Ratelend geluid koppeling?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 09:25

Ik heb van de zomer een nieuwe Craftsman CM4.42 motor ingebouwd in de boot, op de nieuwe motor is de bestaande Hurth HBW 15-2R keerkoppeling gemonteerd.
Helaas hebben wij nog steeds veel last van het hard inslaan van de koppeling, als de motor in zijn werk staat dan ratelt er iets behoorlijk, door het toerental te verhogen is dit weg.
Echter klinkt er iets niet in de haak tijdens het varen op kruissnelheid en hebben wij op diverse toerentallen behoorlijke resonanties.
Misschien hebben wij de eerste 2 jaar van de boot hier ook al last van gehad maar hebben wij dit niet gehoord omdat de Indenor veel meer motorgeluid produceerde dan de Craftsman.

De situatie is als volgt:
- De keerkoppeling is gemonteerd op de motor met een kunsstof demperplaat en staat op de standaard meegeleverde dempers (50 kg / 50 shore) van Craftsman,
- De uitlijning is nogmaals gecontroleerd en is in orde,
- De oude "flexibele koppeling" is afgelopen zaterdag vervangen door een Centaflex M127,
- Wij hebben geluisterd op 2 andere boten met een Hurth keerkoppeling om een vergelijk te maken qua het inslaan van de koppeling, dat bij ons is echt 10x zo hard,
- Het toerental is gecontroleerd op de krukas, stationair is dit 860 omw/min,
- Als de motor in zijn vooruit staat dan daalt het toerental naar 820 omw/min, de motor staat dan heel onregelmatig te draaien,
- Als de motor in zijn achteruit staat dan daalt het toerental naar 780 omw/min, de motor draait dan wel regelmatig,
-De Hurth keerkoppeling heeft na revisie 1300 uur gedraaid, vandaar de keuze om deze toentertijd niet te vervangen,
- De schroef is ook gecontroleerd en zit niet los of iets dergelijks.

Wij zijn uiteraard ook met Drinkwaard in overleg en worden goed geholpen, de volgende stap zou zijn om de keerkoppeling te vervangen.
En dat is natuurlijk ook een behoorlijk bedrag, dus misschien dat iemand op het forum iets soortgelijks mee gemaakt hebt.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor Wolf1 » 25 Okt 2021, 11:53

Brielsemeer ?
Maak eens een foto van de Fundatie, en staat de Crafstman in een bak ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 16:48

Wolf1 schreef:Brielsemeer ?
Maak eens een foto van de Fundatie, en staat de Crafstman in een bak ?
Gr. Wolf1


De motor staat niet in een kieldoos als je dat met een bak bedoelt.

Hieronder een foto van de oude situatie met de Indenor.

Afbeelding
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor heuvels » 25 Okt 2021, 17:10

Misschien zijn de morsekabels (gas en kk) niet goed op elkaar afgesteld?? Dit omdat het in zijn achteruit wel goed lijkt te gaan.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 17:35

heuvels schreef:Misschien zijn de morsekabels (gas en kk) niet goed op elkaar afgesteld?? Dit omdat het in zijn achteruit wel goed lijkt te gaan.

Dat is ook al geëlimineerd, ik heb de kabel er af gehaald en met de hand geschakeld. Totaal geen verschil. Maar bedankt voor het meedenken.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 18:32

Ook nog een foto tijdens de inbouw.

Afbeelding
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor heuvels » 25 Okt 2021, 18:41

Ik zie daar twee niet bevestigde beugels van het demperhuis. Zo te zien vlak tegen het fundament aan, vooral die linker op de foto. Staat het daar niet te knetteren??
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 19:00

heuvels schreef:Ik zie daar twee niet bevestigde beugels van het demperhuis. Zo te zien vlak tegen het fundament aan, vooral die linker op de foto. Staat het daar niet te knetteren??

Dat is optisch bedrog op de foto, deze staan even hoog als de oren op de keerkoppeling. De volgende stap is om de oren van de motor te gebruiken aangezien deze steunen al een keer gelast zijn, deze zijn door DTN geleverd.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor ErikHa » 25 Okt 2021, 19:27

whalertje40 schreef:Helaas hebben wij nog steeds veel last van het hard inslaan van de koppeling, als de motor in zijn werk staat dan ratelt er iets behoorlijk, door het toerental te verhogen is dit weg.


Was dit bij de oude Indenor ook al het geval? En de resonaties? Wat resoneert er? Zijn de resonanties ook aanwezig in neutraal?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Ratelend geluid koppeling?

Berichtdoor whalertje40 » 25 Okt 2021, 19:58

ErikHa schreef:[

Was dit bij de oude Indenor ook al het geval? En de resonaties? Wat resoneert er? Zijn de resonanties ook aanwezig in neutraal?

Gr.

Erik

Het hard inslaan van de koppeling zeker, ik heb dat toen ook gevraagd op dit forum. De koppeling moet wat geluid maken bij het inschakelen maar deze overdrijft dit wel. Jammer dat ik geen filmpje kan plaatsen want je hoort dit van een meter of 20 afstand zelfs al.

Ik heb het idee dat de resonantie pas opgetreden is met de nieuwe motor, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen. De Indenor maakte zo'n kabaal vergeleken met de nieuwe motor.

Afgelopen weekend de schroefas los gehad en toen onbelast gedraaid, eigenlijk meer op geconcentreerd op de keerkoppeling, maar volgens mij geen resonantie in de boot.
Dus ik kan wel zeggen dat er alleen bij belasting resonantie optreed, wat aan de ene kant ook wel te begrijpen is.
whalertje40
 
Berichten: 90
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten