Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 30 Okt 2022, 12:12

Toen ik de boot kocht was er geen beluchter gemonteerd terwijl de motor zich voor een groot deel onder de waterlijn zit. Zover ik de monteur heb begrepen, is dit de reden dat er water terug is gekomen in de cilinder. Verder heb ik niets kunnen ontdekken wat eventueel de waterschade heeft kunnen veroorzaken. Mochten er dingen zijn die ik kan controleren en nalopen dan hoor ik het graag.

Ik heb trouwens een gehele revisie pakket voor een Mitsubischi K3D gevonden op het internet en vraag me af of de Vetus m3.10 (gemarineseerde K3D), hiermee uit de voeten zou kunnen:

https://www.tracpartz.nl/revisieset-mit ... emann.html

Gezien de leeftijd van het beestje, kan ik me voorstellen dat het lastig wordt om alle onderdelen te vinden en wellicht dat dit revisie pakket een optie is. Of ben ik nu de feiten vooruit aan het lopen?
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor bas » 30 Okt 2022, 14:08

Ik heb trouwens een gehele revisie pakket voor een Mitsubischi K3D gevonden op het internet en vraag me af of de Vetus m3.10 (gemarineseerde K3D), hiermee uit de voeten zou kunnen:

Voor zover mij bekend hangt alles van mariniseerder aan de buitenkant en het blok zelf zou "gewoon" standaard moeten zijn.
Kan de bouwjaren zo snel niet terug vinden maar de K3D is veelvuldig toegepast in tractoren, minigraver, shoveltjes en dat soort spul en volgens mij kun je in die sector nog veelvuldig de benodigde onderdelen vinden. (Zoals je overigens al gedaan hebt)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Wolf1 » 31 Okt 2022, 01:17

Alles wat je nodig hebt om dit goed te repareren is:
1x Kitset, 1x koppakkingset, 1x carterpakking en misschien een uitlaatklep.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 12 Apr 2023, 16:16

Vanwege privé omstandigheden, heeft het even geduurd voordat ik weer aan de boot kon werken, maar inmiddels heb ik de kop er zelf afgehaald met wat uitleg van een monteur. Zowel de kop als de zuiger waren aangetast door waterslag en ik ben met de motor naar een revisie bedrijf gegaan. Inmiddels is de motor gereviseerd (Zowel kop als nieuwe cilinders, zuigers, krukaslagers etc..) Heeft wel wat gekost maar nu is de motor zover mogelijk weer in orde. Ik heb nu wel een vetus airventv beluchter gekocht (zonder klep) en een vetus waterlock/demper om evt. waterslag te voorkomen. Heb nu ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bilge schoon te maken en er een bilgepomp in te plaatsen. Het viel me op dat ik niet de originele motorsteunen (Ronde hydraulische) heb maar dat ze Volvo Penta 838262 motorsteunen hebben gebruikt. Ze zijn vrij soepel en dit brengt me tot een volgende overweging; de motorsteunen zien er nog goed uit en wil ik ze eigenlijk behouden. Ik heb een zwevend schroefas binnenlager met een vaste schroefaskoppeling / flens. Zover ik heb kunnen lezen kan dat aardig wat druk op de binnenlager en as zetten en wordt er een flexibele koppeling gebruikt. Omdat ik al aardig wat heb geïnvesteerd in de boot zonder überhaupt gevaren te hebben, vraag ik me dus af wat wijsheid is. Is het echt een issue in mijn huidige opstelling ? Ik heb wat plaatjes ingesloten ....

Voor revisie
Afbeelding

Na revisie
Afbeelding


Motorsteun
Afbeelding

Schroefas koppeling
Afbeelding


Schroefas
Afbeelding
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten