Yanmar YSE8 olielek

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Yanmar YSE8 olielek

Berichtdoor JanSr » 16 Jun 2021, 14:19

Een vriend van mij heeft een boot met daarin een oude 1 cilinder Yanmar (liggende cilinder).
Bij het opstarten (na jaren) lekte er olie langs de flens van de startmotor.
Bij het losnemen bleek er geen pakking te zitten tussen startmotor en vliegwielhuis.
Bij het tornen van de motor blijkt de starterkrans nat van de olie te zijn.
Het vliegwielhuis omvat ook de keerkoppeling, met een flinke hoeveelheid olie er in.

Zelfs met een pakking tussen startmotor en vliegwielhuis denk ik dat de startmotor olie "binnenkrijgt".
Een startmotor is meestal een open constructie, dwz niet gemaakt om olie tegen te houden.

Iemand enig idee hoe het hoort te zitten? Een Yanmardealer merkte op, dat de startmotor niet origineel is, maar ook, dat die niet meer leverbaar zijn.
Kortom: een leuke puzzel.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Yanmar YSE8 olielek

Berichtdoor Kwokko » 16 Jun 2021, 23:11

JanSr schreef:Bij het losnemen bleek er geen pakking te zitten tussen startmotor en vliegwielhuis.
Bij het tornen van de motor blijkt de starterkrans nat van de olie te zijn.
Het vliegwielhuis omvat ook de keerkoppeling, met een flinke hoeveelheid olie er in.

Dat er een pakking tussen startmotor en vliegwielhuis moet,dat klopt wel.
Maar dat andere ,dat daar een flinke hoeveelheid olie in zit,kan ik me niet herinneren.
Zelfs met een pakking tussen startmotor en vliegwielhuis denk ik dat de startmotor olie "binnenkrijgt".
Een startmotor is meestal een open constructie, dwz niet gemaakt om olie tegen te houden.

Je zou denken dat de oliekeerring van de KK eruit ligt.
Iemand enig idee hoe het hoort te zitten? Een Yanmardealer merkte op, dat de startmotor niet origineel is, maar ook, dat die niet meer leverbaar zijn.
Kortom: een leuke puzzel.

Ik denk dat het tijd wordt voor en jonger exemplaar,want inderdaad,om aan onderdelen te komen, wordt voor die motortjes een onbegaanbare weg, Daar heeft de Yanmar dealer wel gelijk in.

Ik heb jarenlang een Doerak 700 gehad,daarin lag ook zo'n machientje in.
Net op tijd verkocht,want om aan onderdelen te komen, moet je een engelengeduld hebben.
Veel is er niet meer,de motoren zijn ruim 50 jaar oud.
Kwokko
 

Re: Yanmar YSE8 olielek

Berichtdoor JanSr » 17 Jun 2021, 16:48

Het motortje staat in een klassieke "Kapitein Rob" boot en hoort dus bij het behang.

De zeer robuuste keerkoppeling is één geheel met het vliegwielhuis. Dus de starterkrans draait door de olie van de keerkoppeling.
De originele startmotor van dit type heeft intern dan ook een oliekeerring.
Er zijn er in NL op dit moment drie te koop, voor > € 1.000,-

Dus op zoek naar een andere list. Via Aliexpress en Amazon nog geen succes.
Er zijn hoogtoeren startmotoren met inwendig een reductiekastje. Het lijk mij mogelijk om te proberen daar intern een V-ring of zo voor te plaatsen.

Mijn vindingrijke automaterialenzaak is nu doende om een dergelijk ding te vinden.
En dan hebben we het over ca € 200,-
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Yanmar YSE8 olielek

Berichtdoor eagle » 25 Jun 2021, 11:56

Hitachi Starting Motor S114-194 sealed shaft, for Yanmar YS E/B/M 8/12
€ 300,-
info@arendnautic.nl

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Yanmar YSE8 olielek

Berichtdoor eagle » 27 Jun 2021, 23:11

Inmiddels verkocht..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten