Ontluchten DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Apr 2022, 10:17

Wat heb je nu voor boot gekocht elrenegado? Laat eens wat zien?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 28 Apr 2022, 11:46

elrenegado schreef:Ook een goede optie idd.
gaat vast goedkomen.

Andere vraag,
wat doet die koudstart nou eigenlijk, heb hem nog nooit gebruikt.
Zorgt die voor meer diesel aanvoer ?

In de pomp bevind zich de regelstang, de stand hiervan bepaald de ingespoten hoeveelheid brandstof van 0 naar de hoeveelheid benodigd voor maximum vermogen.
Dit laatste punt wordt begrensd door een nok, welke door het koudstart mechanisme tijdelijk kan worden weg gedraaid.
Nu komt de regelstang in een positie van, maximum volume van de pomp !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor kajoe » 28 Apr 2022, 14:09

bij mijn dafs was het dat de gas handel in vrijstand even helemaal doorgedrukt moest worden dan in de stand van zeg normaal 1000/1500 toeren en starten maar .dit op een 615 /645 en 1165.
in koude winters met 15 of meer graden vorst liep hij dan vrij snel .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 28 Apr 2022, 17:00

kajoe schreef:bij mijn dafs was het dat de gas handel in vrijstand even helemaal doorgedrukt moest worden dan in de stand van zeg normaal 1000/1500 toeren en starten maar .dit op een 615 /645 en 1165.
in koude winters met 15 of meer graden vorst liep hij dan vrij snel .

Mijnheer Kajoe, het was me al meer opgevallen, je verteld waarheden waar de bakker geen brood van bakt !
Dit verhaal ging over 475 en 575 en dan wel specifiek met een CAV of Bosch pomp met een standaard vacuüm regelateur !
Een 615 heeft een RSV regelateur waar geen koudstart op zit !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor kajoe » 28 Apr 2022, 19:43

meneer wolf u moet ich beter op de hoogte stellen .op mijn dafs zaten ze wel splinternieuw ingebouwd in der tijd bij zwart IJmuiden.
dus orginele scheepsdiesels .
en dan kan je wel zeggen dat ik gek ben ,dan zal dat maar zo .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 29 Apr 2022, 10:21

kajoe schreef:bij mijn dafs was het dat de gas handel in vrijstand even helemaal doorgedrukt moest worden dan in de stand van zeg normaal 1000/1500 toeren en starten maar .dit op een 615 /645 en 1165.
in koude winters met 15 of meer graden vorst liep hij dan vrij snel .

Je beschrijving klopt niet, de koud start maakt onderdeel uit van het stophandel !
kajoe schreef:meneer wolf u moet ich beter op de hoogte stellen .op mijn dafs zaten ze wel splinternieuw ingebouwd in der tijd bij zwart IJmuiden.
dus orginele scheepsdiesels .
en dan kan je wel zeggen dat ik gek ben ,dan zal dat maar zo .

Natuurlijk kan allemaal, maar niet standaard op een 615
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 29 Apr 2022, 17:12

Wolf1 schreef:In de pomp bevind zich de regelstang, de stand hiervan bepaald de ingespoten hoeveelheid brandstof van 0 naar de hoeveelheid benodigd voor maximum vermogen.
Dit laatste punt wordt begrensd door een nok, welke door het koudstart mechanisme tijdelijk kan worden weg gedraaid.
Nu komt de regelstang in een positie van, maximum volume van de pomp !
Gr. Wolf1


Helder Wolf, Dank !!

Heb gister het zaakje vervangen.
bij het verwijderen van het kleppendeksel werrd mijn vermoeden dat het overmatig roken door verstuivers/kleppen veroorzaakt werd bevestigd.
Bij 1 verstuiver zag ik al kool aanslag zitten.
na verwijderen van alle 6, waren bij 3 de brandplaatjes deels vergaan.. verstuiver zelf zagen er ook niet meer uit.

Nieuwe erin, klepspeling gecheckt en die was bovenverwachting goed.
bij 2 kleppen stond die op 0.55,.

Daarna doekje om de wartels, 8 tellen starten.
alle doekjes waren nat. vadt gezet en nogmaals starten.
lopen na 2 tellen, en nog een 3 tellen later mooi regelmatig.
Wel nog flinke rook even, maar das logisch doordat er wat olie door de schacht is gelopen.

Er bleek nog een ringetje van de retour te lekken, na dat gefikst te hebben weer gestart.
liep al als je naar de sleutel keel bij wijs van spreken
Nauwelijks rook meer, en was nog geneens warm.

Als vande week de stuurcilinder terug is van revisie eens flink stukje 1800 a 2100 rpm draaien. verwacht daarna 0 rook.

ben alleen het foto / film bewijs vergeten te maken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor kajoe » 30 Apr 2022, 08:48

go dan hebben we het al ruim 20 jaar fout gedaan ,en de instructeur van daf bij de indienst stellingen waren dus ook fout .vertelde ons alles verkeerd .
en al die winters dat we de motor koud starte was gewoon geluk .
tja ik snap niet hoe we die dingen aan het lopen kregen bij min 20 maar ze zullen ons wel goed gezind geweest zijn ,met liefde onderhouden of zo.
oja even onze eerste ingebouwde daf was bij werf de hoop in schiedam (esso tankertje ) fina tankertjes ,dekschuit en motorschip en luxe motor .en behalve de esso daar moest je de regelstang uittrekken ging de rest via de regelateur dwz de gashandel.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 30 Apr 2022, 10:50

kajoe schreef:bij mijn dafs was het dat de gas handel in vrijstand even helemaal doorgedrukt moest worden dan in de stand van zeg normaal 1000/1500 toeren en starten maar .dit op een 615 /645 en 1165.
in koude winters met 15 of meer graden vorst liep hij dan vrij snel .


De Ford en DAF motoren met CAV injectiepompen heb ik, net als kajoe,
ook in de winter op deze wijze gestart.
Volgens de gebruiksaanwijzing is dit de juiste “automatische” koude start voor een CAV pomp.
Zie: NL-10-73 blz 4.
Bij oudere CAV pompen diende een hendel handmatig zijwaarts uitgetrokken te worden op de pomp zelf.
Zie: NL-10-64 blz 15 fig.8

Met de knop op de Bosch RSV/RQV injectiepompen,
die voor elke koude start poging moet worden ingedrukt, heb ik geen ervaring.
Zie: NL-10-64, blz. 15 fig.9
En: NL-10-73 blz. 5 fig. 6

De DAF werd vroeger geleverd met een CAV of een Bosch injectiepomp
vandaar dat beide injectiepompen in de gebruiksaanwijzing worden getoond.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor kajoe » 30 Apr 2022, 13:25

oeverloos ik dank u .
u heeft het beter uitgelegd dan ik ,daar voor dank .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten