Ontluchten DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2022, 20:02

Bedankt heren !
Nubis het me (eindelijk) zelf ook duidelijk geworden.
En weet ik bijna wel zeker dat we een verkeerde methode gedaan hebben.
Ik ga het nogmaals controleren maar nu op de goede wijze :D

Wolf,
hoe krijg je die constante druk voor die druppel methode ? motor laten lopen ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2022, 20:06

elrenegado schreef:hoe krijg je die constante druk voor die druppel methode ? motor laten lopen ?

Wat vind je van, lekker met de hand de opvoerpomp bedienen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2022, 20:29

Dat vind ik ook goed :D :D

Ik ga er morgen mee aan de slag!
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Jun 2022, 13:53

Steve, ik ben natuurlijk een absolute dummie op gebied van techniek, maar .... ik volg al een tijdje het kanaal van de Engelsman Canice Bannon, en die heeft een soort van Tjalk met daarin een DAF 575. Daar zat de grootste oorzaak van het probleem van het roken in de brandstofpomp. Die heeft hij laten reviseren.
Misschien heb je wat aan deze info.
Hier een link naar de filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=SKSSdXXhyLI
en
https://www.youtube.com/watch?v=S-0SGEF4CH4
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 08 Jun 2022, 17:15

Interessante filmpjes, maar die vent is wel iets te lang alleen geweest lijkt het :-)).... zou nu de pomp er zelf ook wel af kunnen halen en weer opbouwen. :-)
Echter begrijp ik uit zijn verhaal dat hij altijd rook had, en wittig. Tevens een slecht startende motor.
Die symptomen heb ik niet, mijne start koud binnen met 1 a 2 seconden, warm hoef je bij wijze van spreken alleen maar naar de sleutel te kijken.
Mijn rook is meer blauw bij de start, en verdwijnt langzaam met 1 a 2 minuten.
Vooral de eerst 30 seconden waardoor ik vermoed dat er olie in een cilinder lekt.
Ben overigens vandaag er niet aan toe gekomen om de klepspeling te controleren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Navigo » 08 Jun 2022, 18:57

HH,

1- De theorie dat er bij stilstand olie een cilinder in lekt?!
Dan heb je versleten klepstelen, klepgeleiders en/ of afdichtingen welke al dan niet om de klepgeleider/ klepsteel zit.
Als dit al zo zou zijn bij stilstand dan zou er ruimschoots olie boven de bovenzijde klepgeleider moeten staan?
Ook zou het bij draaiende motor dan juist duidelijke zichtbaar moeten zijn door blauwe rook en olieverbruik.

2-De theorie dat de afdichting onderzijde verstuiver niet afdicht?!
Als dit al zo zou zijn? Dan heb je ook drukopbouw onder kleppendeksel door de compressie slag en dus ook andere symptomen?

3-Compressieverlies, wat deels bij warme motor voldoende gecompenseerd wordt, is een optie?
4-Timing brandstofpomp, is een optie?
5-Oude brandstof, is een optie?

En anders tja het is een DAF.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 10 Jun 2022, 10:02

Hi Navigo,

Inderdaad, dat zijn zo'n beetje de mogelijke veroorzakers.

1, Mij is verteld dat wanneer de klepstelen/geleiders of wat dan ook versleten zouden zijn, je ook startproblemen hebt, met name koud. Dat is niet het geval.
Dus dat station wil ik nog niet aandoen, wellicht van de winter.
Want met een miinimale lekkage daar, zal je wellicht er weinig van merken.

2. Dit was wel het geval bij aanschaf, kwam ik pas achter nadat het kleppendeksel eraf was.
bij 2 verstuivers zaten er koolresten aan de buitenkant, dus duidelijk lekkage, en toch merkte je er vrij weinig van.
1 druppeltje olie verbranden geeft al blauwe rook, laat staan bv 10 druppels.
Omdat de rook sneller verdwijnt dan het blok warm is, heeft dit nog steeds mijn vermoeden.

3, werderom zou hij dan slecht moeten starten, hij start koud binnen 2 tellen.

4, ja die moet ik nog controleren. Van wat ik er online van gelezen heb, kan dit ook voor flinke rook zorgen met een verschilt tussen koud en warm.

5 kan ik eigenlijk uitsluiten,
Bij proefvaart was de tank vrijwel leeg, en is er door de vorige eigenaar 100 euro aan diesel in gegaan bij de pomp in drimmelen.
Ik heb er een week later 250 euro GTL bij gegooid in werkendam. Dieselfilter is zo goed als schoon.

6.... idd, tis een daf.... dan maar blauwe walm ipv blauwe ruis.
wellicht laat ik hem toch nog vervangen voor een andere, zoals ik eigenlijk bij aanschaf al in mijn hoofd had.
Maar kan geen kwaad de timing, kleppen en geleiders etc te checken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Navigo » 10 Jun 2022, 13:06

HH,

Versleten klepgeleiders, klepstelen of afdichtingen hebben in beginsel geen invloed op compressie. Wel op olieverbruik.

Koolvorming rondom verstuiver, duidt op een slechte afdichting. Meestal koolt deze dicht, zo niet dan heb je overdruk onder kleppendeksel en in carter.
Zeker zichtbaar als je even zonder kleppendeksel draait.

Compressietest gedaan? Heb je olieverbruik? Carter ontluchting/ filter goed schoon?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor Wolf1 » 10 Jun 2022, 18:51

Hoelang willen jullie nog door zeveren over een DAF waar niets aan mankeert ?
Het is een DAF uit de 60er jaren die roken als de zuiger niet op temperatuur is !
Heb je daar problemen mee gooi je er GTL in, is het over.
Vind je het concept te oud, zoek je €20000.00 op zet je er een computer gestuurde common real in !
Ik kan je een hele verhandeling geven, hoe de klep seals te vervangen zonder de kop te demonteren, maar dit geleuter leidt tot niets,
Vaar tot volle tevredenheid met een 615 en op dit moment in Frankrijk, de hele dag stationair, je zal het niet geloven, hij rookt de hele dag door, geniet er verschrikkelijk van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ontluchten DAF 475

Berichtdoor elrenegado » 11 Jun 2022, 08:47

een commonrail zou ik niet eens willen.
Ik vind de daf een prima motor, lekker simpel, kan weinig aan stuk.
en tja... er is wat achterstallig onderhoud weg te werken., dat wist ik voor aankoop.

doordat hij niet rookt als hij warm is, kan het naar mijn idee ook nooit echt schokkend zijn.
mochten het wel de klepseals zijn, dan is dat een klusje voor de winter.
die ik dan laat uitvoeren door een daf specialist o.i.d.

olieverbruik is er niet echt, althans in ieder geval niet merkbaar op de peilstok, ik heb er echter pas een uurtje of 16 mee gevaren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten