Het probleem is opgelost door het meermaals aanpassen (verhogen/verlagen) van de stationaire toerentallen. Met slechts een tiental RPM verschil bleek het rammelen verdwenen. Nu komt dit alleen nog maar voor bij koude motoren direct na het starten (wanneer het toerental ook iets onder de voorgeschreven RPM ligt). Daarom laat ik nu de motoren steeds een paar minuten warm draaien rond 1.000 RPM waarna ze mooi rustig stationair draaien en binnen de voorgeschreven toerentallen blijven. Na een tiental minuten varen, zodra de motoren op bedrijfstemperatuur zijn, blijven de stationaire toerentallen ook met ingeschakelde schroeven correct en rammelen de motoren niet.
Maar gezien je onduidelijke probleem omschrijving (rammelen is een geluidsprobleem; -te veel- schudden/trillen is een bewegings-probleem).
Daar heb ik mij te snel voor verontschuldigd, mijn omschrijving was zeker niet onduidelijk. Nee Beemer, rammelen wordt (ook) omschreven door Van Dale als "heen en weer of op en neer gaande beweging". Maar dat terzijde.