Samofa 4DQ
Gebruiksaanwijzing:
http://www.varen4u.nl/menus/samofa.phpOnderhoud:
- vervang de smeerolie om de 100 uur.
Carterinhoud: 8 liter SAE30 monograde minerale olie (als je dat niet kunt krijgen, 15W40 mineraal), dus geen half-synthetische of vol- synthetische olie gebruiken. Motor eerst warm draaien.
- vervang papieren smeeroliefilter
- check brandstof opvoerpomp op vervuiling
In de brandstof opvoerpomp zit een voorfilterje, vervangen of schoongemaken.
- Brandstof filter element (papier) vervangen.
- Hierna ontluchten.
- V- snaar spanning checken (bovenste deel tussen 12 en 16 mm indrukbaar is ok)
Minder dan 12 mm is te strak, meer dan 20 mm is te slap. Zorg voor een reserve.
- Velvet keerkoppeling: ATF type A, peil op bovenste streepje bij niet ingeschroefde peilstok (sleutel 24 mm).
1 x per jaar verversen of eerder na 300 uur, filter schoonmaken dat zit achter de aftapplug (sleutel 22 mm) ( als de olie op de peilstok nog brandschoon is en je maakt niet zo veel motoruren dan kun je best een jaartje overslaan, denk ik)
- check de klepspeling. Vooral als de je boot net hebt gekocht en je geen overzicht van het onderhoud hebt gekregen.
O,25 mm klepspeling bij koude motor (kan je zelf leren, maar laat eerst door een monteur uitvoeren)
- check de vorstbeveiliging
Koelsysteem: 10 liter inhoud, voor de Samofa blauwe ethyleen glucol 50%, of idem koelvloeistof beveiliging tot - 30 vorst. Er is een “weger” met een dobber om de vorstbestendigheid te testen.
Als je het niveau ziet of met je vinger bij kan is het ok. Vloeistof zet uit bij werktemperatuur.
- Voor het vaarseizoen: check of vervang de impeller en zorg voor een reserve.
- Elke maand waterzak van de brandstoftank aftappen.
Zo kun je min of meer de vervuilingsgraad van de tank checken.
- Bij een pas gekochte boot de brandstoftank schoonmaken voor je eigen gemoedsrust.
- Maak de watertank schoon en pomp leeg als je even niet op de boot bent.
Samofa staat voor Samenwerkende Motoren Fabrikanten. Is in 1980 overgenomen door Mitsuibishi Heavy Industries M.H.I.
Zie:
http://www.samofa.nl/Samofa/de_Slinger_ ... 05_nr1.pdf(ONTLUCHTEN VAN-HET BRANDSTOFSYSTEEM
Lucht in de brandstofleidingen en de inspuitapparatuur zal de inspuiting nadelig beinvloeden. De motor zal moeilijk te starten zijn en onregelmatig lopen. Ontlucht daarom altijd na werkzaamheden aan het systeem, alvorens de motor te starten. Draai daartoe de ontluchtingsplug op het brandstof-filter enige slagen en beweeg de handpomp op de brandstofopvoerpomp op en neer - fig. 10 -. Zodra het brandstoffilter is volgepompt, zullen via de ontluchtingsplug luchtbellen ontsnappen. Wanneer geen luchtbellen meer worden waargenomen, de ontluchtingsplug weer vastdraaien. Dezelfde handelingen verrichten bij de ontluchtingsplug van de brandstofpomp. Hierna de vier wartelmoeren van de brandstofleiding op de inspuitstukken enige slagen losdraaien en de motor met behulp van de startmotor enige omwentelingen laten maken, waardoor de vier leidingen gelijktijdig worden ontlucht. Hierna de wartelmoeren weer goed vastdraaien.
Bron: gebruiksaanwijzing Samofa 4DQ 1978.)
Mijn ervaring is dat het ontluchten van het brandstoffilter op de motor meestal voldoende is om de motor te laten aanslaan als alleen het brandstof filter is vervangen.
Mvrg. Oeverloos