Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor broekie » 10 Aug 2021, 07:51

Moeilijk om hier een advies te geven.
Zelf zou ik a.d.h. van het geluid een beslissing nemen op basis van de mogelijkheden die er zijn.
- Wat als ik stop? Zit ik dan met hoge kosten om ter plaatse te repareren? Zou wel het beste zijn.
- Hoor ik echt iets in de soep draaien of denk ik dat het geluid geen verdere schade zal opleveren.

In de lucht waren je afwegingen duidelijk, er is daar geen vluchtstrook en je zal door moeten. :D
Nu je een keus hebt om te stoppen wordt het er niet makkelijker op.

Ben je ergens met behoorlijke mogelijkheden om het te onderzoeken, zou ik denk ik dat doen.
Ben je er redelijk van overtuigd dat het lukt om naar huis te varen over rustig water, is het een beslissing waar je met de opvarenden achter moet staan.
Achteraf geen gezeur van zie je wel, ik zei nog ......
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2544
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2021, 12:56

Ik heb niet het idee dat de zaak in de soep draait, dus we varen er rustig mee naar huis en zien dan wel verder.
Dit seizoen zal er niet zo veel meer gevaren worden en volgend voorjaar gaat ze sowieso het water uit voor groot onderhoud (opnieuw in de lak).
Goed moment om dat probleem aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor JanSr » 15 Aug 2021, 14:02

Ik zou zeggen: niet teveel paniek. Ik ben wel eens met twee van de drie schroefbladen thuisgekomen. Gewoon met weinig toeren. Dat blad ligt ergens in de Hollandse IJssel
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Aug 2021, 10:55

Inmiddels veilig thuis, maar het geluid is wel toegenomen dus heb ik maar wat uitgezet om er naar te laten kijken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Sep 2021, 12:44

Update:
Omdat de "Kromhout tik" op de terugreis steeds erger werd en ik ook tot de ontdekking kwam dat er speling in de homokineet zat, is ze afgelopen maandag even gelicht.

Aan de schroef was niets te zien, er was alleen wat 'verse lakschade' aan de roerhak en voor de rest zag het ow gedeelte er prima uit.
Speling in de homokineet was echter duidelijk en niet vreemd voor 1400 uur. Deze kon 'klaar terwijl u wacht' vervangen worden.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om nieuwe vetkoorden aan te brengen en de koelwaterinlaatscheppen (10x woordwaarde) schoon te maken en na een paar uurtjes konden we, tegen onze verwachting, weet terug.

En de 'Kromhout tik' was weg . . .
Die werd dus kennelijk door de homokineet veroorzaakt, wat ook verklaarde dat hij steeds prominenter hoorbaar werd.

Klappen van de Hurth is ook besproken maar werd min of meer als 'normaal' voor dit type koppeling bestempeld
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling maakt klap bij inschakelen

Berichtdoor Kwokko » 08 Sep 2021, 15:02

R.C.Grootveld schreef:Klappen van de Hurth is ook besproken maar werd min of meer als 'normaal' voor dit type koppeling bestempeld

Dat klappen doet mijn Hürth ook.
Was ik ook niet gewend ,een Yanmar doet dat namelijk niet.
Kwokko
 

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Freek en 88 gasten