DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor Vangis » 30 Apr 2022, 14:05

Sinds de winter heb ik (vermoedelijk door dieselolie) vervuild uitlaatwater, waarover de meningen rondom mij nogal uiteenlopen. Er vormt zich een flinke pluim vettigheid achter de boot.
Er is geen sprake van smeerolieverlies.
Bij een verhoogd toerental lijkt het minder te worden.
Wat is de beste maatregel in volgorde van waarschijnlijkheid?

a) Verstuivers reinigen
b) Oliekoeler controleren
c) Brandstofpomp?

Meningen zijn van harte welkom
Vangis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Apr 2022, 13:56
ligplaats: Rotterdam
info: Palma Kruiser, DAF 615

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor elrenegado » 30 Apr 2022, 16:04

ik had met mn daf ook vettigheid op het water. mooie regenboog kleuren.
Donderdag de verstuivers vervangen en kleppen gesteld. geen vervuiling meer op het water nu.

zou de bij je verstuivers en kleppen beginnen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor Wolf1 » 01 Mei 2022, 12:22

elrenegado schreef:ik zou de bij je verstuivers en kleppen beginnen.

Zou bij een nieuwe motor met common rail en droge uitlaat beginnen !
Nooit meer vlekken op het water.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor elrenegado » 04 Mei 2022, 09:59

Wolf1 schreef:Zou bij een nieuwe motor met common rail en droge uitlaat beginnen !
Nooit meer vlekken op het water.
Gr. Wolf1


Electrisch gaan varen dan.... zeker weten geen olie of roet meer op het water. :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor Nope » 04 Mei 2022, 18:08

Tot de batterij uitfikt
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor Quota » 04 Mei 2022, 21:20

elrenegado schreef:Electrisch gaan varen dan.... zeker weten geen olie of roet meer op het water. :D


Ik heb hier laatst nog naar gekeken, maar voor een beetje boot kan dat nog niet uit. Ik zou €40k kwijt zijn voor een pakket waarmee ik max 8 uur met 8 km/u zou kunnen varen. Dat gaat hem nog niet worden op de rivieren hier. Nog even los van het gebrek aan een voldoende laadinfrastructuur. Volledig opladen zou 8-9 uur vragen op een 16A 3 fase aansluiting.

Electrisch varen is mooi voor schepen die het Friese merengebied niet verlaten en sloepjes die alleen dagtochtjes varen. Voor onze vlet waarmee ik ook het ruime water en grotere afstanden wil varen, blijft voorlopig diesel stoken.
Quota
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 10 Jan 2022, 16:03
ligplaats: Maasbommel
info:

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor kajoe » 05 Mei 2022, 09:42

in de containervaart zijn ook al electra schepen dwz achter waar eerst de motor stond is het nu electrisch mar in het vooronder staan dikke agregaten te draaien maar daar kijkt de gemiddelde man niet na die ziet dat achterop de uitlaten weg zijn en ja .
nee we zijn weer een dikke honderd jaar terug toen men met diesel electrisch ging varen alleen heet het nu anders .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor den willem » 05 Mei 2022, 09:55

kajoe schreef:in de containervaart zijn ook al electra schepen dwz achter waar eerst de motor stond is het nu electrisch mar in het vooronder staan dikke agregaten te draaien maar daar kijkt de gemiddelde man niet na die ziet dat achterop de uitlaten weg zijn en ja .
nee we zijn weer een dikke honderd jaar terug toen men met diesel electrisch ging varen alleen heet het nu anders .


Klopt, maar je er zijn wel voordelen aan verbonden:
De aggregaten kunnen mooi belast worden en daardoor efficiënter presteren.
De elektromotor die de aandrijving verzorgt, is over het volledige toerenbereik efficiënter dan een verbrandingsmotor. (en stiller)

Bijkomend voordeel, de aggregaten kunnen perfect geluids- en trillingsgedempt worden. Ze staan niet in voor de aandrijving, dus van daaruit kunnen ook geen trillingen aan het schip doorgegeven worden.
Ze kunnen ook in het vooronder staan zoals je zegt, weg van de stuurhut/woongedeelte.

Persoonijk ben ik geen voorstander van de hogere complexiteit, maar er zijn zekere positieve elementen aan verbonden.
Als we de verbrandingsmotoren kunnen voeden met waterstof, stoot een schip lokaal helemaal niets meer uit... :-)
den willem
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 Dec 2019, 17:23
ligplaats: Gent
info: 1973 stalen kruiser "Mistral" - yachtwerf Zwijnaarde (B) - 12,6m - DAF DT615M

Re: DAF615 geeft vettigheid(Dieselolie?)in uitlaatwater

Berichtdoor bas » 05 Mei 2022, 11:38

En die binnenvaartschepen hebben wel degelijk accu's staan. Niet genoeg om een hele dag op te kunnen varen maar in bepaalde gebieden/routes kan het wel volledig elektrisch. Dus ook de vergelijking met diesel-elektrisch gaat niet helemaal op, het is wel degelijk een ander soort installatie.

Maar ook wij hebben gekeken voor elektrisch maar idd.....voor wat groter vermogen en meer actieradius is dat eigenlijk nog een ver van je bed show.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten