Hey Yep,
Continue aan de druppellader heeft bij mij geen problemen opgeleverd. ( Yellow Tops 75 Ah)
Hier zijn enkele stukjes over de invloed van de omgevingstemperatuur, die voor mij aanleiding waren om de spanning op de Optima’s wat te temperen.
Reinout Vader schrijft op blz 25:
Indien de fabrikant een absorptiespanning vermeldt van bijvoorbeeld 28.2 V bij 20°C, dan moet de absorptiespanning bij 30°C verlaagd worden naar 27.7 V. Dit is een verschil van 0.5 V dat zeker niet moet worden genegeerd.
Wanneer, naast een omgevingstemperatuur van 30°C, de interne temperatuur van de accu nog eens 10°C stijgt, wat vrij normaal is tijdens het laden, dan moet de absorptiespanning naar 27.2 V worden verlaagd. Zonder temperatuurcompensatie zou de laadspanning 28.2 V zijn geweest, waardoor een dure gel of AGM accubank snel zou zijn vernield!
Het bovenstaande betekent dat temperatuurcompensatie belangrijk is, vooral voor grote, dure VRLA accu’s.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdfWellicht iets om te checken of dat ook afdoende gebeurt voor de Red Tops.
Er is een verschil in voltage tussen Red Top en Yellow Top.
For REDTOP OPTIMA batteries (and the 34M BLUETOP), fully-charged voltage is about 12.6-12.8 volts. For YELLOWTOP & BLUETOP OPTIMA batteries (except the 34M BLUETOP), fully-charged voltage is about 13.0-13.2 volts. For vehicles that don't see regular use or may only see seasonal use, we would strongly recommend maintaining proper voltage with a quality battery charger or maintainer …
Batteries in temperate climates tend to last longer than those in extreme (both hot and cold) climates. If you have the opportunity to keep your batteries out of extremely hot or extremely cold temperatures, that will also probably help make them last longer. Automakers know this and as a result, many are now moving batteries out of hot engine compartments and into much cooler locations either in the trunk or inside the passenger compartment.
Bron:
https://www.optimabatteries.com/experie ... ast-longerVolgens de ontwerpstandaarden heeft een Long Life AGM accu een functionele levensduur van 10 jaar bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Bij een temperatuur van 30°C zal dit 4 jaar zijn en bij 40°C zelfs nog maar 2 jaar. Het is van belang dat deze accu’s in ruimtes worden gebruikt waar de temperatuur geregeld is, zodat de AGM accu’s optimaal presteren.
Bron:
https://www.raca.nl/acties-en-nieuws/he ... n-agm-accuMvrg. Oeverloos