Waterinlaad

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Kwokko » 22 Jun 2022, 18:29

ErikHa schreef: In 15 jaar tijd geen omkijken gehad naar het koelsysteem en uitlaat.

Wat zul jij een gelukkig mens zijn.
Maar grosso modo die gewoon een natte uitlaat heeft ,heeft nergens last.
Ik vaar al ruim 20 jaar voor plezier ,eerst met directe koeling,later met een warmtewisselaar ,maar heb nog nooit een verstopping meegemaakt.
Zelden een (zwaar)vervuilde wierpot..
Gewoon elke einde vaardag even de boel checken en/of reinigen .
Maar ja ,wie doet dat nog meer?
Tegenwoordig moet er een sensor op ,die iets moet constateren,en er een lampje moet gaan branden of een zoekertje die af moet gaan .
Want je zou maar eens vuile handen krijgen toch?
Kwokko
 
Berichten: 868
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 13:22
ligplaats: Groningen
info: Doerak 850AK.
Motor: Peugeot-Indenor 45pk

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Yep » 22 Jun 2022, 18:41

Ik doe even mee :-)

Hoe je het wendt of keert, bij een waterinlaat is het de bedoeling dat er water ingenomen wordt.
Of dat nou voor de airco, generator of motor is maakt niet uit.
Er onstaat genoeg druk naar binnen toe vanwege de achterliggende pomp en de waterkolom.
Als er water ingenomen wordt zal er van tijd tot tijd, afhankelijk van waar je vaart, met het water wel troep meekomen.

Mijn enige ervaring: In Oldenburg.
Het was verziekend heet en airco draaien maar.
Airco begon te protesteren en viel uit met vermelding van een foutcode.
Je kunt raden wat deze code betrof.
Als newbie even geen rekening gehouden met het deels in de blubber zakken van de boot in deze getijdehaven.

Het was bij vloed nog flink prikken om de rommel uit de standpijp te drukken.
Ik denk dat het met zo'n schep een veel lastiger verhaal was geweest.
Alle 3 de openingen hier onder de boot zijn standpijpen zonder schep, korfjes, etc.

Mij lijkt deze sec standpijp doorvoer zonder prullen wel zo prettig.
Stok erin, prikken en klaar.
Laatst gewijzigd door Yep op 22 Jun 2022, 20:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 2622
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jun 2022, 19:42

Kwokko schreef:Maar grosso modo die gewoon een natte uitlaat heeft ,heeft nergens last.
Ik vaar al ruim 20 jaar voor plezier ,eerst met directe koeling,later met een warmtewisselaar ,maar heb nog nooit een verstopping meegemaakt.

Ik weet niet of je wel eens TV kijkt of een krant leest, maar er schijnt iets in de natuur te veranderen.
Waar het allemaal aan ligt temperatuur van het water, schoner water God mag het weten, maar het feit is dat de onderwater planten het op dit moment prima doen !
Dit zien we op het Markermeer de Randmeren enz. enz. zodra je buiten de tonnen komt gaat het fout, en binnen de tonnen doet RWS maaien en daar wordt je ook al niet blij van.
Terwijl ik zelf twee prachtige kimmen, met een droge uitlaat heb, geven die schepjes me handen vol werk !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Patrick55 » 22 Jun 2022, 20:11

Hoi

Het kan ook met een aanpassing van de schelp. Heb ze destijds ook gestoken. Onze Doerak vaart overal over. Veel verstoppingen en zoals Wolf schrijft er bijna niet uit te krijgen. Bij de eerste werfbeurt de ribben weggeslepen. De schelp zelf laten zitten. Nu kan er meer vuil in de wierpotfilter maar kan je ook met een dunne flexibel stookolieleiding van 12 mm ontstoppen. Je kan ook extra blazen door de leiding. Sindsdien een pak minder problemen. Ik heb wel een tweede wierpotfilter geplaatst nadien om te kunnen overschakelen bij overmatige plantbegroeing. Terwijl de schippers vaart kan ik de verstopte filter reinigen. De filters zijn telkens zo geplaatst dat de aanvoerleiding verticaal zit en ik dus die flexibele leiding tot door het vlak kan steken om te koteren.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Popeye » 22 Jun 2022, 20:59

Maar ja, dan krijg je weer last van paling in je wierpot! ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1677
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Waterinlaad

Berichtdoor kajoe » 23 Jun 2022, 09:57

zoals al eerder .
wij haden op ons schip een sb en bb wierbak met vlak en kim aan sluitingen allebij ruim 30 cm doorsnee dit om ook op ondiep water niet alleen bagger er in te krijgen .
maar met leeg schip altijd gedonder met troep er in geregeld filters wisselen .
maar nu dus op ons jachtje droge uitlaat en kimkoelling noot gedonder .
menig keertje gehad dat er iemand vroeg of hij kort achter ons mee kon varen omdat anders de zaak bij hem dicht slipte .
en we gaan steeds meer naar ondiepte en begroeiing en kroos toe .
kajoe
 
Berichten: 1193
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Georges » 24 Jun 2022, 14:56

Ik heb bij elke inlaat ,behalve bij de dekwas pomp omdat die een eigen filter heeft zo een korfje, ik vaar met dit schip reeds 20 jaar en de enige inlaat die ooit verstopte was die van de dekwas, er zat een dode paling in de pijp...
Ik heb wel op mijn aanzuig van de motor nippels geplaatst waar ik een duikfles kan aansluiten en dan even de kraan open met 300 bar dan zou er volgens mij alles wel terug uit vliegen, echter zoals gezegd nog nooit hoeven te doen.
Korfjes staan niet scheppend maar met de gesloten bolle kop naar voor.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Oeverloos » 24 Jun 2022, 19:28

De waterinlaat in de meeste boten is van dezelfde doorsnede
als die van de rest van de koelleidingen naar de motor.
Op zich begrijpelijk.

Echter de doorstroomsnelheid in de standpijp onder het wierfilter is zodanig
dat allerlei zaken met een rotgang het wierfilter ingezogen worden.
Dat wierfilter is ook weer berekend op de koelcapaciteit van de motor.

Er is meestal geen voldoende reserve capaciteit in het wierfilter
om nog goed te functioneren met een hoeveelheid opgezogen
kroos, waterpest, spiering,
of hier op de Oostzee, dwalende zeegrassen,
oorkwallen ( met de vier rondjes) en bij het ankeren,
de gele haarkwal met de tien meter lange tentakels
die steken als een gek.

Op mijn vlet zit een rechte brede stalen standpijp op het vlak
met een twee maal zo grote diameter als de rest van de koeling.
Een kogelkraan geschroefd op het stalen vlak met
een brede zware stalen, gegalvaniseerde pijp op de kraan geschroefd en
daar op een extra grote Hollex vernikkeld bronzen wierpot
met RVS 316 zeef en met dik doorzichtig plexiglas deksel en 4 RVS vleugelmoeren,
ook twee maal zo groot als noodzakelijk.

Hiermee krijg je een lagere doorstroomsnelheid bij de opzuig
en een grotere opslag capaciteit in het wierfilter.

Dit kan ook verstoppen,
maar minder snel.

Vooral als je op het binnenwater in het schroefwater van een groter schip vaart of bij sluizen,
is de kans dat er opwarrelende zaken in de koeling worden
opgezogen groter dan normaal.

Gevolg van een verstopping van de aanzuig is,
dat het uitlaatalarm en of het motor temperatuur alarm zal afgaan.
Bijna altijd zijn dan de waaiers van de impeller inmiddels afgerukt.
Een impeller kan slechts heel kort droogdraaien bij kruissnelheid.

Als je de verstopping heb opgeheven
zal de impeller vervangen moeten worden,
of minstens gechecked.

Hopelijk vind je de vernielde restanten van de waaiers terug in de impellerpomp zelf.
Vind je die daar niet,
dan zitten ze in het koperen buizenstelsel van de interkoeling.
Misschien merk je er weinig van bij een rustige vaart,
maar je kunt het ook treffen dat je motortemperatuur gaat oplopen.
Dan kun je het beste een rustig plekje op zoeken
en de interkoeling openen en de waaier restanten verwijderen.

Als je doorvaart zonder werkende koeling
raakt de motor oververhit en ruineer je de motor.
Het temperatuur alarm zal ook gedurig afgaan en
de rubber slang van de uitlaat waterkoeling zal smelten.

Als je de waterinlaat niet kan doorsteken
dan wordt het zwemmen met de duikbril.

Mvrg. Oeverloos
Knowledge compounds when it is shared
Gebruikers-avatar
Oeverloos
 
Berichten: 507
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info: Waddenzee, wonderzee.
Motorvlet

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Pieterse » 27 Jun 2022, 16:44

Ik heb dezelfde waterinlaat als Wolf. Vorig jaar in Frankrijk ook enorm veel last gehad van waterplanten.
Heel lang bezig geweest met pompen en blazen, geen resultaat.
Plots herinnerde ik me dat ik een klein grijpertje zoals op de foto heb liggen. Deze paste precies in de standleiding van de wierpot.
Hiermee kon ik heel makkelijk wat slierten eruit trekken en weer door.

Groet,
John


https://i.imgur.com/uj3SYPr.jpeg
Pieterse
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Waterinlaad

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jun 2022, 12:20

Wolf1 schreef:Bij verstopping, kan vuil gewoon met een bezemsteel door de wierpot verwijderd worden

Moet het ook maar net mogelijk zijn om eea in lijn aan te brengen, anders werkt die bezemsteel ook niet.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2088
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten