Advies slippende Rijsdijk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Advies slippende Rijsdijk

Berichtdoor reinoud » 24 Jul 2021, 23:57

Ik ben sinds kort eigenaar van een opduwer, uitgerust met een 7pk Güldner luchtgekoelde 1 cilinder diesel en een Rijsdijk OK-1, ‘de Furie’.

Omdat ze niet op snelheid kwam heb ik besloten om er een wat grotere schroef op te zetten, 12 x 11 linksdraaiend.

Nu deze erop zit kwam een probleem aan het licht: in zijn achteruit draait de schroef ongeveer 3 x zo snel als vooruit.
De technicus die de schroef erop heeft gezet heeft daarop voorgesteld om er een rechtsdraaiende schroef op te zetten, waarmee de bediening omgekeerd wordt: achteruit vaart vooruit. Dat zou betekenen dat de schoef bij vooruit varen tegen de motorrichting in draait.

Toen ik later nog eens keek bedacht ik me dat de keerkoppeling gewoon slipt en daarom langzaam draait. Zie mijn slowmotion-opname:

https://medunimuenchende-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/reinoud_nijhuis_med_uni-muenchen_de/EZHQdnifpOlOkIM5qToSfTIB-jm4xGpwj9WaLLrSv1jCTg?e=oZPOPR

Weet iemand of daar bij een Rijsdijk iets aan te doen is? Kwestie van instellen? Of is kan dit een teken van slijtage zijn en moet een onderdeel/de hele KK vervangen worden?
reinoud
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Jul 2021, 22:26
ligplaats: Zutphen
info: Opduwer 4m met 1 cilinder luchtgekoelde Güldner motor (7pk) en een Rijsdijk OK-1 keerkoppeling

Re: Advies slippende Rijsdijk

Berichtdoor stefan » 25 Jul 2021, 09:32

Volgens mij werkt je link niet. Hier zie je hoe je foto’s etc kunt plaatsen:

viewtopic.php?f=35&t=1112
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Advies slippende Rijsdijk

Berichtdoor Wolf1 » 25 Jul 2021, 10:57

Als je niet te lang hebt laten slippen kun je de "Rijsdijk" stellen, anders moet er nieuwe voering op de platen.
Maar de theorie van het vaart te langzaam dus maar een grotere schroef, werkt zo niet ! ! ! !
Ik zou eens beginnen tijdens het varen, te meten, met het maximum toerental en wat is dan de uitlaatgas temp ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Advies slippende Rijsdijk

Berichtdoor JanSr » 26 Jul 2021, 10:25

reinoud schreef:Ik ben sinds kort eigenaar van een opduwer, uitgerust met een 7pk Güldner luchtgekoelde 1 cilinder diesel en een Rijsdijk OK-1, ‘de Furie’.
Nu deze erop zit kwam een probleem aan het licht: in zijn achteruit draait de schroef ongeveer 3 x zo snel als vooruit.
De technicus die de schroef erop heeft gezet heeft daarop voorgesteld om er een rechtsdraaiende schroef op te zetten, waarmee de bediening omgekeerd wordt: achteruit vaart vooruit. Dat zou betekenen dat de schoef bij vooruit varen tegen de motorrichting in draait.


Die technicus zou ik nooit meer raadplegen. Als je "in de achteruit" vooruit wil varen is je keerkoppeling in de korte keren naar de gloria.
Een Rijsdijk is supersimpel, het oerprincipe van de keerkoppeling. Vooruit is het een plantenkoppeling, die wordt aangedrukt door drie vingers die je tegen een conus drukt. Met een stelmoer kan je dat netjes afstellen. Als je te lang met een slippende vooruit vaart, kan je nieuwe koppelingsplaten regelen.
De achteruit werkt met een remband op een planeethuis, met daarin drie tabwieltjes, die om een tandwiel draaien en zo de draairichting omkeren. Ook die remband is af te stellen, maar zo te lezen staat die nog goed. Achteruit maakt een Rijsdijk behoorlijk wat herrie, door die tandwieltjes.
Het afstellen van de moer voor de vooruit kan binnen het uur.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Advies slippende Rijsdijk

Berichtdoor varg » 31 Jul 2021, 20:38

OK3 rijsdijk...ik herinner me een grote moer op de centrale as, recht onder het inspectiedeksel. De moer is geen zeskant of zo maar een gekartelde moer. In één van de inkepingen steekt een vastzet-pal. Die druk je in en dan kan je de moer strakker stellen. vanaf de schroef gezien is met de klok mee strakker. Dit is wat ik uit mijn hoofd kan oplepelen...ik was nog maar een jongen en ben nu een jong gepensioneerde. Groet, Arnold
PS, nog even over de rijsdijk: gebruik een echt dikke olie (dikte 90..een soort stroop) die voor versnellingsbakken geschikt is (indertijd gebruikten we shell Rotella) en doe er niet al te veel in, hij gooit het er dan via de reductie weer uit. Ik herinner me de dikte van een lucifersdoosje onder de uitgaande as van de koppeling. De rubberen keerring die je daar ziet dicht nooit goed af, dus doe er niet te veel in. De reductie staat meestal ook boven niveau daardoor. Verder wordt een Rijsdijk tamelijk heet...daar kan hij tegen. Bij het achteruit draaien maak hij flink geluid, dat klopt. De satellieten zei Arie Koorevaar (Hardinxveld) altijd...maakt herrie, maar gaat niks aan kapot.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten