mailmos schreef: De overbrenging van trilling zou funest zijn voor de levensduur van de schroefaslagering.
Hebben lezers daar een mening over?
Ja ik moest effe lachen om je uitspraak over de levensduur.
Mijn Doerak 850AK is van 1978 ,en dan vraag ik mij af ,wat de keurmeester bedoeld met "levensduur".
Bij mij zit er i.i.g. geen flexibele koppeling tussen.
Ook bij mijn vorige Doerak,die was van 1973 ,heeft er nooit een flexibele koppeling tussen gezeten,en die zit er ,ondanks hermotorisatie ,nu ook niet tussen.
Ik vraag me dan ook af ,wat voor techneut het was. Een adviseur of een adviZeur.
In ieder geval niet bekend met oudere schepen ,want waarop is zijn of haar uitspraak op gebaseerd ?
Niet op die zijn of haar ervaring.
Maar het kan ook zijn ,dat deze juist die dingen verkoopt ,en dus belanghebbende is.
Wat wel een dingetje is ,is dat het na een x aantal jaren verstandig is ,de motorsteunen te wisselen voor nieuwe,want die hebben ook niet het eeuwige leven.
En ja ,dan komt zo'n technische figuur erbij ,en die kan hem niet uitlijnen bij gebrek aan kennis daarvan,en dan is een flexibele koppeling aan te raden,want daarmee steekt het minder nauw.
Maar de uitspraak van de technische man ,komt bij mij over als , " die verkoopt ze" .
Maar wat ook kan ,en dat merkt Heuvels terecht op ,ben jij de verkopende partij van de boot of van dat onderdeel.
Laat je een technische aankoop keuring voor jou eventuele aankoop doen?
By the way Heuvels ,ik vind het geen punt om op af te dingen.
Want je koopt een gebruikte boot ,en als je daar een homokineet tussen wil hebben ,dan koop je hem zelf maar.
Het is gewoon een bewezen feit dat het zonder al meer dan 40 jaar lang ,ook geen problemen opleverd.
De laatste "echte Doerak" van Eiland Staal(Eista) bij Nederhemert ,dateerd van 1980.
Hoezo levensduur?