Waterinlaad

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Waterinlaad

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jun 2022, 09:00

Voor wie nog zo'n ding onder zijn boot heeft zitten,
Afbeelding
laat dit bij de eerst volgende helling beurt verwijderen ! En laat deze vervangen door een haaks op de waterlijn in het vlak gelaste dikwandige standpijp met laag geplaatste afsluiter ! ! !
Bij verstopping, kan vuil gewoon met een bezemsteel door de wierpot verwijderd worden.
Er komen steeds meer vaarwegen die door de huidige planten groei, met zo'n zogenaamde waterschep totaal onbevaarbaar worden !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor kajoe » 22 Jun 2022, 09:27

tja lang leve de steeds schonere wateren .
tja blij dat ik wat pijpjes er onder heb ook daar kan wat planten aan blijven hangen maar is niet van belang .
tja ten zij er zoveel groei is dat aan alle onderdelen blijft hangen zodat je vol aan moet draaien .
ook door het bagger beleid en het steeds meer ondieper worden heb je toch meer mazzel met pijpjes .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor broekie » 22 Jun 2022, 09:42

Laat ik er nu juist een gezet hebben in 2019 :D
De standpijp zit er ook nog voor de generator inlaat.

Kunnen de ribben er niet tussenuit worden geslepen?
Dan is er minder kans op verstopping.

Ik heb hem niet scheppend, maar slepend staan om te voorkomen dat er snel iets voor gaat zitten.
De opwaartse druk van het water samen met de aanzuigende werking van de pomp zorgen voor voldoende aanvoer van koelwater.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Blacktoppie » 22 Jun 2022, 11:15

Tja er is iets van te zeggen.. een vriend van me voer een aantal weken terug door utrecht en had een stok in zn standpijp gevaren. Als hij zo een schelp had gehad had er geen probleem geweest.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Amersfow » 22 Jun 2022, 11:32

Ik heb 4 boten waarvan 3 met zo'n korfje en 1 met alleen een opening. De laatste geeft de meeste problemen. Vaar je door een kroosveld zit de wierpot met 1 km stampvol. Ik hou dus lekker de korfjes.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor jkb » 22 Jun 2022, 16:05

Dan maar een scharnier op het klepje mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jun 2022, 16:10

Amersfow schreef:Ik heb 4 boten waarvan 3 met zo'n korfje en 1 met alleen een opening. De laatste geeft de meeste problemen. Vaar je door een kroosveld zit de wierpot met 1 km stampvol. Ik hou dus lekker de korfjes.

Je moet doen wat je niet laten kunt, Je kroos probleem kan je zo zelf oplossen, dat schepje vol met slierten is dan toch wel even iets anders. Je betoogt het te zien als een soort voorfilter, maar dan wel een filter dat wanneer het vol is er ook niets aan te doen is. Ben hier op het Canaal des Ardennes uuren bezig geweest met dekwasslangen, tijden laten spoelen maar er niet uit te krijgen ! heb hier ook met mensen gelegen die minstens elke sluis de wierpot moesten reinigen, maar deze konden wel varen en dat is het verschil.
Wil je het echt probleemloos hebben, wordt het een droge uitlaat met kimkoeling, het is maar wat je wilt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Kwokko » 22 Jun 2022, 17:04

Wolf1 schreef: Ben hier op het Canal des Ardennes uuren bezig geweest met dekwasslangen, tijden laten spoelen maar er niet uit te krijgen ! heb hier ook met mensen gelegen die minstens elke sluis de wierpot moesten reinigen, maar deze konden wel varen en dat is het verschil.

Op een ander forum staat een verslag van iemand die net een reis door Frankrijk heeft gemaakt,en je ziet juist op de kleine kanaaltjes ,die waar een spits nog gebruik van kan maken ,daar dat probleem speelt.
Alle riviertjes waar stroming staat, kennen dat probleem niet,zo te zien.
En het is ook met name bij en in de sluizen ,waar ontzettend veel kroos en waterplanten zijn.
Nederland is toch een ander land, en ik zie het hier in het noorden een stuk minder.
Maar om nu op basis van jou ervaring roepen dat zo'n schepje waardeloos is ,vind ik ook te ver gaan.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 22 Jun 2022, 18:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kwokko
 

Re: Waterinlaad

Berichtdoor ErikHa » 22 Jun 2022, 17:07

Kimkoeling en droge uitlaat ideaal; geen gedoe met winterklaar maken, geen verstopte filters, 's winters doorvaren, geen versleten impellers, geen lekke keerringen, geen herrie. In 15 jaar tijd geen omkijken gehad naar het koelsysteem en uitlaat.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Waterinlaad

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jun 2022, 18:20

Blacktoppie schreef:Tja er is iets van te zeggen.. een vriend van me voer een aantal weken terug door utrecht en had een stok in zn standpijp gevaren. Als hij zo een schelp had gehad had er geen probleem geweest.
Arco

Met een goed gemonteerde standpijp had hij die stok er zo weer uit kunnen drukken !
Met een vervuilde schelp had hij stil gelegen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten