Vaste koppeling motor-schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor mailmos » 10 Sep 2021, 13:56

Goeiedag allemaal.
Bij een technische aankoopkeuring van een Doerak 7.80 Met Peugeot Indenor neemt de keurende persoon in zijn rapport op dat de vaste koppeling tussen motor en schroefas noodzakelijk moet worden vervangen door een flexibele koppeling. De overbrenging van trilling zou funest zijn voor de levensduur van de schroefaslagering.
Hebben lezers daar een mening over?
Bij voorbaat dank voor de aandacht.
Gerard.
mailmos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Sep 2021, 13:47
ligplaats:
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor heuvels » 10 Sep 2021, 14:06

Die man heeft groot gelijk, wees hem dankbaar. De motor staat op rubbers te dansen, en als de verbinding tussen de motor en schroefas niet flexibel is zullen de krachten op het lager te groot worden en dus meer slijtage.
Meer hierover op https://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
En google eens naar homokineet.
Een mooi punt om op af te dingen! Of ben je soms de verkoper??
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 10 Sep 2021, 14:32

mailmos schreef: De overbrenging van trilling zou funest zijn voor de levensduur van de schroefaslagering.
Hebben lezers daar een mening over?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja ik moest effe lachen om je uitspraak over de levensduur.
Mijn Doerak 850AK is van 1978 ,en dan vraag ik mij af ,wat de keurmeester bedoeld met "levensduur".
Bij mij zit er i.i.g. geen flexibele koppeling tussen.
Ook bij mijn vorige Doerak,die was van 1973 ,heeft er nooit een flexibele koppeling tussen gezeten,en die zit er ,ondanks hermotorisatie ,nu ook niet tussen.
Ik vraag me dan ook af ,wat voor techneut het was. Een adviseur of een adviZeur. :mrgreen:
In ieder geval niet bekend met oudere schepen ,want waarop is zijn of haar uitspraak op gebaseerd ?
Niet op die zijn of haar ervaring.

Maar het kan ook zijn ,dat deze juist die dingen verkoopt ,en dus belanghebbende is.
Wat wel een dingetje is ,is dat het na een x aantal jaren verstandig is ,de motorsteunen te wisselen voor nieuwe,want die hebben ook niet het eeuwige leven.
En ja ,dan komt zo'n technische figuur erbij ,en die kan hem niet uitlijnen bij gebrek aan kennis daarvan,en dan is een flexibele koppeling aan te raden,want daarmee steekt het minder nauw.
Maar de uitspraak van de technische man ,komt bij mij over als , " die verkoopt ze" .
Maar wat ook kan ,en dat merkt Heuvels terecht op ,ben jij de verkopende partij van de boot of van dat onderdeel.
Laat je een technische aankoop keuring voor jou eventuele aankoop doen?

By the way Heuvels ,ik vind het geen punt om op af te dingen.
Want je koopt een gebruikte boot ,en als je daar een homokineet tussen wil hebben ,dan koop je hem zelf maar.
Het is gewoon een bewezen feit dat het zonder al meer dan 40 jaar lang ,ook geen problemen opleverd.
De laatste "echte Doerak" van Eiland Staal(Eista) bij Nederhemert ,dateerd van 1980.
Hoezo levensduur?
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor mailmos » 10 Sep 2021, 14:59

Ja, ik ben idd de verkoper. Heb een aantal jaren intensief en zonder problemen met het schip gevaren. Ik hoorde ook buiten dit forum: er varen honderden schepen met een vaste koppeling en in het bijzonder voor de Doerak is dit niet ongebruikelijk omdat de schepen werden afgeleverd met een "zwevende" schroefas. (..??..), die berekend is op de overgebrachte trillingen.
Ik ga het keuringsrapport op het punt van "noodzakelijke vervanging" aanvechten.
Vriendelijke groet,
Gerard.
mailmos
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 Sep 2021, 13:47
ligplaats:
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor heuvels » 10 Sep 2021, 15:02

De noodzaak voor een flexibele koppeling wordt groter naarmate de schroefas korter is....
toch?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 10 Sep 2021, 15:14

heuvels schreef:De noodzaak voor een flexibele koppeling wordt groter naarmate de schroefas korter is....
toch?

Nee hoor?
De noodzaak tot een flexibele koppeling wordt enkel groter naarmate daar grof aan wordt verdiend,en de inbouwer van motoren niet fatsoenlijk een motor met schroefas kan uitlijnen.
Tegenwoordig moeten er druklagers ,homokineten etc tussen ,want dat is kassa.
Maar uitlijnen doen ze met een natte vinger in de lucht ,en na een paar jaren is die weer versleten ,en moet ercweer een nieuwe tussen.
Hoe genereer je inkomen?
Zo dus.
De kwaliteit zit tegenwoordig in de knip. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor kajoe » 10 Sep 2021, 15:27

ik ben al heel blij met mijn pyton .dat gedoe met starre opstelling gaf soms een hoop trillingen en dergelijke in het schip en een hoop werk met goed uitlijnen soms uren bezig met klokken ,maar goed bij zware motoren kon dat niet anders de schroef assen waren dan ook een stuk dikker vaak met 2 of meer stuwlagers nu 1 stuwlager achter de pyton motortje kan er op los dansen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 10 Sep 2021, 15:31

mailmos schreef:Ik ga het keuringsrapport op het punt van "noodzakelijke vervanging" aanvechten.

Als ik zo moest handelen ,brak ik de verkoop met die persoon direct af.
Koper koopt namelijk een gebruikte boot ,die in de staat is, zoals die is.
Alle verbeteringen die koper wil ,zijn voor rekening van koper.

Wat een geluk ,dat er in het keuringsrapport niet staat ,dat de motor vervangen moet worden wegens ouderdom. :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Kwokko » 10 Sep 2021, 15:34

kajoe schreef:ik ben al heel blij met mijn pyton .dat gedoe met starre opstelling gaf soms een hoop trillingen en dergelijke in het schip en een hoop werk met goed uitlijnen soms uren bezig met klokken ,maar goed bij zware motoren kon dat niet anders de schroef assen waren dan ook een stuk dikker vaak met 2 of meer stuwlagers nu 1 stuwlager achter de pyton motortje kan er op los dansen .

Dat is en was jou keuze @kajoe bij hermotorisatie.
Hier gaat het om een aankoop keuring ,waar zaken gewijzigd moeten worden omdat de advizeur dat zo nodig acht.
Dat is totaal iets anders dan in jouw situatie.
Kwokko
 

Re: Vaste koppeling motor-schroefas

Berichtdoor Wolf1 » 10 Sep 2021, 16:31

Bijna alle keerkoppelingen bestaan uit een planetair satelliet stelsel of 2 meervoudige plaat koppelingen met een hulp as, in ieder geval tandwielen.
Ben het daarom geheel met de keurmeester eens, want een schroef achter een schip geeft een in hoge frequentie wisselende belasting veroorzaakt door de niet constante aan en afvoer van het schroefwater (hak en roer)
Je hoeft ook geen licht te zijn om te begrijpen dat klapperende tandwielen extra slijtage ondervinden, de onparige beweging van de schroefas wordt opgevangen door een flexibele koppeling.
Het niet monteren van een flexibele koppeling is winst voor de werf de gevolgen zijn pas ver, na de garantie waarneembaar ! !
Ik noem het "knoeierij"
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten