Lekkage schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lekkage schroefas

Berichtdoor Andries Pieterson » 08 Sep 2021, 12:21

Hallo, kwam er deze week achter dat er veel water in de bilge stond na een vaartochtje.
Na inspectie kwam ik er achter dat de gland een kwart slag gedraaid was, waarschijnlijk
los getrild? Geprobeerd om hem terug te draaien om nieuwe bouten en moeren te monteren.
Kan er heel slecht bij om de oude terug te vissen uit de bilge. Weinig ruimte tussen schroefas
en zijkant bilge. Probleem is nu echter dat hij muurvast zit? Kan de grand met geen mogelijkheid
draaien, voorzichtig wat getikt met een hamer maar geen resultaat.Neem aan dat het een normale
schroefdraad is? Flens staat nu verticaal hoe krijg ik hem weer horizontaal? Misschien dat onderstaande
foto een duidelijk maakt. Met vr grt Andries.
https://imgur.com/SQwuIDZ
Andries Pieterson
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Sep 2021, 11:53
ligplaats: Drachten
info: IP 24 met Yanmar YSE12 dieselmotor

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Sep 2021, 12:35

Ik ken de exacte opstelling niet, maar mijn eerste reactie is, dat je hele schroefas koker gedraaid is en dus kennelijk los zit en dat daar je lekkage vandaan komt
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Andries Pieterson » 08 Sep 2021, 13:07

Hoe kom ik daar achter? Boot ligt nu in het water, geen lekkage. Als ik de motor start
en de schroef langzaam laat draaien (kan met de yanmar, slippende keerkoppeling) zie
ik het water binnen komen. Schroefaskoker zit gelijk achter het schotje waar de flens
van de gland op vast hoort te zitten. Op de foto kijk je hier tegen aan, is maar een dun schotje
van een cm dik. Grt Andries
Andries Pieterson
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Sep 2021, 11:53
ligplaats: Drachten
info: IP 24 met Yanmar YSE12 dieselmotor

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Kwokko » 08 Sep 2021, 14:47

Andries Pieterson schreef:Boot ligt nu in het water, geen lekkage. Als ik de motor start
en de schroef langzaam laat draaien (kan met de yanmar, slippende keerkoppeling) zie
ik het water binnen komen. Schroefaskoker zit gelijk achter het schotje waar de flens
van de gland op vast hoort te zitten.

Jij hebt een serieus probleem.
Of eigenlijk 2 denk ik.
In de eerste plaats ,een gland draait niet zomaar mee.
Aangezien ,niet echt te zien ,maar ik het het aan ,heb jij een polyester bootje.
Daarin zit een schroefaskoker gelamineerd ,en die kan er nu los in zitten.
Waar komt het water de boot binnen?
Is dat via het gland en de schroefas ,of is dat bij het gland langs.

Kun jij de schroefas met de hand draaien in vrijloop?
Zo niet ,dat moet wel kunnen ,want als dat niet wil ,zit je pakking drukker van de stopbus ( samen is dat het gland ,soms ook wel galan genoemd) veel en veel te strak.
Dit kan 2 oorzaken hebben ,of je bouten van de gland staan veels te strak ,of je motor staat totaal niet meer in één lijn met je schroefas( rubbers op en top versleten)
Als het water bij je as langs loopt ,heb je geen vetkoorden er meer in zitten.

Ik zou hier niet mee aan modderen met de boot in het water.
En wat dat andere betreft ,wat je bedoeld " kan met de Yanmar ,slippende koppeling " , zou ik maar achterwege laten ,want je keerkoppeling gaat er op die manier aan.
Ik ken het systeem ,het is een 2hendel bediening en geen ander.
Je hebt een hendel voor schakelen en ééntje voor gas geven.
Hetzelfde systeem zit een Doerak 680 S en AK.

Beste optie is ,boot uit het water ,en dan kijken of het achteraan(buiten dus) ook nog goed zit.
Is het deze boot? https://www.schepenkring.nl/aanbod-boten/92287/ip-24/
Ziet er leuk uit in ieder geval. Mooi authentiek modelletje.
Kwokko
 

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Andries Pieterson » 08 Sep 2021, 16:30

Hallo Okke,

Dat is inderdaad het model. Was eerst een zeiler maar hebben mast ed verwijderd, kombuis
kleiner gemaakt en nu een hele ruime kuip.
Is inderdaad polyester met een houten kielbalk en ijzeren kiel, steekt 110 cm diep, mooi stabiel bij het varen.
Over jou opmerkingen: Ik vermoed dat het probleem is ontstaan doordat de gland is losgetrild. De achterste flens
dient volgens mij om de gland te fixeren. Achter het schotje zie ik de schroefas zitten, is volgens mij niet
ingelamineerd, kan alleen het laatste stukje niet zien. Zie de schroefdraad zitten van de schroefas aan de buitenkant.
Het water komt volgens mij bij de gland langs. Oorzaak volgens mij omdat de schroefas nu wat op en neer kan bewegen
omdat hij niet meer vast zit. Er zit nog voldoende ruimte op de stelmoeren vd gland, denk niet dat het vetkoord weg/op
is. Ben hier ook niet aangeweest de laatste tijd. Waarom wil de gland nu niet terug draaien vraag ik mij af?
zou het helpen om het voorste gedeelte (die het koord aandrukt) los te draaien cq naar voren te halen?
Iemand enig idee wat er nu eigenlijk precies gebeurt is?

Over het "slippen" volgens div "kenners" kan dit bij manoeuvreren geen kwaad. Keerkoppeling is dermate zwaar
uitgevoerd (bijna net zo groot als de motor) dat hij hier wel tegen zou kunnen. Er zijn er die al jaren zo varen
zonder problemen.
Zal proberen morgen wat betere foto's van het geheel te maken. eerst bedankt voor de reacties!
Stel het zeer op prijs. Vr grt Andries
Andries Pieterson
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Sep 2021, 11:53
ligplaats: Drachten
info: IP 24 met Yanmar YSE12 dieselmotor

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor jade » 08 Sep 2021, 18:19

Even op het droge, repareert een stuk rustiger, er is vast meer aan de hand dan alleen “losgetrild “.
Uit je verhaal te horen heb je er toch ook al een tijd niet naar om gekeken, kan je het nu beter in een keer goed doen.
Kan je daarna weer met een gerust gevoel varen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Kwokko » 08 Sep 2021, 19:41

Andries Pieterson schreef:Achter het schotje zie ik de schroefas zitten, is volgens mij niet
ingelamineerd, kan alleen het laatste stukje niet zien. Zie de schroefdraad zitten van de schroefas aan de buitenkant.
Het water komt volgens mij bij de gland langs.

Dat klopt niet.
Want als je achter het schotje een draaiende schroefas zou zitten ,zou een gland met vetnippels erop geen nut hebben namelijk.
Want vet dat je in het achterste nippel pompt ,komt er aan de achterkant weer uit.
Je hebt immers een vetgesmeerde schroefas
En dan kan het water ook nooit via het gland eraan de voorkant uit lopen,maar verder achter het schotje ergens.
Wat je ziet ,is de schroefaskoker ,waar de schroefas in zit.
Oorzaak volgens mij omdat de schroefas nu wat op en neer kan bewegen omdat hij niet meer vast zit.

Kan jij de schroefas samen met de gland op en neer bewegen dan?
Als het goed is ,kan dat alleen in de gland niets,want dat past precies ,de pakking drukker namelijk ,die je middels de bouten strakker dan wel losser in het gland zet ,past ook precies. In het centrum zit het gat voor de schroefas ,en daar kun je ook schroevendraaier tussen steken.
Ik snap dus even niet wat je bedoeld met " op en neer bewegen" ,dat kan dan nooit veel zijn, hooguit tienden van een millimeter.
Omdat er meer ring zit ,en alleen een vetkoord ,kan het altijd een beetje water lekken.
Het is ook goed dat het een beetje lekt ,want dan wordt de as in ieder geval ook gekoeld.
Er zit nog voldoende ruimte op de stelmoeren vd gland, denk niet dat het vetkoord weg/op
is. Ben hier ook niet aangeweest de laatste tijd.

Op basis van nog genoeg ruimte op Destelbergen,kun je niet concluderen of er nog genoeg vetkoord in zit.
Dat kun je alleen zien ,als je ook daadwerkelijk open maakt.?
En op basis van je vraag ,dat het water eruit loopt ,kan ik alleen maar concluderen dat er dus niks meer in zit.
Waarom wil de gland nu niet terug draaien vraag ik mij af?

Omdat het strakker vast is gezet d.m.v. je schroefas.
Er is maar één methode om je gland mee te laten draaien,en dat is d.m.v. je schroefas als de pakking drukker strak op het cetkoord staat.
Daarom schreef ik al in mijn eerste reactie ,kun jij de schroefas ronddraaien met de hand ,als de keerkoppeling in zijn vrij staat.
Zo niet dan ooit er iets niet namelijk.
Maar daar geef je geen antwoord op tot nu toe.
zou het helpen om het voorste gedeelte (die het koord aandrukt) los te draaien cq naar voren te halen?

Dat is de pakking drukker die het vetkoord aandrukt in je gland.
Als het water er dan uit gutst ,zit er nul komma nul vetkoord meer in.
Iemand enig idee wat er nu eigenlijk precies gebeurt is?

Je schroefas heeft je gland een halve slag of meer rond gedraaid.
En nu zit deze strakker ,en waarschijnlijk strak tegen het schotje ,zodat je niet terug kan draaien.

En nogmaals ,boot op het droge ,en dan ermee aan de gang gaan ,want dat kan je ook zien of het aan de achterkant nog op zijn plaats zit.
Als het daar ook verdraaid zit ,het heb je er een ander probleem erbij.

Zo ziet een gland eruit.
https://www.google.com/search?q=gland&c ... CdBStzWMOM
Ze noemen het ook stopbuspakking.
Zitten heel veel op afsluiters.
https://images.app.goo.gl/m39yHd73r3yGts656
Kwokko
 

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Andries Pieterson » 08 Sep 2021, 20:18

Dank voor de tips tot nu toe! Zal morgen proberen om de schroefas met de hand te draaien. Nav Okke zijn
eerste opmerking bedoelde ook niet de schroefas maar schroefaskoker die ik achter her schotje zie zitten.
Zal morgen proberen om hem voor het weekend op de wal te zetten. Hou jullie op de hoogte.
Grt Andries
Andries Pieterson
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 Sep 2021, 11:53
ligplaats: Drachten
info: IP 24 met Yanmar YSE12 dieselmotor

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor heuvels » 08 Sep 2021, 21:39

Houd er rekening mee dat de schroefas op de plek van de gland ingesleten kan zijn, dus dunner.
Als de as verschuift t.o.v. de gland dan kan de as muurvast in de gland komen zitten. Ik had ook zo iets toen de as loskwam van de homokineet en vastliep.
Zou kunnen dat jij dat ook hebt en dat door de krachten de gland is losgekomen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Lekkage schroefas

Berichtdoor Kwokko » 08 Sep 2021, 21:41

Andries Pieterson schreef:Dank voor de tips tot nu toe! Zal morgen proberen om de schroefas met de hand te draaien. Nav Okke zijn
eerste opmerking bedoelde ook niet de schroefas maar schroefaskoker die ik achter her schotje zie zitten.
Zal morgen proberen om hem voor het weekend op de wal te zetten. Hou jullie op de hoogte.
Grt Andries

Zo kan een vetgesmeerde schroefas eruit zien gemonteerd en in onderdelen
Gland , schroefas en achterlager.
http://maidenmeij.nl/producten/schroefa ... meerd.html
Op die manier heb je er een idee bij ,waarom of waarop de gland verdraaid is.
Maar hoe het eruit ziet achter bij het roer ,daar kan ook een ovale flens zitten die vast zit met 2 bouten i.p.v. een zeskant.
Hoe ze dat bij de Island Plastics (IP) met de 24 destijds gedaan hebben ,weet ik niet.

Graag even wat meer foto's ter verduidelijking en iets groter.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten