Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Navigo » 19 Okt 2022, 21:54

HH,

Motortje is eruit, breng hem weg voor een objectief oordeel.
Zit vast iets aan kostten aan, dan weet je iig of het loont om tot revisie over te gaan.
Neem daarna een besluit.

Omgeving Haarlem? Dan weet ik een goed en betrouwbaar adres.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 19 Okt 2022, 22:47

[quote="FKZ"]Kan je niet een ruil motor doen, ik zie hier https://eerland.com/nieuw/rapidcartpro/ ... M3.10+20pk. Een volledig gereviseerde m3.10 die kan je zo uitwisselen. Mogelijk heb je nog wat wisselgeld met je oude motor. Oide motor inleveren kk omlaten bouwen en inbouw hulp en niet te veel bij betalen.

Ik heb Eerland tijdens het oriënteren al gebeld en helaas is de motor nig niet gereviseerd. Dus het komt dan op hetzelfde neer als ik mijn eigen motor laat reviseren. Ik ken het bedrijf niet, maar vond de advertentie redelijk misleidend.
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Kwokko » 19 Okt 2022, 22:58

har schreef:Ik heb Eerland tijdens het oriënteren al gebeld en helaas is de motor nig niet gereviseerd. Dus het komt dan op hetzelfde neer als ik mijn eigen motor laat reviseren. Ik ken het bedrijf niet, maar vond de advertentie redelijk misleidend.

Hier ook nog eentje.
Is ook nog niet klaar trouwens.
https://www.boermanmotoren.nl/aanbiedin ... l-compleet
Kwokko
 

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 19 Okt 2022, 22:59

Ik snap je test en je conclusie nog niet helemaal eerlijk gezegd. De eerste keer was er sprake van compressieverlies op 1 cilinder, nu zijn ze alle 3 gelijk begrijp ik eruit?

Maar goed, als de compressie met olie op de zuigers wel goed is suggereert dat dus dat de lekkage aan de zuigerkant van het verhaal zit dus waar de conclusie van een koprevisie dan vandaan komt dat is voor mij niet helemaal duidelijk.


De laatste compressie test was alleen op cilinder 1 aangezien de compressie van deze cilinder te laag is. De koprevisie was de analyze van de monteur die langs was geweest. Na wat overleg met een revisie bedrijf heb ik de test nog een keer gedaan maar dan met wat motorolie om te zien of de compressie verbeterde. Er is waarschijnlijk lekkage aan de zuiger kant zoals je terecht constateert en daarom vraag ik me af of het wel de moeite waard is om voor een kostbare revisie te gaan. Het blijft lastig zonder onderzoek om zeker te zijn wat er precies aan de hand is maar ik wil voorkomen dat ik er meer geld in stop en dan tot de conclusie kom, dat het toch beter is om te hermotoriseren. Dat is een beetje het dilemma...
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Kwokko » 19 Okt 2022, 23:21

aquanoob schreef:Als het een nieuwe motor wordt, dan neig ik naar een Craftsman CM3.27 (alhoewel Drinkwaard van mening is dat een cm2.16 dicht in de buurt komt van wat mijn m3.10 (22PK) nu levert) of een Beta 20.
Zijn er forumleden die soortgelijke uitdagingen hebben gehad en wat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven?

Ik ging er geen 2.16 inbouwen ,want dan ga je achteruit in pk's.
Maar waarom geen L3E , en wel een CM 3.27?
https://www.drinkwaard.com/scheepsmotor ... eepsmotor/
Beide motoren zijn namelijk gelijk in de basis.
Keerkoppeling overzetten op de nieuwe.
Qua inbouwmaten zijn ze gelijk aan de Vetus M 3.10.
In de breedte 43 cm op de steunen ,alleen in de lengte heb je een paar centimeter verschil.
Maar dat los je zo op.
Geen breekwerk in iedergeval.
Kwokko
 

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor bas » 20 Okt 2022, 00:23

Het blijft lastig zonder onderzoek om zeker te zijn wat er precies aan de hand is maar ik wil voorkomen dat ik er meer geld in stop en dan tot de conclusie kom, dat het toch beter is om te hermotoriseren. Dat is een beetje het dilemma...

Dat blijft een beetje een kip en ei verhaal.
Zoals al eerder aangegeven, motortje is er al uit dus je kan er vrij gemakkelijk naar laten kijken en eventueel ook vrij gemakkelijk laten repareren mocht het idd het "bekende" euvel zijn met kapotte veren in cilinder 1.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor eagle » 20 Okt 2022, 00:38

eagle schreef:Er is een eenvoudige gratis test om te controleren of alle drie cilinders evenveel bijdragen.

Motor warm draaien, en ongeveer 1500 toeren laten draaien.
Bij de verstuiver van cilinder 1 de hogedruk dieselleiding wartel iets losdraaien; Er wordt daar dan niet meer ingespoten, en die cilinder doet niet meer mee..

De motor gaat nu "rot" lopen,en wat schudden; let goed op dit effekt! Draai dan de wartel weer vast; motor gaat weer normaal draaien.
Herhaal dit bij cilinder 2, en let weer goed op het effect.
Tenslotte cilinder 3..

Indien de effecten vrijwel hetzelfde zijn bij elke cilinder, dan dragen ze evenveel bij, zoals het hoort.
Maar indien er bij een van de cilinders minder effect wordt waargenomen, dan is dat een zwakke broeder..

Dat kan meerdere oorzaken hebben; slechte verstuiver, verkeerde klepspeling, slechte compressie.. Dat moet dan verder onderzocht worden.

De test geeft een indruk over of er met een cilinder iets mis is, of dat er een algemene oorzaak is, brandstof systeem, kabelafstelling...


Gr, Eagle


Dit al gedaan?
Motor staat iets achterover (ca 7gr); Is de achterste cilinder slecht? Bij hevelen is vaak de laagste aan de beurt. Kan ook tijdens kranen, of transport (remmen!) zijn gebeurt. Dan roesten de zuigerveren vast..

Gr, Eagle

Ps: Ter info: Marex 24 Suncab heeft af werf een Volvo Penta 2 cilinder; MD 11C (heel vroege: MD 2b)
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Wolf1 » 20 Okt 2022, 00:44

Hoe moeilijk kan het weer allemaal zijn ? ?
Het motorretje staat er al naast, waarom nu niet even dat kopje er af om gewoon te kijken !
Is de koppakking in orde en hoe groot is de stootrand, deze informatie zal toch moeten bepalen wat de verwachte kosten zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor har » 21 Okt 2022, 16:03

Wolf1 schreef:Hoe moeilijk kan het weer allemaal zijn ? ?
Het motorretje staat er al naast, waarom nu niet even dat kopje er af om gewoon te kijken !
Is de koppakking in orde en hoe groot is de stootrand, deze informatie zal toch moeten bepalen wat de verwachte kosten zijn.
Gr. Wolf1



Helaas heb ik nog nooit een kop eraf gehaald en kan ik te weinig informatie vinden op het internet om er stapsgewijs doorheen te lopen. Ik hoor van de revisie bedrijven dat eraf halen niet zo moelijk is, maar als je niet precies weet hoe en waar te beginnen, dan blijft het een te grote gok vind ik. Ik denk dat ik toch maar mijn motor laat onderzoeken alvorens een besluit te nemen. Als ik het zelf had kunnen doen en beoordelen, dan was het inderdaad geen dilemma geweest ;) . Ik heb al aardig wat kosten gemaakt wilde niet voor 'niets' een extra onderzoek doen.
har
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 14:18
ligplaats:
info:

Re: Vetus m3.10 problemem - verstuivers laten testen

Berichtdoor Wolf1 » 21 Okt 2022, 19:43

har schreef: Helaas heb ik nog nooit een kop eraf gehaald en kan ik te weinig informatie vinden op het internet om er stapsgewijs doorheen te lopen. Ik hoor van de revisie bedrijven dat eraf halen niet zo moelijk is, maar als je niet precies weet hoe en waar te beginnen, dan blijft het een te grote gok vind ik. Ik denk dat ik toch maar mijn motor laat onderzoeken alvorens een besluit te nemen. Als ik het zelf had kunnen doen en beoordelen, dan was het inderdaad geen dilemma geweest ;) . Ik heb al aardig wat kosten gemaakt wilde niet voor 'niets' een extra onderzoek doen.

Kan ik iets voor je betekenen
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten