door eagle » 01 Aug 2022, 23:39
Er is een eenvoudige test om te controleren of alle drie cilinders evenveel bijdragen.
Motor warm draaien, en ongeveer 1500 toeren laten draaien.
Bij de verstuiver van cilinder 1 de hogedruk dieselleiding wartel iets losdraaien; Er wordt daar dan niet meer ingespoten, en die cilinder doet niet meer mee..
De motor gaat nu "rot" lopen,en wat schudden; let goed op dit effekt! Draai dan de wartel weer vast; motor gaat weer normaal draaien.
Herhaal dit bij cilinder 2, en let weer goed op het effect.
Tenslotte cilinder 3..
Indien de effecten vrijwel hetzelfde zijn bij elke cilinder, dan dragen ze evenveel bij, zoals het hoort.
Maar indien er bij een van de cilinders minder effect wordt waargenomen, dan is dat een zwakke broeder..
Dat kan meerdere oorzaken hebben; slechte verstuiver, verkeerde klepspeling, slechte compressie.. Dat moet dan verder onderzocht worden.
De test geeft een indruk over of er met een cilinder iets mis is, of dat er een algemene oorzaak is, brandstof systeem, kabelafstelling...
Interessant is ook, of de storing plotseling is gekomen, of geleidelijk aan..
Gr, Eagle