Ik heb van de zomer een nieuwe Craftsman CM4.42 motor ingebouwd in de boot, op de nieuwe motor is de bestaande Hurth HBW 15-2R keerkoppeling gemonteerd.
Helaas hebben wij nog steeds veel last van het hard inslaan van de koppeling, als de motor in zijn werk staat dan ratelt er iets behoorlijk, door het toerental te verhogen is dit weg.
Echter klinkt er iets niet in de haak tijdens het varen op kruissnelheid en hebben wij op diverse toerentallen behoorlijke resonanties.
Misschien hebben wij de eerste 2 jaar van de boot hier ook al last van gehad maar hebben wij dit niet gehoord omdat de Indenor veel meer motorgeluid produceerde dan de Craftsman.
De situatie is als volgt:
- De keerkoppeling is gemonteerd op de motor met een kunsstof demperplaat en staat op de standaard meegeleverde dempers (50 kg / 50 shore) van Craftsman,
- De uitlijning is nogmaals gecontroleerd en is in orde,
- De oude "flexibele koppeling" is afgelopen zaterdag vervangen door een Centaflex M127,
- Wij hebben geluisterd op 2 andere boten met een Hurth keerkoppeling om een vergelijk te maken qua het inslaan van de koppeling, dat bij ons is echt 10x zo hard,
- Het toerental is gecontroleerd op de krukas, stationair is dit 860 omw/min,
- Als de motor in zijn vooruit staat dan daalt het toerental naar 820 omw/min, de motor staat dan heel onregelmatig te draaien,
- Als de motor in zijn achteruit staat dan daalt het toerental naar 780 omw/min, de motor draait dan wel regelmatig,
-De Hurth keerkoppeling heeft na revisie 1300 uur gedraaid, vandaar de keuze om deze toentertijd niet te vervangen,
- De schroef is ook gecontroleerd en zit niet los of iets dergelijks.
Wij zijn uiteraard ook met Drinkwaard in overleg en worden goed geholpen, de volgende stap zou zijn om de keerkoppeling te vervangen.
En dat is natuurlijk ook een behoorlijk bedrag, dus misschien dat iemand op het forum iets soortgelijks mee gemaakt hebt.