Vraag over winterklaar maken koelsysteem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Popeye » 20 Nov 2021, 20:27

Ik gooi een beetje plantaardige olie in de wiepot. (bescherming van de impeller) Motor aan en water eruit. Daarna slangetje los van waterinlaat en in antivries. Motor aan, en uit wanneer antivries uit uitlaat komt. Maar bij mij zit de bediening g dan ook achterin!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor jkb » 21 Nov 2021, 11:51

Nope, dat begrijp ik niet. Ik heb interkoeling. Dus de antivries loopt alleen door de pijpenbundel en de impellerpomp. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor kajoe » 21 Nov 2021, 12:10

tja weet niet hoe het zit maar bij mijn vorige schip zat de wier bak een 60 cm onder de lege waterlijn ongeveer 50 cm uit de kim en onder de waterlijn heb je vrij weinig kans dat de zaak bevriest .
en dat is nooit gebeurd ook met min 20 .
wel buiten boord afsluiter dicht en de buitenboord koeling van de motor leeg laten lopen de inter koeling zat koelvloeistof in dus alles veilig .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Kwokko » 21 Nov 2021, 12:45

jkb schreef:Nope, dat begrijp ik niet. Ik heb interkoeling. Dus de antivries loopt alleen door de pijpenbundel en de impellerpomp. Mvg Jan

Het klopt dat je dat niet begrijpt ,want jij zit er namelijk naast.
Je hebt 3 soorten koeling die regulier worden gebruikt in boten.

1ste: directe koeling ,dan gaat het rivierwater direct door het koelcirquit !middels een impellerpomp(geen koelvloeistof-geen warmtewisselaar-geen pijpenbundel)

2de: interkoeling oftewel een indirecte koeling. Dit systeem heeft een heat exchanged(warmtewisselaar) waar het koelwater rondgepompt wordt via de koelwater pomp van de motor ( niet zijnde de impellerpomp) ,en het rivierwater via de wierpot- impellerpomp-warmtewisselaar(ander circuit) via de uitlaat weer verlaat.

3de: gesloten koelwater systeem middels buizen onder de boot ,of een beunkoeling ( systeem is vergelijkbaar met een vervoermiddel).
Hierbij is er geen impellerpomp alleen de koelvloeistofpomp van de motor.

Jij hebt het er over dat je antivries via de pijpen bundel en de impeller gaat.
Dat klopt niet ,want dat is je koelwater circuit ,( inlaat-wierpot-impeller-pijpenbundel(gedeelte van de warmtewisselaar)-uitlaat.
Je antivries gaat NIET via de pijpen bundel ,maar door het andere gedeelte van de warmtewisselaar,waar de "radiatordop" zit, en wordt rondgepompt d.m.v. je koelwater pomp van de motor zelf via een gesloten systeem .
Jij hebt systeem 2.
De naam warmtewisselaar zegt het in feite zelf.
Het wisselt de warmte van het ene vloeistof met het koude van de anderen vloeistof.
Je antivries gastvrouw NIET via je impellerpomp.

Je moet 2 begrippen uit elkaar houden ,dat zijn koelwater en koelvloeistof.
Koelvloeistof koop je in jerrycan of anders ,en koelwater is buitenwater dan opgepompt wordt uit de rivier middels een impellerpomp.
Kwokko
 

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Yep » 21 Nov 2021, 12:48

Goed zo Kwokko.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor jkb » 21 Nov 2021, 18:25

Tja, soms typ je een woord verkeerd of praat je langs elkaar heen. Excuus dan! In mijn daf 615 dus een intern koelsysteem van de motor met koelvloeistof via de koelwaterpomp van de motor door de pijpenbundel. En dan het buitenwater via de impellerpomp door de bak met water rond de pijpenbundel. De antivries gaat via de wierpot dus naar die "bak" rond de pijpenbundel en dan naar het uitlaatsysteem.

Misschien raakte ik in verwarring door de opmerking van Nope: ik heb geen last van problemen met de impeller of seals.

En ik type iets verkeerd door te zeggen dat de antivries door de pijpenbundel gaat. Dom. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 319
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Nope » 21 Nov 2021, 18:54

Ff intern circuit links laten liggen, dat geloof ik wel.

Buitencircuit:
Buitenwater
Slang
Afsluitkraan
Wierpot
Impellerpomp
(Bovenste 2 kunnen ook andersom)
Wisselaar (buitenzijde)
Uitlaat.

Als je de afsluitkraan dicht draait en dan de motor laat draaien wordt alles voor t/m de impellerpomp weggezogen en loopt ie droog.
Heb je de wierpot voor de pomp, zou ik daar na afsluiten buitenwater meteen gaan vullen.
Heb je de wierpot achter de pomp (Toyota 4.2 dieselblokken), moet je een vulopening (wierpot) voor de pomp toevoegen of het circuit met stilstaande motor legen en vullen.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Nope » 21 Nov 2021, 18:56

Popeye schreef:Ik gooi een beetje plantaardige olie in de wiepot. (bescherming van de impeller) Motor aan en water eruit. Daarna slangetje los van waterinlaat en in antivries. Motor aan, en uit wanneer antivries uit uitlaat komt. Maar bij mij zit de bediening g dan ook achterin!

Groet, Jack.


Ja, dan kun je der erg vlot bij zijn :mrgreen:
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Kwokko » 21 Nov 2021, 19:16

jkb schreef:De antivries gaat via de wierpot dus naar die "bak".............

Vaar jij dan in een afgesloten kanaal die vol met antivries zit? :o
Kwokko
 

Re: Vraag over winterklaar maken koelsysteem

Berichtdoor Nope » 21 Nov 2021, 19:24

.
Laatst gewijzigd door Nope op 21 Nov 2021, 19:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Nope
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 24 Mei 2021, 14:21
Woonplaats: Wildervank
ligplaats: Delfziel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten