Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 01 Dec 2022, 15:09

Wolf1 schreef:Jos, had je niet beter €100 kunnen geven aan iemand die er verstand van had ?
Je blijft klooien, je heb hem nu laten lopen met nieuwe olie zonder het filter te vervangen.
De pomp zuigt zijn olie onderuit het carter, water is zwaarder dan olie, dus zodra er water in de olie komt wordt dat direct door de oliepomp opgezogen en naar het filter geperst.
Witte rook direct na starten is, meestal geen water, het uitlaatgas is nog niet heet genoeg om het water te laten verdampen.
Of het moet water in de brandstof zijn, te late inspuiting, of oude dieselolie.

Gr. Wolf1[/size][/i][/color]


Ik heb er totaal geen moeite mee om € 100 uit te geven maar voor mij geld dat als ik een 40 jaar oud bootje aanschaf om mee te hobbyen dat ik er dan ook zelf wat aan wil en kunnen doen.
Dat betekent dus ook in de materie verdiepen en ter rade gaan als je het niet zeker weet. Fora, zoals deze er één van is, zijn daar volgens mij ook voor bedoeld.

Het is mij bekend dat de olie onderuit het carter wordt aangezogen. Ik heb de oude olie weggezogen met een slangetje dat ik door het peilstokgat tot op de bodem van het carter heb ingebracht.
Dus voorzover water en olie nog gescheden waren, is het water eerst opgezogen.
Kan ik dan uitsluiten dat er helemaal géén water in het (oude) oliefilter zat? Nee, dat kan ik niet voor 100% uitsluiten.
Maar ik schat zo in dat de hoeveelheid ook wel weer zal meevallen.
Toen ik bemerkte dat de motor vast stond op waterslag heb ik de boel eerst laten rusten. De volgende dag kon ik de motor al weer wel tornen. Ik neem aan omdat het water dat zich boven de zuiger bevond, langs de zuigerveren het carter in was gelopen. Ik heb de motor dus alleen maar getornd en niet op de startmotor laten draaien.
Feit was dat ik het oliefilter gewoon niet los kreeg en ik wou toch verder.
De olie die er nu inzit ziet er nog heel netjes uit (nagenoeg zijn eigen kleur) maar ook deze olie gaat weer gewisseld worden als alles achter de rug is. En dan gaat er ook een nieuw oliefilter in. Ik heb daar inmiddels een oliefiltersleutel voor aangeschaft.

Dat van die eerste oliewissel en bijna twee uur proefdraaien op zo'n 1600rpm vond vorige week woensdag plaats.
Ben zaterdag weer terug gegaan om te kijken of de boel weer "gewoon" wou opstarten.
Dat viel tegen. Eerder gaf ik al aan dat ik al langer startproblemen heb. Dus niet pas na mijn waterslagfiasco.
Ook dit keer moest ik flink doorstarten voordat ie aansloeg.
(Maar toen ie eenmaal liep ben ik twee uur gaan varen op een motortje dat verder prima liep. En dat op 23 november :D :D :D !! )
Wat mij bij het starten wel opviel is dat als ik de startmotor even stopte, er een enkele keer rook uit de luchtinlaat kwam.
Dat doet mij vermoeden dat er of klepspeling is of dat de timing niet goed is.
Wil nu komend weekend het kleppendeksel verwijderen en de speling meten.
Een volgende stap zou dan kunnen zijn om de hele kop te verwijderen en deze door een motorenrevisie helemaal na te laten kijken. Kunnen ze gelijk de injectore meenemen.
Heb me zaterdagavond in deze zaken verdiept en de cylinderkop verwijderen ziet er niet bijster ingewikkeld uit.

Afgelopen zondag heb ik nog de uitlaatbocht gedemonteerd en gekeken of de inwendige pijp misschien doorgerot was. Dat is mijn inziens niet het geval. Ik twijfel toch of ik niet evengoed zo'n mooi RVS exemplaar ga bestellen. Iemand ervaring hiermee?
Verder heb ik nog gekeken in hoeverre de rookuitlaat op de cylinderkop onder of boven het buitenwaterpeil ligt.
Heb hiervoor de afsluiter van het buitenwater geopend, het deksel van de wierpot verwijderd en gekeken hoever het water in de wierpot zou stijgen. Dat was zo'n 15mm onder de rand.
Dit peil met een waterpas overgenomen naar de positie van de rookuitlaat op de cylinderkop. Deze blijkt toch wel een paar cm boven het buitenwaterpeil te liggen. Het binnenpijpje van de uitlaatbocht, waar de uitlaatgassen dus doorheen gaan, komt wel onder het buitenwaterpeil uit.

Wolf1 schreef:JJe kan wel op andere manieren water in je motor krijgen maar dan is het koelvloeistof en dat hoor je te kunnen zien aan een verlaging in het pijlglas !
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Ik heb directe koeling en een peilglas voor mijn koelvloeistof is dus niet aan de orde.

to be continued.....
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 01 Dec 2022, 16:06

JosV58 schreef:Dit peil met een waterpas overgenomen naar de positie van de rookuitlaat op de cylinderkop. Deze blijkt toch wel een paar cm boven het buitenwater peil te liggen. Het binnenpijpje van de uitlaatbocht, waar de uitlaatgassen dus doorheen gaan, komt wel onder het buitenwaterpeil uit.

Op basis van deze uitkomst ,kun je maar beter een beluchter gaan monteren , want de kans is heel groot ,dat het je nog een keer overkomt.
Met een beluchter voorkom je dat .
Kwokko
 

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 02 Dec 2022, 08:59

Kwokko schreef:Op basis van deze uitkomst ,kun je maar beter een beluchter gaan monteren , want de kans is heel groot ,dat het je nog een keer overkomt.
Met een beluchter voorkom je dat .


Dat ga ik ook zeker overwegen. Maar waar plaats ik zo'n ding? Volgens de instructies zou zo'n beluchter minimaal 40cm boven het buitenwaterpeil geplaatst moeten worden. Dat gaat nooit onder mijn motorkap passen.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Kwokko » 02 Dec 2022, 12:24

JosV58 schreef:Volgens de instructies zou zo'n beluchter minimaal 40cm boven het buitenwaterpeil geplaatst moeten worden. Dat gaat nooit onder mijn motorkap passen.

Je moet nooit denken ,dat je iets moet doen op basis van een maat , want dan wil er in de meeste gevallen niets.
Bij mij zou het dan ook niet gaan,en ik weet nu al dat het dan bij duizenden niet gaat.
Maar beter iets dan niets.
Als dat bij jouw boot maar 20 cm is , dan is dat maar zo.
Water is nog nooit bij de berg omhoog gelopen , dat zal in je beluchting ook niet gebeuren.
Kwokko
 

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor eagle » 02 Dec 2022, 15:26

JosV58 schreef:Ben zaterdag weer terug gegaan om te kijken of de boel weer "gewoon" wou opstarten.
Dat viel tegen. Eerder gaf ik al aan dat ik al langer startproblemen heb. Dus niet pas na mijn waterslagfiasco.
Ook dit keer moest ik flink doorstarten voordat ie aansloeg.


Interessant in deze is, of er, toen de motor uiteindelijk aansloeg, er kortstondig erg veel zwarte rook uit de uitlaat kwam, of juist helemaal niet?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Solita74 » 02 Dec 2022, 20:17

Ik zou de smeerolie nog maar een paar keer wisselen met dunnere olie
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Solita74 » 02 Dec 2022, 20:20

Solita74 schreef:Ik zou de smeerolie nog maar een paar keer wisselen met dunnere olie
(spoel olie )
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 03 Dec 2022, 02:36

[youtube][/youtube]
eagle schreef:
Interessant in deze is, of er, toen de motor uiteindelijk aansloeg, er kortstondig erg veel zwarte rook uit de uitlaat kwam, of juist helemaal niet?

Gr, Eagle


In mijn beleving was er behoorlijk veel zwarte rook.
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor JosV58 » 03 Dec 2022, 02:41

Kwokko schreef:Je moet nooit denken ,dat je iets moet doen op basis van een maat , want dan wil er in de meeste gevallen niets.
Bij mij zou het dan ook niet gaan,en ik weet nu al dat het dan bij duizenden niet gaat.
Maar beter iets dan niets.
Als dat bij jouw boot maar 20 cm is , dan is dat maar zo.
Water is nog nooit bij de berg omhoog gelopen , dat zal in je beluchting ook niet gebeuren.


Dat zou ik ook denken Kwokko.
Sterker nog, hoe lager de beluchter hoe minder water aan de secundaire zijde van het beluchtingsklepje!
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: Yanmar 2GM20 slaat vast na winterklaar maken

Berichtdoor Svalk » 16 Dec 2022, 00:47

Beiden goede opmerkingen Wolf1 en Kwokko , met direct koeling moet je altijd twee keer nadenken en het koelsysteem moet in feite in je hoofd zitten. Schipper ken uw motor. Maar in ieder geval fijn voor Jos zodat hij nu nog maatregelen kan nemen die mogelijke vervolgschade volgend voorjaar kunnen voorkomen en wat fijn dat er fora zijn waar dit soort info gedeeld kan worden.

Nog een opmerking Jos, zit er geen water aftapplug aan de zijkant van je motor ? Door de impeller eruit te halen en de plug eruit te draaien loopt vaak je hele motor leeg.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten