rotte eieren lucht uit wierfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

rotte eieren lucht uit wierfilter

Berichtdoor Snater71 » 03 Jun 2022, 15:09

Vorig jaar in de zomer zocht ik me rot waar die rotte eieren geur vandaag kwam de eerste seconden na het starten van mijn dieseltje. Bleek dit uit het buitenwatercircuit te komen want nadat ik het deksel van de wierpot eraf schroefde was het duidelijk. Uiteindelijk even niets meer mee gedaan, in de winter buitenwatercircuit voorzien van antivries en vanaf april geen last meer tot vandaag. Het stinkt weer. Vraag is wat kan ik er nu ongestraft ingooien als bacteriedodend middel waar mijn kunststof slangen en rubber afdichtingen niet van stuk gaan? Motor is een Nanni 3.75 HE, vetus wierpot en doorzichtige Vetus slangen (vervangen in 2020).

Dacht zelf aan bleek. Maar beste om te verdunnen? Ik weet het even niet....
Snater71

ligplaats:
info:

Re: rotte eieren lucht uit wierfilter

Berichtdoor Navigo » 03 Jun 2022, 16:15

HH,

Dicht is dicht toch zou je zo zeggen???
Weet je zeker dat het niet de accu is die je ruikt????

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor Snater71 » 03 Jun 2022, 16:35

Accu ruik ik niets aan, en zit voorin de punt. Had daar ook aan gedacht.

Zou ik ook denken, maar de wierpot stonk ernaar (en zat halfvol). Misschien zit er in het Vetus waterlock een bacteriecultuur die wat opbloeit nu het warmer wordt. Het is echt de eerste 5 seconden na start en dan is het weer weg.
Snater71

ligplaats:
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Jun 2022, 09:58

Weet je zeker dat die lucht uit het filter komt? Ik zou eerder denken aan de warmtewisselaar. Meestal is de pijpenbundel te verwijderen en dus te reinigen.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 04 Jun 2022, 17:06

Rotte eieren-lucht = H2S. Dit zit vaak opgelost in buitenwater. Vooral op plekken met weinig doorstroming en veel bladafval. Als je het water flink beweegt ruik je het pas. Je ruikt deze lucht soms ook bij het gebruik van een onderwatertoilet. Het is dan niet de slang zoals vaak gedacht, maar gewoon het opgepompte water wat door de beweging de H2S afgeeft. Het zou kunnen dat dit is wat je wierpot doet stinken.
Echter: een goede wierpot is luchtdicht afgesloten..anders zuig je lucht aan en dat is niet goed voor je koeling...dus hoe kan dit stinken?
Mocht je toch aan een bacterie denken...met een beetje soda in het water jaag je de meeste bacteriën de boot uit...niet te veel gebruiken, in principe is het afbreekbaar in het buitenwater. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 04 Jun 2022, 18:26

Als je de motor start na een paar warme dagen zal de putlucht uit de uitlaat komen... voor een paar tellen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Jun 2022, 09:28

Is de afdichtingsring in het deksel nog wel oké. Deze hoort luchtdicht af te sluiten. Maak ook de binnenkant van de wierpot eens schoon met een borsteltje en ook het filterkorfje. Daar blijven altijd slijmachtige restjes op achter die gaan stinken. Als je dan de pot opent om leeg te maken wordt je ook je ook verrast op een welriekend geurtje.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Snater71 » 05 Jun 2022, 10:09

De stank is er alleen na het starten voor een aantal seconden (uit de uitlaat). Wierpot o-ring is in orde. En ik ruik ook niets rond de wierpot of waterlock. Is dus puur wanneer het water de uitlaat verlaat.
Ga straks een paar liter dunne bleek erdoorheen gooien via de wierpot en morgen de motor weer doorspoelen mer buiten water (en de bleek weer netjes opvangen uit de uitlaat).
Snater71

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Jun 2022, 10:40

Oei, niet te agressief voor je circuit? En het helpt maar even, na het volgende vaartochtje heb je hetzelfde "probleem" weer.
Ik heb er trouwens geen last van, ik heb kielkoeling.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Kwokko » 05 Jun 2022, 11:32

Snater71 schreef:De stank is er alleen na het starten voor een aantal seconden (uit de uitlaat).Is dus puur wanneer het water de uitlaat verlaat.

Je uitspraken ,waar het stinkt ,zijn wisselend.
Lees je postings er maar op na.
Nu is het de uitlaat ,eerder was het de wierpot ,want er kon een cultuur in de waterlock zitten .
Een cultuur in je waterlock ruikt je niet in je wierpot.
Daar zit te veel tussen waar water in zit ,een impellerpomp ook nog.
Als jij het in de wierpot ruikt dan zit het onder de boot in het water schepje (als die er zit).
Of wierpot zelf of de afsluitkraan onder de wierpot.

Ga straks een paar liter dunne bleek erdoorheen gooien via de wierpot en morgen de motor weer doorspoelen met buiten water (en de bleek weer netjes opvangen uit de uitlaat).

Bleek ? Een chloorbleekloog? En dan ook nog een dag laten zitten.Waar zit je verstand eigenlijk? :o
Je toilet maak je schoon met bleek ,het inwendige van een koelwater systeem van een boot niet?

Alle onderdelen vanaf inlaat tot uitlaat schoonmaken, dus ook je warmtewisselaar.
Gebruiksaanwijzing opzoeken ,fatsoenlijk doornemen ,desnoods zoeken op internet ,hoe je een warmtewisselaar moet reinigen.
Of genoegen nemen met 5 seconden rotte eieren lucht.
Kwokko

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard