Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor OnsJet » 11 Mei 2022, 17:21

Goedendag forumleden,

Vandaag mijn eerste post.

Wij hebben een sloep met daarin een Volvo Penta MD17d. Vorig seizoen lekker kunnen varen, af en toe wat kleine probleempjes met de motor zelf uit kunnen vogelen.

Dit jaar is de boot uit de winterstalling gekomen, helaas waren er door corrosie wat breukjes in de kabelboom. Gelukkig heb ik deze kunnen vervangen waardoor we met voor het eerst met koningsdag door Amsterdam hebben kunnen varen. De motor liep oke, maar op lage toeren schokte hij wel meer dan vorig jaar. Wel heb ik de boot prima terug kunnen varen naar haar ligplaats.

Een dag later wil ik de motor starten, maar hij wil niet aanslaan. Ik heb de motor ontlucht (zoals ik vorig jaar ook al eens heb moeten doen), maar er blijft maar geen diesel naar cilinder 3 (verste van de brandstofpomp, dichtst bij het vliegwiel) lopen. Cilinder 1 en 2 krijgen keurig diesel.

Nou heb ik ergens het idee dat het niet meer met het ontluchten te maken heeft, maar wat, ik heb geen idee.

Iemand vertelde me dat cilinder drie misschien niet meer (goed) heeft gedraaid tijdens de dag varen, en dat dit de aandrijving(?) naar de brandstofpomp kapot heeft gemaakt? Dit laatste gaat mijn kennis te boven.

Heeft iemand enig idee wat er gaande zou kunnen zijn / wat ik als volgende zou kunnen controleren?

Alvast veel dank,

Groetjes,

OnsJet
OnsJet
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2022, 17:10
ligplaats: Amsterdam
info: Harding 740
Volvo Penta MD17d

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor elrenegado » 12 Mei 2022, 11:21

Draai de wartel eens los bij die cilinder, daar waar de dieselleiding op je verstuiver zit, dan even starten, zo kan je controleren of er diesel naar de verstuiver toe gaat.
Als je daar diesel ziet, dan verstuiver er eens uittrekken. Mogelijk is die defect/vervuild o.i.d.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2022, 12:30

Stuur eens een foto van de pomp, daar waar de verstuiverleidingen zijn gemonteerd !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor OnsJet » 12 Mei 2022, 17:12

elrenegado schreef:Draai de wartel eens los bij die cilinder, daar waar de dieselleiding op je verstuiver zit, dan even starten, zo kan je controleren of er diesel naar de verstuiver toe gaat.
Als je daar diesel ziet, dan verstuiver er eens uittrekken. Mogelijk is die defect/vervuild o.i.d.


Dank voor je reactie, juist door het losdraaien van de wartel zie ik dat er door de dieselleiding 3 geen brandstof komt. Het probleem zit dus al voor de verstuiver.

Groet OnsJet
OnsJet
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2022, 17:10
ligplaats: Amsterdam
info: Harding 740
Volvo Penta MD17d

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor OnsJet » 12 Mei 2022, 17:17

Wolf1 schreef:Stuur eens een foto van de pomp, daar waar de verstuiverleidingen zijn gemonteerd !
Gr. Wolf1


Ha Wolf,

Dank voor je bericht.

Ik heb niet heel geweldige foto's op mijn telefoon, heb je genoeg aan het onderstaande?

Afbeelding

Afbeelding


Anders moet ik even naar de boot rijden.


Groetjes,

OnsJet
OnsJet
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2022, 17:10
ligplaats: Amsterdam
info: Harding 740
Volvo Penta MD17d

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor Kwokko » 12 Mei 2022, 19:22

OnsJet schreef:Dank voor je reactie, juist door het losdraaien van de wartel zie ik dat er door de dieselleiding 3 geen brandstof komt. Het probleem zit dus al voor de verstuiver.

Je hebt de wartel los gehad?
Ook de wartel op de pomp van cilinder 3?
Als je de leiding van de cilinder die geen brandstof krijgt ,er eens afhaalt.
Kun je dan de leiding dan doorblazen?
Zo ja,dan zit je probleem in de pomp ,zo nee kan de leiding verstopt zijn ,of een knik in de leiding zitten.
Kwokko
 

Re: Volvo Penta MD17d Geen diesel naar cilinder 3

Berichtdoor Wolf1 » 12 Mei 2022, 20:25

De klem waar de 3 persklephouders mee geborgd is verwijderen.
Daarna met een bus remmenreiniger de bovenkant van de pomp goed schoon maken/blazen.
De pers leiding van de niet werkende verstuiver verwijderen.
De persklephouder van de niet werkend cil. los draaien, let op bij het verwijderen van de houder.
Er zit in, 1veergeleider en 1veertje, de klep blijft zitten en moet je samen met zijn zitting met een pincet of kleine punttang er uit lichten.
Kleplichter inschakelen zodat je de motor met de hand kan tornen.
Steek je nu een schone fitting schroevendraaier in het midden van het gaatje van de uitgenomen persklep, dan moet deze met het rondraaien op en neer bewegen !
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten