Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor bas » 29 Aug 2022, 23:55

Wellicht dat het de ervaring van de betreffende monteur is maar op basis van te weinig compressie de conclusie trekken dat de kop gereviseerd miet worden vind ik ook wel snel getrokken. Als het daadwerkelijk te weinig compressie 't.g.v. waterslang is kan het euvel ook in het onderblok zitten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor JanSenior » 30 Aug 2022, 09:57

In mijn wereldbeeld van diesels is stap 1: Verstuivers testen en als die er toch uit zijn stap 2: Compressie meten.
Dan heb je het niet over groot geld (€ 100-200), maar je weet precies waar je het euvel moet zoeken.

Als je geluk hebt: All drie cilinders de juiste compressie. Dus verstuivers renoveren/vervangen.
Als je pech hebt: 1 of meer cilinder met te lage compressie.
Haal dan het blok er maar uit. En wees dan blij met ca € 1.000 (als je het niet zelf doet).
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 30 Aug 2022, 13:28

Dank voor alle input zover...

Ik heb besloten om te beginnen met de verstuivers te laten testen en tegelijkertijd een rechtsdraaiende schroef plaatsen of laten plaatsen. Daarna maar weer even varen en kijken hoe de motor reageert. Mocht dit alles het probleem niet verhelpen noch verlichten dan kan ik alsnog de kop laten reviseren en hopen dat er niet meer ellende uit voort vloeit ...

Ik heb hier en daar een beetje gegoogled maar kan niet echt veel hands on documentatie vinden om een schroef te vervangen. Is dit iets wat iemand met weinig tot geen ervaring zelf zou kunnen doen?

Mvgr,
Harun
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor SimondeDanser » 30 Aug 2022, 14:30

har schreef:Dank voor alle input zover...

Ik heb besloten om te beginnen met de verstuivers te laten testen en tegelijkertijd een rechtsdraaiende schroef plaatsen of laten plaatsen. Daarna maar weer even varen en kijken hoe de motor reageert. Mocht dit alles het probleem niet verhelpen noch verlichten dan kan ik alsnog de kop laten reviseren en hopen dat er niet meer ellende uit voort vloeit ...

Ik heb hier en daar een beetje gegoogled maar kan niet echt veel hands on documentatie vinden om een schroef te vervangen. Is dit iets wat iemand met weinig tot geen ervaring zelf zou kunnen doen?

Mvgr,
Harun


Je gaat er kennelijk van uit dat Marex voor het eerst een boot heeft gebouwd t.w. jouw boot. Die weten echt wel wat voor schroef er onder hun boten moet zitten. Tenzij er een keer onvakkundig gehermotoriseerd is zou ik niet weten waarom jouw schroef verkeerd om zou draaien.
Ik hoop dat je goed uit hebt gezocht dat de draairichting van de schroef verkeerd om is. Zo niet, dan is het mooi zonde van de kosten die je gaat maken met het plaatsen van een andere schroef. Je boot moet op de kant en je moet een andere schroef kopen. Allemaal kosten op het sterfhuis als je niet zeker weet of dit de oorzaak van je probleem is.
Ook vind ik het vreemd dat je eerst je verstuivers gaat laten testen icm het veranderen van je schroef. Begin dan met een compressietest eventueel aangevuld met een verstuivertest. Dan hoef je nog niet het water uit. Je kunt afhankelijk van je bevindingen dan alsnog je schroef gaan veranderen.
Om een schroef te demonteren heb je of een schroeventrekker of een forse poeliettrekker nodig. En als hij echt vast zit een vlam om hem warm te kunnen stoken. Bij voorkeur niet met een hamer op een schroef rammen, want meestal beschadig je meer dan nodig is.
Succes. Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor bas » 30 Aug 2022, 16:11

Als de compressietest, al dan niet gangbaar uitgevoerd, aangeeft dat daar wat mis is zou ik daar eerst maar naar gaan kijken. Als dat niet goed is dan is al het overige zonde geld.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2022, 13:13

bas schreef:Als de compressietest, al dan niet gangbaar uitgevoerd, aangeeft dat daar wat mis is zou ik daar eerst maar naar gaan kijken. Als dat niet goed is dan is al het overige zonde geld.

Geheel mee eens, en dat schroef verhaal moet je dan ook nog maar eens uitleggen als de motor in orde is !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor eagle » 31 Aug 2022, 18:30

Er is een eenvoudige gratis test om te controleren of alle drie cilinders evenveel bijdragen.

Motor warm draaien, en ongeveer 1500 toeren laten draaien.
Bij de verstuiver van cilinder 1 de hogedruk dieselleiding wartel iets losdraaien; Er wordt daar dan niet meer ingespoten, en die cilinder doet niet meer mee..

De motor gaat nu "rot" lopen,en wat schudden; let goed op dit effekt! Draai dan de wartel weer vast; motor gaat weer normaal draaien.
Herhaal dit bij cilinder 2, en let weer goed op het effect.
Tenslotte cilinder 3..

Indien de effecten vrijwel hetzelfde zijn bij elke cilinder, dan dragen ze evenveel bij, zoals het hoort.
Maar indien er bij een van de cilinders minder effect wordt waargenomen, dan is dat een zwakke broeder..

Dat kan meerdere oorzaken hebben; slechte verstuiver, verkeerde klepspeling, slechte compressie.. Dat moet dan verder onderzocht worden.

De test geeft een indruk over of er met een cilinder iets mis is, of dat er een algemene oorzaak is, brandstof systeem, kabelafstelling...


Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor aquanoob » 19 Okt 2022, 14:11

Goedemiddag,

Allereerst, wil ik iedereen nog bedanken voor de nodige input en reacties, ik heb er zeker wat aan gehad. Het is een tijdje geleden dat ik dit forum topic begon en na ziekte, drukte op het werk etc... ben ik weer verder gegaan met mijn boot. Helaas nog niet van kunnen genieten maar ach.

Na een 2de compressie test en een compressie test waarbij ik wat motorolie in de bewuste cilinder kamer heb gegoten, viel de compressie aanzienlijk hoger uit dan voorheen (eerste metingen waren rond: 15 en met olie in de cilinderkamer richting 30). Conclusie die ik hieruit trek, is dat het waarschijnlijk meer dan alleen een koppakking, of kop revisie wordt.

Na wat rond gebeld te hebben, wordt mijn dilemma alleen wat ingewikkelder omdat de prijzen voor een eventuele revisie redelijk in de papieren gaan lopen, waardoor een nieuwe motor wellicht "gunstiger" uitpakt. Ik heb de motor inmiddels uit het motorruim getakeld en ben nu in dubio of ik toch nog meer kosten ga maken voor een echt onderzoek of dat ik het hierbij laat.

Als het een nieuwe motor wordt, dan neig ik naar een Craftsman CM3.27 (alhoewel Drinkwaard van mening is dat een cm2.16 dicht in de buurt komt van wat mijn m3.10 (22PK) nu levert) of een Beta 20. De keus voor deze 2 merken is een financiele overweging en obv de positieve ervaringen die ik op fora lees. Voor beide motoren zal er wat aanpassingen in de motor fundering gemaakt moeten worden en aangezien dat onbekend terrein voor me is, kan ik nog niet goed inschatten hoeveel dat gaat kosten. Beide type motoren zitten rond de EUR 6500 zonder installatie en aanpassingen aan de fundering. De worse case scenario revisiekosten liggen rond 4000 tot 5000 EUR.

Zijn er forumleden die soortgelijke uitdagingen hebben gehad en wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven?
aquanoob
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Aug 2022, 23:06
ligplaats:
info: Marex 24 Suncab met een Vetus M3.10

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor FKZ » 19 Okt 2022, 19:40

Kan je niet een ruil motor doen, ik zie hier https://eerland.com/nieuw/rapidcartpro/ ... M3.10+20pk. Een volledig gereviseerde m3.10 die kan je zo uitwisselen. Mogelijk heb je nog wat wisselgeld met je oude motor. Oide motor inleveren kk omlaten bouwen en inbouw hulp en niet te veel bij betalen.

Tweede optie is basis motor kopen en marinisatie delen ombouwen. Bij drinkwaard staan ze voor 4500 euro.

Keuze te over
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor bas » 19 Okt 2022, 21:12

Na een 2de compressie test en een compressie test waarbij ik wat motorolie in de bewuste cilinder kamer heb gegoten, viel de compressie aanzienlijk hoger uit dan voorheen (eerste metingen waren rond: 15 en met olie in de cilinderkamer richting 30). Conclusie die ik hieruit trek, is dat het waarschijnlijk meer dan alleen een koppakking, of kop revisie wordt.


Ik snap je test en je conclusie nog niet helemaal eerlijk gezegd. De eerste keer was er sprake van compressieverlies op 1 cilinder, nu zijn ze alle 3 gelijk begrijp ik eruit?
15 bar is laag idd, 30 lijkt me vrij hoog voor een voorkamermotor maar ken het blokje verder niet zo dus zou kunnen. Weet ook niet hoeveel olie je op de zuiger hebt gespoten.
Maar goed, als de compressie met olie op de zuigers wel goed is suggereert dat dus dat de lekkage aan de zuigerkant van het verhaal zit dus waar de conclusie van een koprevisie dan vandaan komt dat is voor mij niet helemaal duidelijk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten