Diesel op water bij uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Jorisss » 23 Aug 2021, 22:06

Ja, het is een stinkende, hoofdpijn makende geur
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 23 Aug 2021, 22:53

Jorisss schreef:Ja, het is een stinkende, hoofdpijn makende geur

Dat is diesel..

Maar je schrijft in je eerste posting dat je een Volvo Penta uit 1982 ,in de volksmond VP ,hebt.
Maar er zijn zoveel VPenta's.
Vooral uit die tijd kan het ook een Peugeot Indenor zijn.
Een DTN was rood ,een Volvo Penta was groen, beiden praktisch dezelfde motor,op een paar verschillen na.
Als het deze is ,wordt het tijd voor een complete revisie ,dan wel iets anders ,want tussen toen en nu,als er niets mee gebeurd is in die tussentijd,zit bijna 40 jaren. Zo'n motor blijft niet eeuwig nieuw ,ook al hoeft het niet echt te werken zoals in een voertuig.
Dus welk type is het?
Kwokko
 

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Jorisss » 24 Aug 2021, 08:22

Het is een MD40a, dat is volgens mij geen Peugot
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor heuvels » 24 Aug 2021, 09:21

zal wel met leeftijd en slijtage te maken hebben. diesel ontsnapt door de uitlaatpoort voordat het de kans heeft te ontbranden. ik heb eens achter een ouwe vrachtwagen gereden, toen die een beetje gas gaf zat mijn voorruit onder de diesel.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 24 Aug 2021, 11:12

heuvels schreef: ik heb eens achter een ouwe vrachtwagen gereden, toen die een beetje gas gaf zat mijn voorruit onder de diesel.

Oh ,was jij dat die circa 35 - 40 jaar geleden achter me reed,en ineens de voorruit vol met diesel kreeg? :lol: :lol:
Dat lag niet aan de uitlaat hoor?
Het lag aan een lekke verstuiver leiding van Mercedes 2632 waarbij toen op reed.
Kwokko
 

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 24 Aug 2021, 11:29

Jorisss schreef:Het is een MD40a, dat is volgens mij geen Peugot

Inderdaad ,maar heel er vanaf is ie ook niet.
Als je meer info zoekt betreffende deze motor ,dan kun je hier vinden.
https://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/
De MD40A valt onder het kopje MD40.

Wie doet het onderhoud nu?
Een klusjesman of vrouw ,of een gerenommeerde persoon met kennis van zaken,specifiek Volvo Penta.
Als de laatste het is ,zal die je vast en zeker al een keer een totale overhauling of een hermotorisatie hebben voorgesteld.
Kwokko
 

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Jorisss » 24 Aug 2021, 12:11

Boot is jaar in bezit. Hoe het onderhoud hiervoor is uitgevoerd weet ik niet.
Degene die de verstuivers en kleppen heeft gedaan is een gespecialiseerd bedrijf in dieselmotoren en met name injectiepompen in Harderwijk (weet niet of ik hier bedrijfsnamen mag noemen)
Deze heeft het niet over revisie of hermoterisering gehad.
Wat ik begreep is de MD serie motoren van VP geroemd om zijn onverslijtbaarheid en innertijd gebouwd en bedoeld voor de kleine beroepsvaart (visserij). Het ontwerp is gebaseerd op zeer intensief gebruik dag in, dag uit van zonsopgang tot zonsondergang.
Mijn vraag in mijn openingspost was dan ook wat een logische volgende stap is om naar te kijken na verstuivers reviseren om de diesel en grijze rook mogelijk op te lossen.
Volgens mij zijn er nog wel wat opties tussen verstuivers en gehele revisie.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor heuvels » 24 Aug 2021, 12:37

Kwokko schreef:Oh ,was jij dat die circa 35 - 40 jaar geleden achter me reed,en ineens de voorruit vol met diesel kreeg? :lol: :lol:
Dat lag niet aan de uitlaat hoor?
Het lag aan een lekke verstuiver leiding van Mercedes 2632 waarbij toen op reed.

In die tijd zou zo maar kunnen... ik weet nog waar het was ook. Op de A15 in de buurt van Alblasserdam... :x
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 24 Aug 2021, 13:17

Jorisss schreef:Volgens mij zijn er nog wel wat opties tussen verstuivers en gehele revisie.

Ja opties zat ,maar met alleen verstuivers ben je er niet.
Hoeveel roet zit er zo langzamerhand in de motor?
Hoe zien de zuigers ,zuigerveren ,kleppen ,cilinder wanden, zeg maar het complete verbrandingsgedeelte er na al die jaren uit?
Spik en span in orde?
Je motor rookt niet om niks?

En de motor mag dan bekend staan als "onverslijtbaar", dat wil niet zeggen dat er niets versleten is,want als dat zo is en was ,dan had het geen zin voor VP om nog nieuwe te maken toch?
En in de visserij werden die motoren flink belast ,waar ze dus feitelijk voor bedoeld waren ,maar nu in een watersportboot ,doen ze feitelijk niks ,ja lopen en je schroef aandrijven ,maar "werken" hoeven ze niet meer ,althans in jou boot niet.
Maar een motor die het kalm aan kan doen ,vervuilt nou éénmaal.

Het is vreemd gesteld tegenwoordig.
Op een oude Fongers fiets wil men niet meer rijden,en toch trapt die net zo dan een nieuwe Sparta.
In een oude Peugeot 404 idem dito ,want het moet tegenwoordig nieuw zijn ,maar een oude MD40A van VP die als "onverslijtbaar wordt versleten" ,moet nog zijn als toen die nieuw is.

Als je de historie al niet weet ,hoe wil je dan nu een conclusie kunnen trekken?
De andere die hem vorig verkocht heeft ,heeft hem echt niet weggedaan ,omdat hij nog als nieuw was toch?

Vroeger gooiden wij er wel eens een paar liter benzine bij in de tank ,als de motor erg rookte.
Maar of dat nu nog zo'n goed idee is met die benzine van tegenwoordig ,weet ik niet.
In ieder geval zijn er genoeg dieseltoevoegingen die je kunt gebruiken.
Maar als het de mijne was ,en ik wou niet hermotoriseren ,dan ging ik verder kijken dan alleen maar bij de verstuivers.
Er hangt dan een prijskaartje aan , maar dat is altijd nog veel goedkoper dan een complete revisie of hermotorisatie.
Maar het is jou boot en motor ,dus de keuze is aan jou ,wat te doen.
Succes er mee.


heuvels schreef:..... ik weet nog waar het was ook. Op de A15 in de buurt van Alblasserdam...

Dat was ik dan niet ,want ik reed tussen Maribo en Rødby in Denemarken ,toen er eentje me voorbij reed,en mij erop attendeerde destijds.
Kwokko
 

Re: Diesel op water bij uitlaat

Berichtdoor Jorisss » 24 Aug 2021, 14:16

Kwokko schreef:



Als je de historie al niet weet ,hoe wil je dan nu een conclusie kunnen trekken?
De andere die hem vorig verkocht heeft ,heeft hem echt niet weggedaan ,omdat hij nog als nieuw was toch?


De man was zo op leeftijd dat door de reuma het varen niet meer ging. Niet omdat de motor op was in ieder geval.
Daarbij, ik wil geen conclusie trekken, dat wordt gedaan voor mij blijkbaar.

[quote=“Kwokko”]
Maar als het de mijne was ,en ik wou niet hermotoriseren ,dan ging ik verder kijken dan alleen maar bij de verstuivers.
Er hangt dan een prijskaartje aan , maar dat is altijd nog veel goedkoper dan een complete revisie of hermotorisatie.[/quote]

En dat is dus precies mijn vraag, wat is de volgende stap na de verstuivers, die in het geval van diesel op het water en stinkende rook de eerste verdachte zijn.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten