Onderhoud SAMOFA

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Krekel » 30 Sep 2021, 22:00

Newbie vraagje:

Paar weken geleden een Brekkenkruiser gekocht in Heerenveen en overgevaren naar de thuishaven in Kerkdriel. Ik wil leren hoe de diesel zelf netjes te kunnen onderhouden, winterklaar maken en weer wakker schudden voor het lente seizoen. Natuurlijk kan ik alles uitbesteden maar zoals gezegd, de basis wil ik zelf leren. Is er iemand die ook in Kerkdriel (of omgeving) ligt die mij op weg wil helpen? Vanzelfsprekend kan dat tegen betaling of drank! ;-)

Groet,

Jaap.
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor redmiller » 30 Sep 2021, 23:15

redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Marie Christina » 01 Okt 2021, 06:42

Op bovenstaande link zul je je informatie wel vinden.

Maar vergeet JijBuis niet.
Heel duidelijke filmpjes in alle soorten en maten, ook in het Nederlands.
En je zult zien dat het echt niet moeilijk is om je motortje een winterbeurt te geven.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Krekel » 01 Okt 2021, 09:41

goeie tips, dank!
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor aadbloem » 01 Okt 2021, 10:37

Het winterklaar maken van een Samofa diesel is natuurlijk afhankelijk welk soort koelsysteem je hebt. Ik heb jarenlang een Samofa 4DQ50 in de (vorige) boot gehad en winterklaar maken was zeer weinig werk...
In die tijd (de Samofa's zijn doorgaans al op leeftijd) hadden we nog een droge uitlaat en en koelsysteem gevuld met koelvloeistof waardoor het winterklaar maken feitelijk niet bestond, de motor was altijd al winterklaar. Je kan er wel voor kiezen om de olie aan het einde van het seizoen te verversen, desgewenst ook oliefilter en brandstoffilter vervangen. Brandstoffilter vervangen noodzaakt ook het ontluchten van het brandstoffilter (schroefje bovenop) en het oppompen van de diesel en tegelijkertijd even doorstarten tot de motor weer op gang komt.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Krekel » 01 Okt 2021, 13:59

aadbloem schreef:Het winterklaar maken van een Samofa diesel is natuurlijk afhankelijk welk soort koelsysteem je hebt. Ik heb jarenlang een Samofa 4DQ50 in de (vorige) boot gehad en winterklaar maken was zeer weinig werk...
In die tijd (de Samofa's zijn doorgaans al op leeftijd) hadden we nog een droge uitlaat en en koelsysteem gevuld met koelvloeistof waardoor het winterklaar maken feitelijk niet bestond, de motor was altijd al winterklaar. Je kan er wel voor kiezen om de olie aan het einde van het seizoen te verversen, desgewenst ook oliefilter en brandstoffilter vervangen. Brandstoffilter vervangen noodzaakt ook het ontluchten van het brandstoffilter (schroefje bovenop) en het oppompen van de diesel en tegelijkertijd even doorstarten tot de motor weer op gang komt.


Ik heb een gesloten systeem, inderdaad ook de 4DQ5 met een droge uitlaat. Als ik de vuldop van het koelwater open dan is het waterniveau erg laag, als ik m'n vinger erin steek dan kan ik net bij het waterniveau kopen. Hoe weet ik tot welk niveau "normaal" is? Hoef ik in de winter het koelwater niet te aftappen begrijp ik?
Krekel
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 17 Sep 2021, 10:43
ligplaats: Kerkdriel
info: Brekkenkruiser

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Oeverloos » 01 Okt 2021, 14:17

Samofa 4DQ
Gebruiksaanwijzing: http://www.varen4u.nl/menus/samofa.php

Onderhoud:
- vervang de smeerolie om de 100 uur.
Carterinhoud: 8 liter SAE30 monograde minerale olie (als je dat niet kunt krijgen, 15W40 mineraal), dus geen half-synthetische of vol- synthetische olie gebruiken. Motor eerst warm draaien.
- vervang papieren smeeroliefilter
- check brandstof opvoerpomp op vervuiling
In de brandstof opvoerpomp zit een voorfilterje, vervangen of schoongemaken.
- Brandstof filter element (papier) vervangen.
- Hierna ontluchten.
- V- snaar spanning checken (bovenste deel tussen 12 en 16 mm indrukbaar is ok)
Minder dan 12 mm is te strak, meer dan 20 mm is te slap. Zorg voor een reserve.
- Velvet keerkoppeling: ATF type A, peil op bovenste streepje bij niet ingeschroefde peilstok (sleutel 24 mm).
1 x per jaar verversen of eerder na 300 uur, filter schoonmaken dat zit achter de aftapplug (sleutel 22 mm) ( als de olie op de peilstok nog brandschoon is en je maakt niet zo veel motoruren dan kun je best een jaartje overslaan, denk ik)
- check de klepspeling. Vooral als de je boot net hebt gekocht en je geen overzicht van het onderhoud hebt gekregen.
O,25 mm klepspeling bij koude motor (kan je zelf leren, maar laat eerst door een monteur uitvoeren)
- check de vorstbeveiliging
Koelsysteem: 10 liter inhoud, voor de Samofa blauwe ethyleen glucol 50%, of idem koelvloeistof beveiliging tot - 30 vorst. Er is een “weger” met een dobber om de vorstbestendigheid te testen.
Als je het niveau ziet of met je vinger bij kan is het ok. Vloeistof zet uit bij werktemperatuur.
- Voor het vaarseizoen: check of vervang de impeller en zorg voor een reserve.
- Elke maand waterzak van de brandstoftank aftappen.
Zo kun je min of meer de vervuilingsgraad van de tank checken.
- Bij een pas gekochte boot de brandstoftank schoonmaken voor je eigen gemoedsrust.
- Maak de watertank schoon en pomp leeg als je even niet op de boot bent.

Samofa staat voor Samenwerkende Motoren Fabrikanten. Is in 1980 overgenomen door Mitsuibishi Heavy Industries M.H.I.
Zie: http://www.samofa.nl/Samofa/de_Slinger_ ... 05_nr1.pdf

(ONTLUCHTEN VAN-HET BRANDSTOFSYSTEEM
Lucht in de brandstofleidingen en de inspuitapparatuur zal de inspuiting nadelig beinvloeden. De motor zal moeilijk te starten zijn en onregelmatig lopen. Ontlucht daarom altijd na werkzaamheden aan het systeem, alvorens de motor te starten. Draai daartoe de ontluchtingsplug op het brandstof-filter enige slagen en beweeg de handpomp op de brandstofopvoerpomp op en neer - fig. 10 -. Zodra het brandstoffilter is volgepompt, zullen via de ontluchtingsplug luchtbellen ontsnappen. Wanneer geen luchtbellen meer worden waargenomen, de ontluchtingsplug weer vastdraaien. Dezelfde handelingen verrichten bij de ontluchtingsplug van de brandstofpomp. Hierna de vier wartelmoeren van de brandstofleiding op de inspuitstukken enige slagen losdraaien en de motor met behulp van de startmotor enige omwentelingen laten maken, waardoor de vier leidingen gelijktijdig worden ontlucht. Hierna de wartelmoeren weer goed vastdraaien.
Bron: gebruiksaanwijzing Samofa 4DQ 1978.)

Mijn ervaring is dat het ontluchten van het brandstoffilter op de motor meestal voldoende is om de motor te laten aanslaan als alleen het brandstof filter is vervangen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Marie Christina » 01 Okt 2021, 15:13

Als er koelvloeistof in zit ipv water (en dat is hoogstwaarschijnlijk zo) hoef je het inderdaad niet af te tappen.
Koelvloeistof bevat antivries.
Je kunt controleren of er koelvloeistof in zit door je vingertop er even in te dippen en te proeven.
Koelvloeistof is zoetig.

Het reservoir dient tot ongeveer een cm onder de rand vol te zitten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Kwokko » 01 Okt 2021, 16:37

Marie Christina schreef:Koelvloeistof bevat antivries.
Je kunt controleren of er koelvloeistof in zit door je vingertop er even in te dippen en te proeven.
Koelvloeistof is zoetig

Nee koelvloeistof bevat GEEN antivries.
Koelvloeistof bevat MEG ( Mono Ethyleen Glycol) ,en dat bevriest niet.
En bij dat het zoetig proeft ,is het ook nog eens GIFTIG.
Dat is juist het gevaarlijke van gevaarlijke stoffen.
Ze smaken en ruiken fantastisch ,maar zijn ontzettend verraderlijk.
Proeven is dus not done,maar meten is weten.

Beter is het om het niet te proeven ,maar te gaan meten met een https://www.gereedschapland.nl/product/ ... stof-meter koelvloeistof meter.
Hiermee kun je meten tot hoeveel graden onder nul ,het je motor nog beschermd.
KVS heeft namelijk niet het eeuwige leven.
Mensen die denken ," ah het proeft zoetig" komen van een koude kermis thuis ,als je motor kapot gevroren is.
Metertje kopen ,de prijs is een peanuts , slang in de vloeistof, balg inknijpen,loslaten ,meter zuigt zich vol ,en wijzer geeft aan hoeveel bescherming je hebt.
Stand noteren,balg weer leegknijpen.
Is de gradatie hoog genoeg ,dan alleen bijvullen,zo niet restant aftappen ,en systeem van nieuwe koelvloeistof voorzien.
Kwokko
 

Re: Onderhoud SAMOFA

Berichtdoor Marie Christina » 01 Okt 2021, 17:09

Het bevriest niet, maar het is geen antivries.
Ik snap wat je bedoelt, maar het is wel een beetje poteeto potato.
En dat het giftig is weet iedereen.
Maar het giftigste gif is nog onschadelijk als je het in te kleine hoeveelheden inneemt om giftig te zijn.
(De zogenaamde MAC waarde, die tegenwoordig niet meer MAC waarde heet. Klopt.)

Ik heb het in mijn leven misschien wel 100 keer zo gedaan.
Vloeistof in de bilge: dipje proeven en je weet wat er in ligt
Streepje langs de motor: even dipje proeven en je weet of het brandstof, koelvloeistof of wat anders is.

Giftig?
Jep.
Gevaarlijk?
Nope.
Als dat wel zo was zou ik dit niet zitten te tikken.
Man...
Wat ik allemaal aan boord tijdens mijn zeevarende bestaan getest heb op deze manier...

Maar je kunt ook (vaak dure) meetapparatuur aanschaffen inderdaad.
Of lenen.
Dat kan ook. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten