Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 22 Nov 2022, 21:26

Kwokko schreef:Hier moet ik Wolf1 gelijk in geven.
Waarom zijn methode niet even gevolgd?
Want je zet de motor in principe weg tot volgend jaar ,en in die tussentijd kan er veel gebeuren waarmee je dan onaangenaam verrast wordt.
Alsnog nog die verstuivers eruit ,en een beetje boorolie op de zuigers spuiten.
Zoveel werk zit daar niet in.


Na de olie- en filterwisseling de motor warmdraaien met de olievuldop eraf; Het restwater verdampt door de vul opening.
Toevoeging van een weinig boor olie ( klassieke Emulgeer olie shell Dromus B) kan in het inlaatspruitstuk worden gespoten. Geen moderne snij/boor olie gebruiken!!

Kwokko schreef:Heb je dan de thermostaat ook eerst verwijderd?
Zo niet ,dan moet ik nog zien,dat het koelvloeistof achter de thermostaat zit,en rondom de cilinders zit.
Want de thermostaat blijft bij een koude motor dicht staan ,en dan gaat het koelwater/koelvloeistof via de bypass naar de uitlaatslang.


Bij buitenwatergekoelde motoren eerst het blok aftappen. ( de 2qm30 heeft daartoe aan BB zijde een aftap-naaldafsluitertje).
Pas daarna bij draaiende motor de koelvloeistof toevoeren. Een thermostaat regelt het uittreden van het koelwater bij de uitgang van het koelcircuit van het blok, niet aan de aanvoer ingang.. Daarom zal de koelvloeistof eerst het lege blok vullen, en niet de gesmoorde bypass. De lucht verdwijnt door de voorloop opening in de thermostaatklep.

Kwokko schreef:Je kunt m.i. je motor beter indirect gekoeld gaan maken.
Daar zijn wel mooie after market setjes voor te koop.
Dan heb je dit niet ,en als voordeel , je motor komt en blijft op bedrijfstemperatuur, wat de motor ten goede komt.


Mee eens!
Martec heeft daar warmtewisselaars voor. Ook een warmere thermostaat plaatsen (75-80 gr C), en een warmere gever voor het temp alarm, of thermometer.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 23 Nov 2022, 01:55

Niet zo verstandig, had je hem even op de start motor rond laten draaien met de buitenboord afsluiter dicht, was het meeste water wel uit de cilinders geweest, had je daarna wat boorolie op de zuigers gespoten was je er zeker van geweest dat hij komend voorjaar nog steeds lekker rond draait.
Als je hem nu niet laat lopen, blijven er restanten water achter tussen de veren met alle gevolgen van dien !
Gr. Wolf1
[/quote]

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben Wolf maar mijn vertrouwen in eigen kunnen is nog niet zo groot.
Ik heb ook ergens gelezen dat als je een verstuiver demonteert je nieuwe brandplaatjes, wat dat dan ook mogen zijn, moet gebruiken bij het terugplaatsen.
Planning voor morgen is olie en filter te wisselen. Dan proberen te starten en als dat lukt de motor een uur of zo lekker te laten draaien zodat deze goed kan doorwarmen en eventueel nog achtergebleven water kan verdampen.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JanSenior » 23 Nov 2022, 12:25

....had je daarna wat boorolie op de zuigers gespoten
Gr. Wolf1
[/quote]

Boorolie?
Dat is wel het laatste wat ik in een motor zou gooien.
JanSenior
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 23 Nov 2022, 19:52

De klassieke boor olie, ook wel boormelk genoemd, is een olie die mengbaar is met water, en wordt (werd) gebruikt als koelmiddel bij verspanen van staal (boren, frezen, draaien, zagen..). Mengsel 1 ltr op ca 8-10 ltr water.. bijv. Shell Dromus B.

Als er water op een zuiger heeft gestaan, loopt het in de spelingnaad, en op/achter de zuigerveren. Als het daar lang blijft, roesten de zuigerveren vast in de zuigergroeven!
Een manier om dat water daar weg te krijgen is door op de zuiger een weinig pure Dromus B aan te brengen; die loopt naar beneden naar de zuigerveren, bindt daar het water en conserveert de zuigerveren.
Maar als de motor na verwijdering van water, en nieuwe olie, kan warmdraaien met de oliedop eraf, zal restwater verdampen en verdwijnen door de olie-vulopening..

Bij direct ingespoten diesels is het aanbrengen van dat beetje olie door het gat van een gedemonteerde verstuiver niet te doen, omdat hier de zuiger niet vlak is, maar er zit een diepe "kuil" in de bovenzijde van zo,n zuiger. Daar zit de verstuiver net boven, dus loopt de olie daarin, en niet aan de omtrek..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 24 Nov 2022, 00:57

Even een update.
Vandaag de oude olie (met water) eruit gezogen en nieuwe erin. Kon het oliefilter helaas niet loskrijgen. Dus een nieuwe plaatsen moet ik nog doen.

Toen proberen te starten en ja hoor, na wat pogingen sloeg ie aan! Toeren langzaam opgevoerd naar zo'n 1600 en een uur lang laten draaien.
Oliedop had ik op advies van Eagle eraf gehaald. Viel me op dat er eigenlijk meteen na het starten al waterdamp uit de vulopening kwam en dat dat ook best wel snel weer verdwenen was.

Na dat uur de motor gestopt en wat andere werkzaamheden gedaan. Na zo'n 20 minuten weer gestart. Sloeg aan bij de eerste klap. Nog eens drie kwartier laten draaien.
Het lijkt erop dat ik met de schrik vrijkom.
Bedankt voor alle goede raad.

Heb ik toch nog een laatste vraag.
Het is duidelijk dat ik dit gevalletje waterslag gekregen heb door mijn eigen toedoen. Maar kan waterslag ook nog op een andere manier ontstaan? Bijvoorbeeld als er iets kapot is. Reden dat ik dat vraag is omdat de motor de laatste tijd sowieso al moeilijker startte en dat er direct na het starten altijd wel wat witte rook was. En voor zover ik weet duidt witte rook op water bij de verbranding.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 24 Nov 2022, 01:33

JosV58 schreef:Heb ik toch nog een laatste vraag.
Het is duidelijk dat ik dit gevalletje waterslag gekregen heb door mijn eigen toedoen. Maar kan waterslag ook nog op een andere manier ontstaan? Bijvoorbeeld als er iets kapot is. Reden dat ik dat vraag is omdat de motor de laatste tijd sowieso al moeilijker startte en dat er direct na het starten altijd wel wat witte rook was. En voor zover ik weet duidt witte rook op water bij de verbranding.

Als je uitlaatsysteem eruit ziet als in het schema van de volgende site zit je goed.
Er moet namelijk een beluchter na de warmtewisselaar of zoals bij jou ,na een direct gekoelde motor zitten,als je motor onder de of bijna onder de waterlijn zit.
Die heb jij waarschijnlijk er niet zitten.
Het is sowieso beter dat deze er tussen zit in elke situatie.
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226647/uitlaat/
Schema koelsysteem

Als de motor loopt , komen de uitlaat gassen en koelwater niet boven uit de beluchter , dat is een éénwegklep.
Kwokko
 

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Yep » 24 Nov 2022, 11:39

Het is geen eenwegklep.
Een beluchter is zoals het woord het zegt, een beluchter.
Beide slangaansluitingen worden belucht als de buitenluchtdruk groter is dan de druk van uitlaatgas en water.
Het water zal dan zakken en er vindt geen heveling meer plaats.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 24 Nov 2022, 13:16

Yep schreef:Het is geen eenwegklep.

Wat is het dan?
Alle kanten op klepje?
Misschien is voor jou , "onderdrukventiel" een betere benaming.
Een beluchter is een valve die maar één kant op kan, vaak uitgevoerd als kegelvormig (industrie tankbouw).
En afgesteld op de benodigde kracht zodat ze niet open blijven staan.
Als er overdruk in het systeem ontstaat doordat de motor gaat draaien ,sluit deze zich weer.
Het is veerbelast.

worden belucht als de buitenluchtdruk groter is dan de druk van uitlaatgas en water.

De buitenluchtdruk wordt nooit hoger ,en fluctueert alleen een paar tienden tussen een hogedruk gebied en een lagedruk gebied.
En uitlaatgassen zijn er alleen als de motor draait ,en de druk daarvan is altijd hoger dan de buitenluchtdruk , en het water speelt geen rol qua warm of koud. Dat is qua volume van het water maar heel weinig.
Als de motor stopt ,koelt deze af ,dus de gassen die daar nog in zitten koelen ook af.
Gekoeld gas heeft een kleiner volume dan heet gas , met als gevolg dat er een onderdruk(vacuüm)ontstaat in het uitlaatsysteem,doordat enerzijds de uitlaat wordt afgesloten door de motor zelf ,en anderzijds de uitlaat wordt afgesloten wordt door het nog aanwezige water dat in de demper zit.
En als er geen eenwegklep of beluchter of onderdrukventiel zit ,wordt het water dat zich nog in de uitlaat bevind, de motor in gezogen door de gecreëerde onderdruk van het nog aanwezige uitlaatgas dat daarin zit, met als gevolg water in je motor.
Zit die klep er wel ,dan wordt deze kegelvormige( gebruikelijk in de tankbouw - o.a. Hobur) of verend klepje (simpele uitvoering) open "getrokken" door de inmiddels ontstane onderdruk in het systeem, en komt er buitenlucht binnen ,en wordt de onderdruk opgeheven en zakt het waterpeil.
En hoe je het benoemd maakt niks uit ,de klep werkt maar één kant op.
Kwokko
 

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Yep » 24 Nov 2022, 16:53

En zo is het.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Wolf1 » 25 Nov 2022, 01:49

JosV58 schreef:Even een update.
Vandaag de oude olie (met water) eruit gezogen en nieuwe erin. Kon het oliefilter helaas niet loskrijgen. Dus een nieuwe plaatsen moet ik nog doen.
Heb ik toch nog een laatste vraag.
Het is duidelijk dat ik dit gevalletje waterslag gekregen heb door mijn eigen toedoen. Maar kan waterslag ook nog op een andere manier ontstaan? Bijvoorbeeld als er iets kapot is. Reden dat ik dat vraag is omdat de motor de laatste tijd sowieso al moeilijker startte en dat er direct na het starten altijd wel wat witte rook was. En voor zover ik weet duidt witte rook op water bij de verbranding.

Jos, had je niet beter €100 kunnen geven aan iemand die er verstand van had ?
Je blijft klooien, je heb hem nu laten lopen met nieuwe olie zonder het filter te vervangen.
De pomp zuigt zijn olie onderuit het carter, water is zwaarder dan olie, dus zodra er water in de olie komt wordt dat direct door de oliepomp opgezogen en naar het filter geperst.
Witte rook direct na starten is, meestal geen water, het uitlaatgas is nog niet heet genoeg om het water te laten verdampen.
Of het moet water in de brandstof zijn, te late inspuiting, of oude dieselolie.
Je kan wel op andere manieren water in je motor krijgen maar dan is het koelvloeistof en dat hoor je te kunnen zien aan een verlaging in het pijlglas !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten