door elrenegado » 10 Jun 2022, 10:02
Hi Navigo,
Inderdaad, dat zijn zo'n beetje de mogelijke veroorzakers.
1, Mij is verteld dat wanneer de klepstelen/geleiders of wat dan ook versleten zouden zijn, je ook startproblemen hebt, met name koud. Dat is niet het geval.
Dus dat station wil ik nog niet aandoen, wellicht van de winter.
Want met een miinimale lekkage daar, zal je wellicht er weinig van merken.
2. Dit was wel het geval bij aanschaf, kwam ik pas achter nadat het kleppendeksel eraf was.
bij 2 verstuivers zaten er koolresten aan de buitenkant, dus duidelijk lekkage, en toch merkte je er vrij weinig van.
1 druppeltje olie verbranden geeft al blauwe rook, laat staan bv 10 druppels.
Omdat de rook sneller verdwijnt dan het blok warm is, heeft dit nog steeds mijn vermoeden.
3, werderom zou hij dan slecht moeten starten, hij start koud binnen 2 tellen.
4, ja die moet ik nog controleren. Van wat ik er online van gelezen heb, kan dit ook voor flinke rook zorgen met een verschilt tussen koud en warm.
5 kan ik eigenlijk uitsluiten,
Bij proefvaart was de tank vrijwel leeg, en is er door de vorige eigenaar 100 euro aan diesel in gegaan bij de pomp in drimmelen.
Ik heb er een week later 250 euro GTL bij gegooid in werkendam. Dieselfilter is zo goed als schoon.
6.... idd, tis een daf.... dan maar blauwe walm ipv blauwe ruis.
wellicht laat ik hem toch nog vervangen voor een andere, zoals ik eigenlijk bij aanschaf al in mijn hoofd had.
Maar kan geen kwaad de timing, kleppen en geleiders etc te checken.
----------------
Groet, Steve
----------------