Ontluchten DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Mei 2022, 20:31

Hooveld960 schreef:Wat heb je nu voor boot gekocht elrenegado? Laat eens wat zien?


Overheen gelezen? Of geen zin om je nieuwe aanwinst met ons te delen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 04 Mei 2022, 09:46

Hooveld960 schreef:
Overheen gelezen? Of geen zin om je nieuwe aanwinst met ons te delen?


ja, overheen gelezen denk ik door de welles/nietes discussie :D

Het is een De Ruiter kruiser van 13.25,
voorzien van 3 aparte hutten met 6 vaste slaapplaatsen, douche, CV van Kabola, 1200a accu pakketje, inductie koken, wasmachine, aparte 5.4kw generator etc.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Mei 2022, 10:04

Mooi schip. Het is dus toch geen snelvarend schip geworden, wat je in het verleden wel eens opperde. Veel vaarplezier.

Toevallig staat op één van de facebook groepen nog een De Ruiter Grand Star te koop, een 13.50. Mooi schip ook.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 06 Mei 2022, 11:46

Klopt,
Snelvarend stond nog steeds op het lijstje onder wensen.
Echter vind ik de prijzen van bv een princess te bizar hoog.
80k voor zo'n vierkant jaren 80 ding, en dan nog een bult werk eraan ook.
Dus die hebben we links laten liggen.
Deze had verder alles wat op onze wensenlijst stond, en meer.
Daarnaast zeer gunstige prijs, waarschijnlijk omdat iedereen afhaakte bij het starten van de DAF. :D

Die zag ik gister of eergister op FB langskomen idd,
Net bootje, maar voorin maar 1 vertrek, ik heb daar 2 aparte hutten, ideaal voor de kleine en eventuele logee's.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2022, 13:19

elrenegado schreef:
Als vande week de stuurcilinder terug is van revisie eens flink stukje 1800 a 2100 rpm draaien. verwacht daarna 0 rook.


Helaas Pindakaas.
Afgelopen weekend pas kunnen varen, en ook de DAF voor het eerst sinds wissen verstuivers en stellen kleppen goed warm kunnen laten worden.
4 uur gevaren met 1600+ rpm
Maar na 2 nachten stil gelegen te hebben, toch weer (teveel) blauwe rook bij starten, welke na 30 tot 60 seconde weg is, gelukkig waaide het hard :D :D
In de sluis lag ik alleen, dus heel de tijd stationair laten draaien, dan komt er weer iets walm, wat weer verdwijnt zodra je op het gas gaat.
Maar ook wat olie achtige vlekken op het water.

Maar mij gaat het om die blauwe wolk bij het starten, die is wel gehalveerd, maar nog steeds bovengemiddeld voor een DAF.

Nu wil ik nog 1x de verstuivers eruit halen, omdat de vorige keer er 1 schacht heel erg vervuild was, en we deze niet goed schoon hebben gekregen omdat we geen reiniging set hadden.
Inmiddels heb ik die wel... ik hoop een beetje dat er toch wat olie langs de verstuiver kon lekken nog.

Maar ik vermoed ook sterk dat de kleppen niet juist gesteld zijn.
We moesten dat met 2 man doen, omdat je tijdens tornen de kleppen niet kan zien.
En degene die erbij was, wist ook niet zeker wanneer nou tuimelen was en wanneer niet (volgens mij net als je klep naar beneden wil gaan)
Hiervoor moet ik nog een bedrijf oid zoeken die dat wil komen doen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 07 Jun 2022, 16:19

Hey Steve,

Hier is een oud berichtje van “eagle” over het zelf stellen van kleppen.

viewtopic.php?f=4&t=4561&p=66129&hilit=Inspuitvolgorde+eagle#p66129

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2022, 17:59

Iets minder draaien!
Krukaspoelie rechtsom. T is Tuimelen, S is Stellen 0,5mm in en uitlaat !
1T = 6S
5T = 2S
3T = 4S
6T = 1S
2T = 5S
4T = 3S
Totaal 2 omw. je kan willekeurig beginnen als je een cilinder ziet tuimelen !
Koperen ringen onder verstuiver, bij losnemen altijd vervangen of uitgloeien !
Inspuit moment controleren 28°
Als je dat allemaal gedaan hebt, rookt hij in koude toestand nog steeds, voor de gene die dit een probleem vinden hebben ze GTL uitgevonden !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 07 Jun 2022, 20:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2022, 19:23

Bedankt Wolf,

Brandplaatsjes en koperen ringen van de retour worden nieuw terug gezet.
althans, als je daarmee de koerenringen bedoeld?

Inspuitmoment moet ik nog controleren of die correct staat,
Dat controleer je toch daar waar de pomp op het blok zit, daar zit zo'n wijzertje.

Maar wat is nu precies het moment "tuimelen"
Op het moment dat je ziet dat er een klep ingedrukt gaat worden toch ? dus precies zo tornen dat hij net wel/net niet omlaag gaat, of juist iets verder ?

GTL tank ik soms wel, maar net hoe het uitkomt.
wat roken bij start is niet erg, maar dit is nog wat teveel naar me zin vergeleken met andere dafjes.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2022, 19:49

elrenegado schreef:Brandplaatsjes en koperen ringen van de retour worden nieuw terug gezet.
althans, als je daarmee de koerenringen bedoeld?
DAF heeft koperen ringen onder de verstuivers en koerenringen ken ik niet

Inspuitmoment moet ik nog controleren of die correct staat,
Dat controleer je toch daar waar de pomp op het blok zit, daar zit zo'n wijzertje
Ja maar als je het precies wilt doen 28°op het vliegwiel persklepje 1e cilinder verwijder, druppelpijpje op de pomp 1e cilinder 10 tot 13 druppels per minuut, met constante opvoerpomp druk.

Maar wat is nu precies het moment "tuimelen"
Het moment dat bij rechtsom draaien krukaspoelie de uitlaatklep sluit (omhoog) de inlaatklep opent (naar beneden) dat is ongeveer 10° dat beide kleppen geopend staan.
Door het arbeidsvermogen van beweging van de gassen, wordt op deze manier de spoeling verbeterd !


GTL tank ik soms wel, maar net hoe het uitkomt.
wat roken bij start is niet erg, maar dit is nog wat teveel naar me zin vergeleken met andere dafjes.

GTL is het enige dat een DAF rookvrij maakt dus hoe meer GTL in de tank, hoe minder rook !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 07 Jun 2022, 19:59, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 07 Jun 2022, 19:54

elrenegado schreef:Maar wat is nu precies het moment "tuimelen"
Op het moment dat je ziet dat er een klep ingedrukt gaat worden toch ? dus precies zo tornen dat hij net wel/net niet omlaag gaat, of juist iets verder ?


Precies zo tornen dat de ene kleptuimelaar omhoog gaat en de ander op het punt staat om omlaag te gaan
als je de krukas beweegt.
Dit is het BDP waarop de kleppen NIET gesteld moeten worden.

Daarna de krukas 360 graden draaien.
Dit is het BDP waarop de kleppen WEL gesteld moeten worden.
Als je de krukas beweegt dan bewegen de kleptuimelaars enige tijd niet.

Of:
De methode van Wolf hierboven volgen.

Maar ik heb hier geen ervaring mee,

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten