John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Oeverloos » 02 Sep 2021, 22:19

Als ik de berg opgeblazen accu’s elk jaar zie staan op de pallet van de marina waar mijn boot ligt in Denemarken,
en ik vraag aan de werfbaas hoe dat komt dan zegt hij,
oh, dat is elk jaar zo, vooral de laatste jaren met de mooie zomers die wij nu hier in Denemarken hebben.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Yep » 02 Sep 2021, 23:01

Een Victron lader bv. kun je in in dezelfde ruimte plaatsen als de accu.
Er wordt dan qua laadvoltage rekening gehouden met de temperatuur.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2021, 10:19

Maarrrr, wat vinden jullie?
Constant aan de Victron druppellader (hetgeen Red Top een prima idee vindt) of maandelijks even bijladen (waarvan de accuboer vindt dat 'lui' worden van de accu voorkomen wordt)?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor heuvels » 14 Sep 2021, 10:48

Ik denk dat beide opties even goed zijn....
Druppelladen als je continu beschikt over walstroom
Periodiek opladen als je walstroom niet permanent kan zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Kwokko » 14 Sep 2021, 10:50

Zou druppelladen niet bedoeld zijn voor accu's die lange tijd ongebruikt worden ,zoals in motorfietsen?
Trouwens ,die zitten ook niet 24 op 7 op 365 aan de lader ,want als het winterseizoen weer voorbij was ,ging die bij mij er weer af.
Voor eens fietsaccu werd eerst aanbevolen deze weer op te laden na elk gebruik.
Nu bij mijn nieuwe ,werd er gezegd ,eerst accu bijna leegtrekken,want de accu heeft een aantal laadcycli ,en des te vaker je de accu aan de lader hangt, des te korter gaat die mee.

Is er geen timer die je ertussen kan zetten,waarmee je de lader bv 2 keer per maand een tijdsspanne kan laten laden?
Kwokko
 

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor JanSr » 14 Sep 2021, 10:56

Ik heb niet alles nagelezen, maar heb je de startmotor wel eens opengemaakt?
Niet zelden is dat de boosdoener.
Vastzittende koolborstels, of een losgeraakte koolborstelhouder, noem maar op.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2021, 10:58

Jan, dit is een gepasseerd station.
Een van de 2 accu's was de boosdoener.
Die startmotor is aantoonbaar ok gebleken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2021, 11:03

Kwokko schreef:Zou druppelladen niet bedoeld zijn voor accu's die lange tijd ongebruikt worden ,zoals in motorfietsen?
Trouwens ,die zitten ook niet 24 op 7 op 365 aan de lader ,want als het winterseizoen weer voorbij was ,ging die bij mij er weer af.
Voor eens fietsaccu werd eerst aanbevolen deze weer op te laden na elk gebruik.
Nu bij mijn nieuwe ,werd er gezegd ,eerst accu bijna leegtrekken,want de accu heeft een aantal laadcycli ,en des te vaker je de accu aan de lader hangt, des te korter gaat die mee.

Is er geen timer die je ertussen kan zetten,waarmee je de lader bv 2 keer per maand een tijdsspanne kan laten laden?


Je geeft geen inhoudelijk antwoord, alleen hoe je het zelf doet en je weergave van 'laadcycli klopt niet.
Als je een beetje laadt, bv. vanuit SOC 70% heeft dat minder impact dan dat je laadt vanuit 50% SOC.
Het verval van de accu is bij benadering afhankelijk van hetgeen totaal geladen wordt over een periode.
Ofwel: 2 x laden vanuit SOC 75% zal qua afname levensduur ongeveer dezelfde impact hebben als 1 x laden vanuit SOC 50%.

Waarbij ik hoop dat Aquanaut me nu niet op m'n flikker geeft ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Oeverloos » 14 Sep 2021, 11:31

Hey Yep,

Continue aan de druppellader heeft bij mij geen problemen opgeleverd. ( Yellow Tops 75 Ah)

Hier zijn enkele stukjes over de invloed van de omgevingstemperatuur, die voor mij aanleiding waren om de spanning op de Optima’s wat te temperen.

Reinout Vader schrijft op blz 25:

Indien de fabrikant een absorptiespanning vermeldt van bijvoorbeeld 28.2 V bij 20°C, dan moet de absorptiespanning bij 30°C verlaagd worden naar 27.7 V. Dit is een verschil van 0.5 V dat zeker niet moet worden genegeerd.
Wanneer, naast een omgevingstemperatuur van 30°C, de interne temperatuur van de accu nog eens 10°C stijgt, wat vrij normaal is tijdens het laden, dan moet de absorptiespanning naar 27.2 V worden verlaagd. Zonder temperatuurcompensatie zou de laadspanning 28.2 V zijn geweest, waardoor een dure gel of AGM accubank snel zou zijn vernield!
Het bovenstaande betekent dat temperatuurcompensatie belangrijk is, vooral voor grote, dure VRLA accu’s.

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... oom-NL.pdf

Wellicht iets om te checken of dat ook afdoende gebeurt voor de Red Tops.

Er is een verschil in voltage tussen Red Top en Yellow Top.

For REDTOP OPTIMA batteries (and the 34M BLUETOP), fully-charged voltage is about 12.6-12.8 volts. For YELLOWTOP & BLUETOP OPTIMA batteries (except the 34M BLUETOP), fully-charged voltage is about 13.0-13.2 volts. For vehicles that don't see regular use or may only see seasonal use, we would strongly recommend maintaining proper voltage with a quality battery charger or maintainer …

Batteries in temperate climates tend to last longer than those in extreme (both hot and cold) climates. If you have the opportunity to keep your batteries out of extremely hot or extremely cold temperatures, that will also probably help make them last longer. Automakers know this and as a result, many are now moving batteries out of hot engine compartments and into much cooler locations either in the trunk or inside the passenger compartment.
Bron:
https://www.optimabatteries.com/experie ... ast-longer

Volgens de ontwerpstandaarden heeft een Long Life AGM accu een functionele levensduur van 10 jaar bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Bij een temperatuur van 30°C zal dit 4 jaar zijn en bij 40°C zelfs nog maar 2 jaar. Het is van belang dat deze accu’s in ruimtes worden gebruikt waar de temperatuur geregeld is, zodat de AGM accu’s optimaal presteren.
Bron:
https://www.raca.nl/acties-en-nieuws/he ... n-agm-accu

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: John Deere 6068 heeft wat moeite met starten

Berichtdoor Yep » 14 Sep 2021, 12:58

Dank voor je research!
Als ik al hetgeen je beschreven hebt bij elkaar optel, is het wellicht beter sec maandelijks even op te laden.
Dan voorkom je alle temperatuurinvloeden die gecompenseerd moeten worden.
Ik zet de accu's (Red Tops t.b.v. motor en generator) in mijn onderhoudsschema op maandelijks uitvoeren ;-)
De Gel accu's worden prima gecompenseerd daar de temperatuurcompensatievoeler op een der accu's is gemonteerd, dus deze blijven aan de prik (solar/dynamo's/Quattro en incidenteel generator).
Top!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten