Motor rammelt bij stationair draaien.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 05 Okt 2022, 10:09

Hallo watervrienden,

In mijn Aquanaut staan twee Vetus-Deutz DT43 motoren van 106 pk elk (4 cilinders). De motoren hebben nu ca. 2440 uren op de teller, waarvan ik er ca. 200 gevaren heb deze zomer. Bij stationair draaien rammelen beide motoren, bij ingeschakelde schroef nog iets erger. De stationaire toerentallen zijn: BB 800 RPM en SB 790 RPM. Ik heb onlangs de kleppen geregeld maar dat heeft geen invloed gehad. Aan de motorsteunen is niets te zien. Als ik iets gas geef (850-900 RPM) is het rammelen weg. Nu zou ik het stationaire toerental iets omhoog kunnen zetten, maar dat is natuurlijk goed voor de keerkoppelingen en demperplaten. Vetus schrijft voor 720-770 RPM, dus staan ze nu al wat te hoog. Waar kan dit aan liggen? Ik vermoed ongelijkmatige inspuiting? Dus verstuivers laten testen? Of heeft iemand anders nog een idee?

Groeten, Tonny.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor aadbloem » 05 Okt 2022, 14:33

Ik heb dit ook een keer meegemaakt, dacht niks te kunnen zien aan de motorsteunen maar uiteindelijk bleek een van de onderste moeren speling te hebben. Dat zie je bijna niet, het is de moer waar het blok op rust. De bovenste moet lijkt dan goed te sluiten en denk je, dat is het niet.....
Wel dus.
Verder zijn je toerentallen vrij laag, misschien klein beetje verhogen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Navigo » 05 Okt 2022, 15:23

HH,

Ik neem aan dat je aan de buitenzijde overal langs bent gegaan met je gehoor en visueel of er niets los ligt?
Er vanuit gaande dat het "verdwijnt" bij een iets hoger toerental? Verdenk ik als eerste de demperplaat.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 05 Okt 2022, 17:33

aadbloem schreef:Ik heb dit ook een keer meegemaakt, dacht niks te kunnen zien aan de motorsteunen maar uiteindelijk bleek een van de onderste moeren speling te hebben. Dat zie je bijna niet, het is de moer waar het blok op rust. De bovenste moet lijkt dan goed te sluiten en denk je, dat is het niet.....
Wel dus.
Verder zijn je toerentallen vrij laag, misschien klein beetje verhogen.


Ik zal de motorsteunen nog eens checken maar denk toch niet dat het dat is.

De toerentallen staan al hoger dan wat Vetus aanbeveelt. Bovendien hoor ik bij het inschakelen van de koppelingen al een "kloink" geluid, de ene wat meer dan de andere en vooruit/achteruit ook in meer of mindere mate. Hierover zijn de meningen verdeeld, maar ik wil de keerkoppelingen zeker niet meer belasten dan nodig door met een hoger toerental in te schakelen. Het zou wel comfortabel zijn met de onlangs geïnstalleerde Dockmate, waardoor de schroeven iets meer kracht hebben bij het inschakelen (kan met de remote alleen vooruit/achteruit inschakelen, geen extra gas geven).
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 05 Okt 2022, 17:36

Navigo schreef:HH,

Er vanuit gaande dat het "verdwijnt" bij een iets hoger toerental? Verdenk ik als eerste de demperplaat.

Navigo


De demperplaat draait gewoon onbelast mee met de krukas tijdens stationair draaien (zonder ingeschakelde schroef). Dus daar zal het niet aan liggen, wel als het alleen tijdens ingeschakelde schroeven zou zijn, toch?
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Navigo » 05 Okt 2022, 18:11

HH,

Je schrijft.
Bij stationair draaien rammelen beide motoren, bij ingeschakelde schroef nog iets erger.
en bij
Als ik iets gas geef (850-900 RPM) is het rammelen weg
.
Uiteindelijk zul je ook bij iets verhoogd toerental bijgeluiden gaan horen.

De demperplaat heeft als doel de niet eenparige loop van de motor op te vangen. Dit doet hij ook bij stationair en niet in gekoppelde koppeling(er draait altijd een ingaande as etc in de keerkoppeling mee). Bij een iets hoger toerental zal de loop van de motor iets mooier zijn.

Levensuur is sterk afhankelijk van uitlijning(demperplaat ten opzichte van vliegwiel en keerkoppeling) en gewicht vliegwiel.
Kan me zomaar voorstellen dat ze bij 2400uur ietwat versleten zijn.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 05 Okt 2022, 18:30

Navigo schreef:HH,

Uiteindelijk zul je ook bij iets verhoogd toerental bijgeluiden gaan horen.

Navigo


Met rammelen bedoel ik niet dat er extra geluiden ontstaan maar dat de motoren staan te schudden, of te rammelen, op de motorsteunen, je voelt dit ook als vervelende trillingen op de boot, kan voor niets goed zijn. Extra geluid maken ze niet.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Navigo » 05 Okt 2022, 18:40

HH,

Het schudden van motoren kan worden veroorzaakt door;
-Slechtte uitlijning.
-Niet gelijkmatig belastte motorsteunen, voor SB en BB tov elkaar en achter ook tov elkaar.
-Versleten motorsteunen, door leeftijd, belasting of vervuiling(olie)
-Te kortte schroefas van keerkoppeling naar eerste schroefaslager.

Voelbaar door het schip, combinatie van slechte of verkeerde motorsteunen(hardheid) en te slappe fundatie.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Beemer » 05 Okt 2022, 20:42

Tonny schreef:De motoren hebben nu ca. 2440 uren op de teller, .....Bij stationair draaien rammelen beide motoren, bij ingeschakelde schroef nog iets erger.

Demperplaat zou zeker de oorzaak kunnen zijn. Zelf heb ik vorig jaar ook een 'rammelend' aandrijflijn gehad. En was inderdaad de demperplaat de dader. Na demontage bleek dat de veren vrijwel geheel los lagen van de plaat, alles ingeslagen, ja en 1 veer zelfs gebroken. Inderdaad nog het oud type demperplaat met veren geen kunststof variant. Weet je welk type jij hebt?
Overigens, bij vervangen/aanschaf van een stalen variant, wel goed letten op welke veren er nu in zitten (kleur van veer geeft de strafheid van de veren aan. (ik meen bij Velvet platen: paars= 680Nm; wit/grijs=610Nm; 450Nm).

Tonny schreef:De demperplaat draait gewoon onbelast mee met de krukas tijdens stationair draaien (zonder ingeschakelde schroef). Dus daar zal het niet aan liggen, wel als het alleen tijdens ingeschakelde schroeven zou zijn, toch?
Ook in vrijloop heeft elke koppeling wel enige (minimale) weerstand. Juist door de geringe weerstand gaat die demperplaat lelijk (hard rammelend, ijzer op ijzer) lawaai geven.
Laatst gewijzigd door Beemer op 05 Okt 2022, 21:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Beemer » 05 Okt 2022, 20:51

Tonny schreef:Met rammelen bedoel ik niet dat er extra geluiden ontstaan maar dat de motoren staan te schudden, of te rammelen, op de motorsteunen, je voelt dit ook als vervelende trillingen op de boot, kan voor niets goed zijn. Extra geluid maken ze niet.


Dit verandert mijn verhaal van een mogelijk defecte demperplaat.
Maar gezien je onduidelijke probleem omschrijving (rammelen is een geluidsprobleem; -te veel- schudden/trillen is een bewegings-probleem). Mijn advies: neem een deskundig iemand aan boord om jouw probleem te laten zien/horen.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten