Motor rammelt bij stationair draaien.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor eagle » 05 Okt 2022, 22:34

Alle motoren hebben een kritisch minimum toerental, waaronder de dynamische balancering niet meer werkt.
Onder dat toerental is de zaak stabiel ( aanslingeren, startmotortoerental), het zg onderkritische gebied, en erboven ook, bovenkritisch. Verder zijn er in het bovenkritische gebied zg harmonischen bijbepaalde toerentallen, waarbij er een lichte trilling is; dat probeert de bouwer zo goed mogelijk te compenseren. Het opgegeven minimale toerental voor Stationair ligt net boven het kritisch toerental.

Maar dit lage toerengebied stelt ook hoge eisen aan het proces binnen de cilinder; kleine compressieverliezen ontstaan hier sneller, omdat de lektijd relatief lang is. Als dat verschilt per cilinder, zorgt dat voor extra bijdrage aan de instabiliteit.
Hetzelfde geldt voor de inspuiting; de hoeveelheden zijn hier minimaal. het onderlinge verschil tussen cilinders in procenten van maximum (vol vermogen) is zeer klein, maar die absolute waarde werkt bij kleinste debieden veel sterker door, wat ook kan bijdragen tot instabiliteit.

Controleer de juistheid van de toerenteller aanwijzing! ( bij W types: V-snaarspanning controleren. Walstroom aanzetten, om de accuspanning omhoog te krijgen, zodat de dynamo minder vermogen vergt. Bij slip geeft hij lager aan!). Het beste is controle met een externe toetenteller.

Doe de Afkoppel test dmv na elkaar lossen van de Hd leiding van de verstuiver, en let op de effekten; die moeten steeds hetzelfde zijn per cilinder (slaat de motor af, verhoog dan het toerental zoveel als nodig).

Mvg, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 06 Okt 2022, 09:08

eagle schreef:Alle motoren hebben een kritisch minimum toerental, waaronder de dynamische balancering niet meer werkt.
Onder dat toerental is de zaak stabiel ( aanslingeren, startmotortoerental), het zg onderkritische gebied, en erboven ook, bovenkritisch. Verder zijn er in het bovenkritische gebied zg harmonischen bijbepaalde toerentallen, waarbij er een lichte trilling is; dat probeert de bouwer zo goed mogelijk te compenseren. Het opgegeven minimale toerental voor Stationair ligt net boven het kritisch toerental.


Het zou dus kunnen dat het schudden (sorry voor mijn term rammelen) weg is als ik de toerentallen iets lager zet?

eagle schreef:Controleer de juistheid van de toerenteller aanwijzing! ( bij W types: V-snaarspanning controleren. Walstroom aanzetten, om de accuspanning omhoog te krijgen, zodat de dynamo minder vermogen vergt. Bij slip geeft hij lager aan!). Het beste is controle met een externe toetenteller


Ik heb de toerentallen gemeten met een elktronische laser toerenteller op de krukaspoelie dus die zouden moeten kloppen.

eagle schreef:Doe de Afkoppel test dmv na elkaar lossen van de Hd leiding van de verstuiver, en let op de effekten; die moeten steeds hetzelfde zijn per cilinder (slaat de motor af, verhoog dan het toerental zoveel als nodig).


Daar zat ik aan te denken om vast te stellen of de inspuiting per cilinder eventueel anders is, maar spuit de diesel je dan niet om de oren? Ik vraag me af in hoeverre kleine verschillen dan werkelijk merkbaar zijn.

Mvg. Tonny.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Navigo » 06 Okt 2022, 09:29

HH,

Kijk eerst maar eens naar je motorsteunen dan wel uitlijning.

Twee afzonderlijke motoren die weliswaar nagenoeg de zelfde draaiuren hebben , maar ook tegelijkertijd een brandstof/ inspuiting probleem hebben, met de zelfde symptomen dat zou niet mijn gedachte zijn.

Of ze moeten de zelfde deler hebben, bijvoorbeeld brandstoffilter. Dat is dan weer iets anders, met andere symptomen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor eagle » 06 Okt 2022, 23:14

Het zou dus kunnen dat het schudden (sorry voor mijn term rammelen) weg is als ik de toerentallen iets lager zet?

Helaas nee; Langzamer dan het kritische toerental kan een dieselmotor niet draaien..


Ik heb de toerentallen gemeten met een elktronische laser toerenteller op de krukaspoelie dus die zouden moeten kloppen.

Helemaal goed!

eagle schreef:Doe de Afkoppel test dmv na elkaar lossen van de Hd leiding van de verstuiver, en let op de effekten; die moeten steeds hetzelfde zijn per cilinder (slaat de motor af, verhoog dan het toerental zoveel als nodig).


Daar zat ik aan te denken om vast te stellen of de inspuiting per cilinder eventueel anders is, maar spuit de diesel je dan niet om de oren? Ik vraag me af in hoeverre kleine verschillen dan werkelijk merkbaar zijn.

Als de wartel bij draaiende motor wordt losgedraaid kan de diesel vrij ontsnappen; er is dan geen druk meer. De hoeveelheid die ontsnapt is minimaal, nl de gedoseerde hoeveelheid die bij het lage toerental hoort, en dat is heel weinig, het sputtert iets, nauwelijks zichtbaar..

Maar daar gaat het niet om: Door dat losdraaien wordt die cilinder uitgeschakeld, en doet niet meer mee ( alsof je de bougiedop eraf trekt bij een benzinemotor). De motor draait dan dus op de andere 3 cilinders, en dat vind ie niet zo fijn; hij gaat rottig lopen. Let hier goed op Hoe rot! Dan de wartel weer vastdraaien, en de motor loopt weer normaal. Doe dat vervolgens Een voor Een, en let steeds op het effect; dat dient bij elke cilinder hetzelfde te zijn! Mocht er nu een cilinder zijn, die om een of andere reden minder goed werkt dan de anderen, dan verraadt die zich, door Minder rot te reageren! De oorzaak moet dan worden onderzocht..

Mvg, Arend
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Amersfow » 07 Okt 2022, 07:26

De motor zal door het kritische gebied moeten. Als dat rond de 600 rpm ligt schud die even bij het starten. Als je m nu lager gaat stellen, zal die elke keer gaan schudden als je iets gas geeft. Lijkt me niet wenselijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor eagle » 07 Okt 2022, 19:49

Amersfow schreef:De motor zal door het kritische gebied moeten. Als dat rond de 600 rpm ligt schud die even bij het starten. Als je m nu lager gaat stellen, zal die elke keer gaan schudden als je iets gas geeft. Lijkt me niet wenselijk.


Klopt..

Alleen erg grote motoren, en ook stoommachines kunnen onderkritisch draaien; de snellopende diesels, zoals in verreweg de meeste jachten, zijn ontworpen om bovenkritisch te draaien in hun hele toerenbereik.

Natuurlijk is een goede uitlijning nodig, anders ontstaan er ook trillingen, maar die zijn van andere aard dan die bij het Kritisch toerental.

Bij een vast opgestelde motor moet de fundatie zwaar zijn uitgevoerd, omdat deze een mechanische eenheid vormt met de motor zelf, en de totale massa van beide zorgt voor verlaging van de resonantie frequentie van het geheel (=kritisch toerental). Daarom moeten ook de fundatiebouten zwaar zijn uitgevoerd, omdat anders de motor toch weer op zijn eigen frequentie zal trillen; dat gaat dan gepaard met veel lawaai: De motor "klappert" dan op de fundering!

Bij flexibele motorsteunen is de motormassa "ontkoppeld" van de fundatie, voor dynamische bewegingen; alleen de statische krachten (motorgewicht, stuwkracht en kantelmoment) worden opgenomen. Dat zou met veren kunnen, die kunnen dat wel, maar die dempen niet; de veer neemt bij het indrukken arbeid op, en staat precies dezelfde arbeid weer af bij het weer uitveren.
Rubber daarentegen zet een deel van de vervorm arbeid om in warmte, tevens is voor het uitveren enige arbeid nodig; beide onttrekken zo enige arbeid uit de resonantiekring, ofwel Demping.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 08 Okt 2022, 10:27

Eagle, bedankt voor je uitvoerige uitleg. De boot is gisteren uit het water gegaan dus de test met het losdraaien van de wartels zal even moeten wachten. Ik kan dan wel met mijn laser toerenteller vrij nauwkeurig vaststellen of er verschil in toerental is bij het losdraaien van de verschillende wartels, ook een klein verschil zou dan al te meten moeten zijn denk ik.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor eagle » 08 Okt 2022, 12:59

Doen!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor vdh » 16 Dec 2022, 18:32

Kan ook teveel speling zijn tussen as en schroefaslager zijn.Bij toerental tussen stationair en net iets meer kan dit rammelen even voorkomen.
vdh
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Dec 2022, 16:16
ligplaats: Brouwershaven
info: Stalen motorsailer 9m. Bouwjaar 1990

Re: Motor rammelt bij stationair draaien.

Berichtdoor Tonny » 16 Dec 2022, 21:10

Met "rammelen" bedoelde ik eigenlijk schudden, de motoren bewegen heen en weer. Het gaat dus niet om geluid. Aan de schroefaslagers ligt het zeker niet, die zijn spelingsvrij en bovendien zijn de assen voorzien van "Aquadrive" druklagers met homokinetische koppelingen. De motoren schudden tijdens stationair draaien (zonder de schroeven ingeschakeld). Met ingeschakelde schroeven, waarschijnlijk door de hogere belasting, is het net nog iets erger.

Intussen heb ik al eens de verstuivers laten laten testen en daar bleek niets mis mee te zijn......... Omdat we momenteel op de kant liggen ga ik dit pas in mei, als we weer te water gaan, terug kunnen oppikken. Ik zal dan de test met het een voor een ontkoppelen van de injectieleidingen uitvoeren. Misschien weet ik dan meer.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten