Ik ben sinds kort eigenaar van een opduwer, uitgerust met een 7pk Güldner luchtgekoelde 1 cilinder diesel en een Rijsdijk OK-1, ‘de Furie’.
Omdat ze niet op snelheid kwam heb ik besloten om er een wat grotere schroef op te zetten, 12 x 11 linksdraaiend.
Nu deze erop zit kwam een probleem aan het licht: in zijn achteruit draait de schroef ongeveer 3 x zo snel als vooruit.
De technicus die de schroef erop heeft gezet heeft daarop voorgesteld om er een rechtsdraaiende schroef op te zetten, waarmee de bediening omgekeerd wordt: achteruit vaart vooruit. Dat zou betekenen dat de schoef bij vooruit varen tegen de motorrichting in draait.
Toen ik later nog eens keek bedacht ik me dat de keerkoppeling gewoon slipt en daarom langzaam draait. Zie mijn slowmotion-opname:
https://medunimuenchende-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/reinoud_nijhuis_med_uni-muenchen_de/EZHQdnifpOlOkIM5qToSfTIB-jm4xGpwj9WaLLrSv1jCTg?e=oZPOPR
Weet iemand of daar bij een Rijsdijk iets aan te doen is? Kwestie van instellen? Of is kan dit een teken van slijtage zijn en moet een onderdeel/de hele KK vervangen worden?