Kleppenmantel DAF 615

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor jkb » 12 Jun 2022, 12:58

Wil iemand mij vertellen welke pakking onder de kleppenmantel van de DAF 615 zit? Dus niet de pakking onder het kleppendeksel. En is die pakking onder de kleppenmantel makkelijk te vervangen? Ik heb nl het idee dat er olie onder de kleppenmantel lekt/zweet. Veel is het niet maar ik heb graag een "droge" motor aan de buitenzijde. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor kajoe » 12 Jun 2022, 18:30

ik heb vele jaren met een df615 m en een 645 gevaren maar nog nooit van een kleppen mantel gehoord .
klepdeksel pakking en de rubberen afdichting ronde de verstuiverleidingen .
maar wie weet ik zou graag nog wat leren .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor Oeverloos » 12 Jun 2022, 20:28

Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor kajoe » 13 Jun 2022, 10:17

mij nooit opgevallen was gewoon in de goudkleurige verf en vil in het geheel niet op ,zoals gezegd alleen de rubberen blokjes om de verstuiver leidingen en die gingen wel eens lekken ,haalde bij de daf vrachtwagen servige punten de vervangende blokjes .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2022, 10:46

jkb schreef:Wil iemand mij vertellen welke pakking onder de kleppenmantel van de DAF 615 zit? Dus niet de pakking onder het kleppendeksel. En is die pakking onder de kleppenmantel makkelijk te vervangen? Ik heb nl het idee dat er olie onder de kleppenmantel lekt/zweet. Veel is het niet maar ik heb graag een "droge" motor aan de buitenzijde. Mvg Jan

Meestal zijn het de verstuiverrubbers die een weinig olie doorlaten.
Bij de 615 zit onder de mantel volgens mij al een O-ring die eigenlijk nooit lekt, maar goed te vervangen is door siliconenkit.
Voor vervangen moeten wel de verstuivers er uit, zou niet de verleng nippels uit de verstuivers draaien !
Kan je deze tegelijk even reinigen en afpersen (185 kg/cm), koperen ringen van de lekolieleiding en onder de verstuiver vervangen of uitgloeien.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2022, 14:27

Wolf1 bedankt. De rubbers zijn pas vervangen. De ringen/brandplaatjes onder de verstuivers ook. Dan blijft toch de mogelijkheid open dat er onder de kleppenmantel wat olie doorsiept. Klus voor het winterseizoen. De verstuives zijn ca 750 uur geleden geserviced. De motor loopt en start prima. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2022, 20:58

Misschien nog het metaalwolfilter checken van de carterventilatie uitgang van de DAF.
En de filter van de carterventilatie ingang onder de olievuldop.
Vanwege de blow-by.

Maar daar heb je vast al naar gekeken.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2022, 21:07

Dank voor de reacties! Metaalwolfilter wist ik niet. Ga ik bekijken. Oliebadje in olievuldop net van een monteur geleerd, maar of daar ook een filter zit ga ik bekijken. Terzijde:
Op mijn kleppendeksel van de 615 staat 825 (!). Op MP een 615 deksel gekocht. Blijken toch gelijk te zijn, behoudens een andere hogere olievuldop.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Kleppenmantel DAF 615

Berichtdoor jkb » 02 Jun 2023, 07:36

Pas gisteren de pijp op de uitgang van de carterventilatie op het motorblok losgehaald (3 boutjes) . Rond gat. Binnenzijde rondom gaas zichtbaar. Met een aluminium kleurige rand aan de voorzijde. Die rand ligt vlak gelijk met het motorblok. Ziet er niet uit alsof dit een zeef is die je eruit kan trekken. Wel voorzichtig geprobeerd. Geen beweging! Vergeten een foto te maken en de pijp maar weer gemonteerd. Wil iemand mij hier meer over vertellen?
En waarom zit in de afvoerslang op die pijp richting luchtinlaat bewust een gaatje?
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten