Ombouw mogelijkheden gasbesturing Inboard diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ombouw mogelijkheden gasbesturing Inboard diesel

Berichtdoor KevinT » 24 Mei 2022, 15:28

Hallo allen,

Ik heb onlangs een Hatecke reddingsloep (6 meter lang, 2 meter breed) gekocht, bouwjaar 1962 in Hamburg. In deze sloep ligt een 1 cilinder 20 pk luchtgekoelde diesel motor, het type is onbekend. De besturing van het gas en de keerkoppeling is nog op de ouderwetse manier, echter vind ik dit in gebruik niet altijd even fijn omdat het moeilijk is snel te handelen. Mijn voorkeur gaat uit deze besturing aan te passen naar een morse handle, echter kom ik er niet achter of dit mogelijk is.

Weet iemand of dit mogelijk is om onderstaande besturing om te bouwen naar morse handle besturing? Heeft iemand hier ervaring mee?

Met onderstaande link is de motor (en besturing) lopend te zien op YouTube.

https://youtu.be/HobTFTUoohI

Alvast bedankt voor de antwoorden.
KevinT
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Mei 2022, 15:15
ligplaats: Raamsdonksveer
info: Hatecke Reddingsloep
Bouwjaar 1962 Hamburg
Lengte 6 meter
Breedte 2 meter

Re: Ombouw mogelijkheden gasbesturing Inboard diesel

Berichtdoor Wolf1 » 24 Mei 2022, 16:01

Je wilt een zogenaamd single lever control, dat zal voor de toeren regeling niet zo'n groot probleem zijn, daar aan tegen voor de keerkoppeling wordt doorgaans als eis gesteld dat de bediening synchromesh (voorgestuurd) of hydraulisch is !
Je filmpje laat niets zien van de keerkoppeling en is ook dusdanig chaotisch, dat ik eigenlijk niets kan onderscheiden.
Heb wel sistemen gemaakt met cilindertjes, maar heeft weinig zin dat allemaal uit te leggen als je het straks toch te veel werk vindt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ombouw mogelijkheden gasbesturing Inboard diesel

Berichtdoor Amersfow » 25 Mei 2022, 09:53

De motor ziet eruit als een Hatz 1 pittertje. Die heb ik ook gehad en heb die ook omgebouwd naar een morse kabel. Daarmee moest ik wel iets met de stationair afstelling doen. Want gas helemaal terug was het uitzetten van de motor. Ik heb toen een eenhandel morse bediening geplaatst, en daarnaast een handel waarmee ik iets gas kon geven. Die tweede handel helemaar terug liet dan de motor afslaan.

Weet je trouwens zeker dat die 20pk is? Volgens mij was die bij mij rond de 10pk
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten