DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alarm

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor elrenegado » 27 Apr 2022, 15:13

Ik heb zo'n zelfe overweging gemaakt.
Ik wilde eigenlijk gaan daf vanwege het roken, en wat koop ik, een schip met een daf erin die bij de start zo erg rookt dat je zowat niks meer ziet.

Maarja, eenmaal warm was die rook weg, liep zeer mooi, start erg goed, oliedruk etc was overigens wel dik in orde. Maar die motor...
schip was wel precies wat we zichten qua indeling en aanwezige accessoires, en zelf meer als op onze wensenlijst stond.
Laat je de boot dan links liggen ?
De prijs was ook acceptabel, en er kon nog wat af.
Ik heb de gok gewaagd ,met in het achterhoofd, hier moet een andere motor in (zou qua aanschaf en kosten motor geen weggegooid geld zijn, schip is hetvwaard)
Tijdens de overtocht zoveel vertrouwen in de motor gekregen dat ik verder ben gaan kijken en tot conclusie kwam dat met een kleine investering de motor weer in orde zou zijn.

Kortom, als het DE boot is die je zoekt, en je komt er qua prijs uit, en hebt dan budget voor revisie of vervanging.... dan doen.
is het je laatste spaargeld, dan zeker links laten liggen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor jade » 27 Apr 2022, 19:14

elrenegado schreef:Ik heb zo'n zelfe overweging gemaakt.
Ik wilde eigenlijk gaan daf vanwege het roken, en wat koop ik, een schip met een daf erin die bij de start zo erg rookt dat je zowat niks meer ziet.

Maarja, eenmaal warm was die rook weg, liep zeer mooi, start erg goed, oliedruk etc was overigens wel dik in orde. Maar die motor...
schip was wel precies wat we zichten qua indeling en aanwezige accessoires, en zelf meer als op onze wensenlijst stond.
Laat je de boot dan links liggen ?
De prijs was ook acceptabel, en er kon nog wat af.
Ik heb de gok gewaagd ,met in het achterhoofd, hier moet een andere motor in (zou qua aanschaf en kosten motor geen weggegooid geld zijn, schip is hetvwaard)
Tijdens de overtocht zoveel vertrouwen in de motor gekregen dat ik verder ben gaan kijken en tot conclusie kwam dat met een kleine investering de motor weer in orde zou zijn.

Kortom, als het DE boot is die je zoekt, en je komt er qua prijs uit, en hebt dan budget voor revisie of vervanging.... dan doen.
is het je laatste spaargeld, dan zeker links laten liggen.


Dit is exact wat ik ook bedoel!
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Amersfow » 28 Apr 2022, 08:02

Kun je wat fotos van je nieuwe schip laten zien?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1890
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Lvelde1970 » 05 Mei 2022, 20:08

Even een tussentijdse update:

Deze week gelukt om een mechanische olie druk meter aan kunnen sluiten, sloeg uit naar 3,5 bar na koude start, dus dat is goed nieuws. Zou voldoende moeten zijn toch?

Nu nog even speuren waarom het alarm af gaat. Blauwe draad van de zender op massa, liet de oliedruk meter op het Dashboard vol uit slaan , maar het alarm ging niet uit.

Zou het aan het contact slot kunnen liggen? Die voelt wel een beetje brakkig.

Weet iemand wat de gele draad zou moeten doen ? massa contact gaf geen sjoege :D

Foto:

https://ibb.co/W5c4M12

Afbeelding
Lvelde1970
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 Apr 2022, 16:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor jkb » 06 Mei 2022, 08:00

Gele draad naar een 2e oliedrukmeter? Vraagje: heb je vastgesteld waar de sensor/schakelaar voor oliedrukalarm is aangesloten? Jan
jkb
 
Berichten: 322
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Wolf1 » 06 Mei 2022, 09:51

De gele is druk schakelaar en de blauwe is de oliedrukmeter ! ! !
Als je de gele draad los haalt en het alarm uit gaat, hoef je alleen de 1 Kg/cm² schakelaar te vervangen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Lvelde1970 » 06 Mei 2022, 10:09

Wolf1 schreef:De gele is druk schakelaar en de blauwe is de oliedrukmeter ! ! !
Als je de gele draad los haalt en het alarm uit gaat, hoef je alleen de 1 Kg/cm² schakelaar te vervangen.
Gr. Wolf1


Helaas ging het alarm niet uit , nadat ik de gele los haalde. Ook niet toen ik de blauwe kortsloot op t blok. Zou t alarm ergens anders vandaan kunnen komen? 3.5 bar koud lijkt voldoende?
Lvelde1970
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 Apr 2022, 16:49
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Navigo » 06 Mei 2022, 10:40

HH,

Draadbreuk of overgangsweerstand.

Gezien dat ook de drukmeter een geringe uitslag geeft, verwacht ik ergens een slecht contact/ overgangsweerstand.
Draden/ schema volgen en gaan meten.
Op voorhand niet ge vertellen waar het zit.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 337
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor Wolf1 » 07 Mei 2022, 09:18

Het alarm werkt met een + vanaf 15 van het contactslot.
En een - (de gele draad) vanaf de oliedruk schakelaar !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 motor, lang stil gestaan , nu waarschuwings alar

Berichtdoor henkvd » 07 Mei 2022, 11:58

Gele draad los van de sensor ( schakelaar naar massa ) , bij blijven alarm, gele draad op de alarm gever los, dan moet deze geen alarm signaal meer geven.
Bij het laatste is de gele kabel ergens beschadigd en maakt contact naar massa, of ergens bedrading fouten.

Maar belangrijker, wat is de oliedruk bij een warme motor stationair en gaat het alarm terecht af < 1 Bar
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten