problemen volvo indenor
Geplaatst: 07 Jul 2022, 19:56
Hallo,
ik heb een volvo indenor met 6 cilinders en volgens opgave is hij 105 pk de boot is van 1982 dus de motor denk ik ook, op het plaatje op het blok staat indenor type yop 590 verder kan ik er niets op vinden.
wat ik zo kan vinden op internet zou dit dan een volvo md 34 moeten zijn.
Nadat de boot uit de winterstalling is gekomen wil de motor niet lekker meer lopen enigzins onregelmatig en geeft een stinkende wit/grijze walm aan de uitlaat.
De eerste gedachte waren de verstuivers, deze na laten kijken en van nieuwe pitjes voorzien. Motor gaf nog steeds rook maar omdat de uitlaat dan vuil was geworden eerst een poosje mee gevaren om deze schoon te draaien.
dus verder zoeken. de verstuivers er weer uit en omgekeerd aangesloten en de motor gestart om te kijken of ze verstuiven dat is ook goed.
als je bij draaiende motor de verstuivers losmaakt hoor je bij de ene cil duidelijk dat hij toeren mindert en bij de andere hoor je nauelijks verschil.
dan ook nog maar de compressie meten die is ook erg verschillend. op een cil bijna geen compressie. daar merk je dus ook bijna niets aan als je de brandstofleiding losdraait.
dan de klepspeling controleren maar krijg de motor niet getornd. weer de verstuivers eruit gehad maar zelfs dan krijg ik hem niet gedraaid op de vliegwielpoeli. wie weet waarom niet???
De motor gebruikt geen smeerolie die netjes zwart is. dus geen water bij de olie.
ook geen koelvloeistof lekkage of olie bij de koelvloeistof te zien ook geen luchtbellen in de watertank.
dus even een paar vragen voor de specialisten:
waarom kan ik hem niet tornen
Kan ook niet verklaren dat met een lage compressiedruk toch zoveel weerstand is.
vemoedelijk is er een probleem met de zuiger en voering. maar om daar achter te komen moet de kop er af en dus de hele motor eruit anders krijg je de drijfstang niet los. en dan komt er al snel een revisie om de hoek kijken.
en of dat nog verstandig is weet ik op dit moment niet zo snel. het blijft tenslotte geen jonge motor meer.
dus denk dan toch eventueel aan een vervanger die wat inbouwmaten een beetje in de buurt komt.
is er iemand die deze problemen herkent??
gr Jan
ik heb een volvo indenor met 6 cilinders en volgens opgave is hij 105 pk de boot is van 1982 dus de motor denk ik ook, op het plaatje op het blok staat indenor type yop 590 verder kan ik er niets op vinden.
wat ik zo kan vinden op internet zou dit dan een volvo md 34 moeten zijn.
Nadat de boot uit de winterstalling is gekomen wil de motor niet lekker meer lopen enigzins onregelmatig en geeft een stinkende wit/grijze walm aan de uitlaat.
De eerste gedachte waren de verstuivers, deze na laten kijken en van nieuwe pitjes voorzien. Motor gaf nog steeds rook maar omdat de uitlaat dan vuil was geworden eerst een poosje mee gevaren om deze schoon te draaien.
dus verder zoeken. de verstuivers er weer uit en omgekeerd aangesloten en de motor gestart om te kijken of ze verstuiven dat is ook goed.
als je bij draaiende motor de verstuivers losmaakt hoor je bij de ene cil duidelijk dat hij toeren mindert en bij de andere hoor je nauelijks verschil.
dan ook nog maar de compressie meten die is ook erg verschillend. op een cil bijna geen compressie. daar merk je dus ook bijna niets aan als je de brandstofleiding losdraait.
dan de klepspeling controleren maar krijg de motor niet getornd. weer de verstuivers eruit gehad maar zelfs dan krijg ik hem niet gedraaid op de vliegwielpoeli. wie weet waarom niet???
De motor gebruikt geen smeerolie die netjes zwart is. dus geen water bij de olie.
ook geen koelvloeistof lekkage of olie bij de koelvloeistof te zien ook geen luchtbellen in de watertank.
dus even een paar vragen voor de specialisten:
waarom kan ik hem niet tornen
Kan ook niet verklaren dat met een lage compressiedruk toch zoveel weerstand is.
vemoedelijk is er een probleem met de zuiger en voering. maar om daar achter te komen moet de kop er af en dus de hele motor eruit anders krijg je de drijfstang niet los. en dan komt er al snel een revisie om de hoek kijken.
en of dat nog verstandig is weet ik op dit moment niet zo snel. het blijft tenslotte geen jonge motor meer.
dus denk dan toch eventueel aan een vervanger die wat inbouwmaten een beetje in de buurt komt.
is er iemand die deze problemen herkent??
gr Jan