Onderhoud SAMOFA

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Kwokko » 01 Okt 2021, 18:48

Marie Christina schreef:Maar het giftigste gif is nog onschadelijk als je het in te kleine hoeveelheden inneemt om giftig te zijn.

Maar je kunt ook (vaak dure) meetapparatuur aanschaffen.

Ik begrijp werkelijk niet wat iemand op een college doet als veiligheids leermeester.

En waar haal je de bewering vandaan dat het kleinste beetje gif nog onschadelijk is als je het in kleine hoeveelheden inneemt?
Ik kan je gerust zeggen,dat je bij Phenol echt niet het minste in hoeft te nemen,je hoeft zelfs helemaal niks oraal in te nemen. Als het op je huid komt,en je bloedbaan neemt het op ,is het einde Menno.
Zo klip en klaar ligt dat.
En van cyanide ben je ook bijna niks nodig.

En wat betreft dure apparatuur?
Die in de link kost maar € 5,60.

En met alleen proeven ,weet je nog niet ,tot hoeveel graden je motor beschermd is.
Je hoeft echt geen refractometer aan te schaffen,dat kan ook met zoiets simpels als uit de link.
Kwokko
 

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Marie Christina » 01 Okt 2021, 19:01

[quote="Kwokko"
Ik begrijp werkelijk niet wat iemand op een college doet als veiligheids leermeester.

En waar haal je de bewering vandaan dat het kleinste beetje gif nog onschadelijk is als je het in kleine hoeveelheden inneemt?
Ik kan je gerust zeggen,dat je bij Phenol echt niet het minste in hoeft te nemen,je hoeft zelfs helemaal niks oraal in te nemen. Als het op je huid komt,en je bloedbaan neemt het op ,is het einde Menno.
Zo klip en klaar ligt dat.
En van cyanide ben je ook bijna niks nodig.

En wat betreft dure apparatuur?
Die in de link kost maar € 5,60.

En met alleen proeven ,weet je nog niet ,tot hoeveel graden je motor beschermd is.
Je hoeft echt geen refractometer aan te schaffen,dat kan ook met zoiets simpels als uit de link.[/quote]

Aub niet op de man gaan spelen, dat doe ik ook niet.
Niet naar jou, niet naar een ander, naar niemand.
Ga mij niet aanvallen op mijn kundigheid als docent, want zolang je mij nog geen les hebt zien geven mag en kán je daar geen oordeel over hebben.
Maak je geen zorgen over mijn lessen.
Ik weet heel goed wat ik daar zeg en doe.
Jij hebt geen enkel recht om daar een ordeel over te hebben, zeker niet op een openbaar forum , omdat je nog nooit bij een les van mij aanwezig bent geweest.

En nu houd ik erover op.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor kajoe » 02 Okt 2021, 10:18

nou dat spul giftig ??.
wij hebben indertijd eens wat reisjes gedaan van Antwerpen naar de BASF Ludwigshafen met antie vries .
het laden begon met dat er mannen in witte pakjes aan boord kwamen we moesten e uitleggen welke tanks belden moesten worden en hoe ,daarna moest alle aparatuur ut gezet worden dus ook motoren en verwarming en moesten we vn boord naar heen kantoortje en daar afwachten tot het laden klaar was daarna mochten we weer aan boord en konden we gaan .
bij de BASF aangekomen kwamen er twee keurmesters monsters nemen en ja gooi de trunk hoofden maar open ,he gevaarlijk toch nee doen ,ok zij haalden met een puts wat van die troep omhoog en staken hun vingers er in en proefden en je lekker is goed julie kunnen gaan lossen .
naderhand het verhaal gedaan zij zijden die belgen zijn gek gewoon antivries ze haalden daar een stof er uit die ook nodig was voor de productie van nylonkousen ,ook werd er zoetstof uitgehaald die gebruikt werd in de wijn industrie om die te zoetten .
alles bij elkaar loopt het dan raar je vaart met de gedachte dat je chemische troep in hebt maar blijkt onschuldig te zijn .
oja de drie andere reizen ging het in Antwerpen precies weer zo rare jongens die Belgen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor aadbloem » 03 Okt 2021, 11:44

Krekel schreef:Ik heb een gesloten systeem, inderdaad ook de 4DQ5 met een droge uitlaat. Als ik de vuldop van het koelwater open dan is het waterniveau erg laag, als ik m'n vinger erin steek dan kan ik net bij het waterniveau komen. Hoe weet ik tot welk niveau "normaal" is? Hoef ik in de winter het koelwater niet te aftappen begrijp ik?

Omdat je wellicht een systeem hebt met grote inhoud, buizen onder de boot of koelbun, is er ook veel uitzetting (en krimp) van de koelvloeistof. Net onder de vuldop zit een overloop-pijpje waar het teveel aan koelvloeistof wordt afgevoerd. Breng een slangetje aan die afvoert in een leeg plastic (ruitenwisservloeistof) tankje en vul je systeem bij. Bij uitzetting door warmte kan het zijn dat er overloop ontstaat naar je tankje. Doorgaans is het de blauwe versie koelvloeistof en verkrijgbaar bij de Action voor weinig. Nooit de rose versie met de blauwe versie mengen heb ik altijd begrepen.
In de winter hoef je dit niet af te tappen, nooit. Je moet wel zeker weten dat er koelvloeistof in zit en geen water. En ja even de vinger natmaken en op de tong zegt veel. Giftig? Ja maar spoel daarna even de mond met water.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor LJR » 11 Nov 2021, 12:48

Beste allen,

- Kan iemand tips geven voor het ontluchten van een SAMOFA 2s108 (diestank helaas leeggevaren), heb de gebruikershandleiding proberen te volgen (ontluchten filter en dieslpomp) maar is nog niet gelukt.
- Tweede vraag kent iemand een goede onderhoudsmonteur voor SAMOFA?

Alvast dank,
Hartelijke groet,
Paul
LJR
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Nov 2021, 12:41
ligplaats: Loenen
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor LJR » 11 Nov 2021, 12:56

Beste allen,

- Kan iemand tips geven voor het ontluchten van een SAMOFA 2s108 (diestank helaas leeggevaren), heb de gebruikershandleiding proberen te volgen (ontluchten filter en dieslpomp) maar is nog niet gelukt.
- Tweede vraag kent iemand een goede onderhoudsmonteur voor SAMOFA?

Met name dit onderdeel lukt niet helemaal, waar zitten die precies?
Hierna de vier wartelmoeren van de brandstofleiding op de inspuitstukken enige slagen losdraaien en de motor met behulp van de startmotor enige omwentelingen laten maken, waardoor de vier leidingen gelijktijdig worden ontlucht

Alvast dank,
Hartelijke groet,
Paul
LJR
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Nov 2021, 12:41
ligplaats: Loenen
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor bas » 11 Nov 2021, 13:48

Met name dit onderdeel lukt niet helemaal, waar zitten die precies?
Hierna de vier wartelmoeren van de brandstofleiding op de inspuitstukken enige slagen losdraaien en de motor met behulp van de startmotor enige omwentelingen laten maken, waardoor de vier leidingen gelijktijdig worden ontlucht


Dat zijn de hogedrukleidingen die van de brandstofpomp naar de verstuivers lopen. Boven op de vertuivers de wartelmoeren een paar slagen los draaien en dan op de startmotor rond laten gaan totdat er brandstof uit de leidingen begint te lekken. Daarna de moeren weer vast zetten en dan zou alles weer ontlucht moeten zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Wolf1 » 11 Nov 2021, 13:55

LJR schreef:Hierna de vier wartelmoeren van de brandstofleiding op de inspuitstukken enige slagen losdraaien en de motor met behulp van de startmotor enige omwentelingen laten maken, waardoor de vier leidingen gelijktijdig worden ontlucht
Paul

Paul, precies doen wat er staat ! ! (1 slag is voldoende)
Komt er geen brandstof, dan heb je de ontluchting procedure voor de HD pomp nog niet voor elkaar !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Oeverloos » 11 Nov 2021, 14:12

Ontluchten dieselmotor:

Schema:
https://youtu.be/e3KtGMXJdOY

Praktijk:
https://youtu.be/IubKG8aIGnM

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Marie Christina » 11 Nov 2021, 17:30

Als je voor de motor staat zie je aan je rechterhand het fijn brandstoffilter zitten.
Daarbovenop zit een ontluchtingsmoertje.
Deze draai je helemaal los en dan weer een slagje vast.
Dan zit het ontluchtingsgaatje ruim boven.

Verder rechts zie naast het blok een soort schijfje met een geribbelde/gekartelde rand zitten.
Deze zit onder het brandstofinspuitblok.
("Balkje" waar de brandstofleidingen op zitten)
Dat is de ontluchtingspomp.
Draai hem een slag linksom zodat hij omhoog komt.
Nu kun je pompen.
Dan komen er belletjes uit de ontluchtingsnippel.
Pomp door totdat dat ophoudt en draai de nippel dan dicht.

Vervolgens niet vergeten de pomp weer naar beneden te drukken en een slag te draaien zodat hij in de benedenstand blijft.
(Niet dat de motor het anders niet doet, maar het scheelt brandstof)

Het is niet nodig brandstofleidingen los te nemen.
De ergste luchtbellen druk je door het systeem heen naar de ontluchtingsnippel met het pompje.
Het enkele belletje dat er nog in zou kunnen zitten heeft een SaMoFa geen moeite mee.
Die trekt hij er wel door.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten