Lekkage PRM keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Nov 2022, 09:16

Ik heb in mijn boot een PRM keerkoppeling type 302. De koppeling voldoet prima. Echter hij lekt wat olie. En het vervelende is dat ik niet kan ontdekken waar dit eruit komt. En aangezien het een hele operatie is om de koppeling in een werkplaats te krijgen ben ik eerst benieuwd of er mensen zijn die dezelfde ervaring hebben en die me kunnen vertellen hoe zij dit hebben opgelost.
De koppeling is altijd nat aan de bovenzijde. In een randje van de koppeling aan de bovenzijde over stuurboord ligt altijd een beetje olie. Rondom de peilstok, de ontluchting en de uitgaande as is alles kurkdroog.
Aangezien de bovendeksels naar bakboord aflopen lijkt het met niet voordehand liggend dat daar de lekkage vandaan komt want dan zou de olie naar bakboord lopen.
Tussen de boven- en onderzijde van de keerkoppeling door zou het ook kunnen lekken. Echter de scheiding tussen beide helften ligt onder het niveau waar ik steeds de olie vind.
Op advies van Dintra heb ik 2 jaar geleden de ontluchter vervangen door een klepje. Ik denk dat dit een overdrukventiel is. Echter dit heeft geen verbetering in de situatie gebracht.
Herkent iemand dit probleem? En hoe is dit verholpen?
Alvast dank voor jullie input.
Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor jkos » 17 Nov 2022, 13:15

Is het olie uit de koppeling of uit de motor?
(Het zou een een oliekering kunnen zijn aan de voorkant van de koppeling of de achterste krukas kering)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Nov 2022, 15:32

jkos schreef:Is het olie uit de koppeling of uit de motor?
(Het zou een een oliekering kunnen zijn aan de voorkant van de koppeling of de achterste krukas kering)

Het is olie uit de keerkoppeling. Maar het vliegwielhuis is dicht. Dus hoe zou de olie dan bovenop de keerkoppeling terecht moeten komen? Ik kan het niet ontdekken. Maar kennelijk zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Mvg
Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor stefan » 17 Nov 2022, 16:02

heb je een foto van de situatie?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor heuvels » 17 Nov 2022, 20:14

Gebruik je van die roze hydraulische olie? dan is toch wel te zien of het uit de KK komt.

Drinkwaard is niet te beroerd om je vragen te beantwoorden. Bakker IJlst heeft revisie kitjes indien nodig.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor RuudM » 17 Nov 2022, 21:35

Felix,

Ik herken het probleem, wij hebben de ontluchting verlengd maar het blijft komen. Het is minimaal maar het is er al 24 jaar. Zaterdag ga ik naar de boot en zal, als ik het niet vergeet, even een foto van maken. Wij hebben volgens mij dezelfde koppeling

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Nov 2022, 00:21

RuudM schreef:Felix,

Ik herken het probleem, wij hebben de ontluchting verlengd maar het blijft komen. Het is minimaal maar het is er al 24 jaar. Zaterdag ga ik naar de boot en zal, als ik het niet vergeet, even een foto van maken. Wij hebben volgens mij dezelfde koppeling

Gr
Ruud

Bij mij is het er al 15 jaar. Zolang heb ik de boot. Ik schat dat het over 1-1,5 L per 200 draaiuren gaat. Dus in die zin is het niet veel. Maar de olie komt in de bilge terecht die daardoor altijd nat en vet is. En dat wil ik eigenlijk niet.
Ik heb nu om te proberen een aansluiting gemaakt voor een dun slangetje op de plaats waar de ontluchter zit. En dat slangetje ga ik in een metalen fles de naast de koppeling wordt gemonteerd hangen. Het idee erachter is dat als de olie via de ontluchter komt ik deze op kan vangen en na verloop van tijd terug kan gieten. De olie is brandschoon, dus die kan gewoon weer gebruikt worden.
Ik zal morgen ook even proberen een foto te maken.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Nov 2022, 00:26

heuvels schreef:Gebruik je van die roze hydraulische olie? dan is toch wel te zien of het uit de KK komt.

Drinkwaard is niet te beroerd om je vragen te beantwoorden. Bakker IJlst heeft revisie kitjes indien nodig.

Bedankt voor de tips.
Een PRM wordt gesmeerd met gewone motorolie. Wat er onder de keerkoppeling ligt is gewone blanke smeerolie. En de olie in de motor is zwart. In de kk zakt ook het peil van de olie heel langzaam. In de motor niet. De olie in de bilge komt dus met zekerheid uit de kk.
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor Solita74 » 18 Nov 2022, 10:45

Bij mij kwam er olie onder de schakel handel vandaan na heel lang zoeken gewoon een nieuwe pakking plaatsen .
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Lekkage PRM keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 18 Nov 2022, 15:32

Solita74 schreef:Bij mij kwam er olie onder de schakel handel vandaan na heel lang zoeken gewoon een nieuwe pakking plaatsen .

Bedankt. Dan zal ik daar nog eens met extra aandacht naar kijken.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten