Ratelend geluid koppeling?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Kwokko » 31 Okt 2021, 15:49

whalertje40 schreef:Ik ben zelf vrij technisch, dus dat valt wel te doen?

Ik vraag me wel eens af ,of het beetje geratel wat je soms hoort ,uit de Hürth kk zelf komt ,of uit het gedeelte ervoor.
Want in de kk zit olie ,en dat dempt veel.
Ik heb ook een Hürth en hoor enkel een beetje geratel bij het inschakelen.
Ik maak mij er vooralsnog niet druk om,het veranderd namelijk ook niet qua geluid.
Zou dat niet inherent zijn aan een mechanische keerkoppeling?
Kwokko
 

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 31 Okt 2021, 18:10

whalertje40 schreef:We kijken niet tegen een beetje werk op, maar dit is een behoorlijke ingreep.
En zo veel herrie maakt die ook weer niet, maar het geratel is wel vervelend bij stationair in zijn werk.
De achtersteunen zijn verplaatst naar het vliegwielhuis en in combinatie met de centaflex is er wel wat gewonnen.

We denken toch aan een nieuwe keerkoppeling, moet dan de Twindisc / Technodrive TMC260 worden.

Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat wordt de Twindisc, maar dan wordt de schroefas nog korter en zou daar nu eens net het probleem kunnen zitten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 31 Okt 2021, 19:03

Wolf1 schreef:We kijken niet tegen een beetje werk op, maar dit is een behoorlijke ingreep.
En zo veel herrie maakt die ook weer niet, maar het geratel is wel vervelend bij stationair in zijn werk.
De achtersteunen zijn verplaatst naar het vliegwielhuis en in combinatie met de centaflex is er wel wat gewonnen.

We denken toch aan een nieuwe keerkoppeling, moet dan de Twindisc / Technodrive TMC260 worden
Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat wordt de Twindisc, maar dan wordt de schroefas nog korter en zou daar nu eens net het probleem kunnen zitten ?
Gr. Wolf1

Schroefas wordt 13 mm langer (dat kan wel niet), maar de inbouwmaat van de Twindisc is 13 mm korter.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 31 Okt 2021, 19:07

Kwokko schreef:Ik ben zelf vrij technisch, dus dat valt wel te doen?
Ik vraag me wel eens af ,of het beetje geratel wat je soms hoort ,uit de Hürth kk zelf komt ,of uit het gedeelte ervoor.
Want in de kk zit olie ,en dat dempt veel.
Ik heb ook een Hürth en hoor enkel een beetje geratel bij het inschakelen.
Ik maak mij er vooralsnog niet druk om,het veranderd namelijk ook niet qua geluid.
Zou dat niet inherent zijn aan een mechanische keerkoppeling?

Het is geen beetje geratel, klinkt niet zuiver.
Maar je hebt een goed punt met uit het gedeelte er voor, kan de demperplaat nog zijn. Maar volgens de leverancier zit er een Dintra kunststof demperplaat in, volgende week halen we de keerkoppeling er achter vandaan om zelf maar te kijken wat voor type het is. De leverancier kan of wilt niet aangeven wat voor demperplaat er in zit.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 01 Nov 2021, 15:41

whalertje40 schreef: Schroefas wordt 13 mm langer (dat kan wel niet), maar de inbouwmaat van de Twindisc is 13 mm korter.

Die 13mm is zo met een extra flens opgelost, maar een te korte schroefas geeft een oregelmatige wrijving op de lagering van deze as !
Daarvoor de gedachten naar een tweede Centaflex voor de stopbus.
Mocht je later toch nog overgaan naar de twindisc is de te korte as geen probleem meer !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 02 Nov 2021, 23:11

Wolf1 schreef:Schroefas wordt 13 mm langer (dat kan wel niet), maar de inbouwmaat van de Twindisc is 13 mm korter.

Die 13mm is zo met een extra flens opgelost, maar een te korte schroefas geeft een oregelmatige wrijving op de lagering van deze as !
Daarvoor de gedachten naar een tweede Centaflex voor de stopbus.
Mocht je later toch nog overgaan naar de twindisc is de te korte as geen probleem meer !
Gr. Wolf1

Dank je wel voor de hulp
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 05 Nov 2021, 14:29

Mijn schroef is 18 x 13, gevonden in de papieren.

Kan dit de klap verklaren bij inschakelen? Een te zware schroef.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Rene » 05 Nov 2021, 14:56

Ben wel benieuwd of je de keerkoppeling er nu al een keer achterweg hebt gehaald.......


René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 05 Nov 2021, 15:00

Rene schreef:Ben wel benieuwd of je de keerkoppeling er nu al een keer achterweg hebt gehaald.......
René

Die is er achter vandaan, heb ik vanochtend gedaan.
De toegepast demperplaat is een 2FA R&D 42AN37, dus naar mijn inzien de juiste demperplaat.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 05 Nov 2021, 16:39

whalertje40 schreef:De toegepast is een 2FA R&D 42AN37, dus naar mijn inzien de juiste demperplaat.

Niks mis mee !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten