Olieverbruik, maar verder geen klachten....

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olieverbruik, maar verder geen klachten....

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Mei 2021, 18:20

....gezien de topictitel, waarom dan toch een topic aanmaken? Welnu: Peugeot Indenor DTN62. Vermoedelijk bouwjaar 1983 (net zoals het bouwjaar van mijn boot). Draaiuren nu 2260. Ooit gereviseerd? Geen idee. Situatie: ik verbruik op 10 uur varen één liter olie. Ik heb nu zelf drie seizoenen achter de rug. Motor loopt (vind ik) prima. Rook- en stankuitstoot: af en toe dat we tegen elkaar zeggen: "hmmm ruik de motor (of eigenlijk vanuit de uitlaat) wel een beetje". Roken eigenlijk weinig tot niets.
Maar waarom dan dat hoge olieverbruik? Maar goed, als ik zo, bij wijze van, nog 10 jaar kan doorvaren, daar teken ik voor! Beetje olie bijvullen, ach who cares?
Bij m'n eerste auto ooit, een VW Scirocco, bouwjaar 1976, kocht ik in 1983, moest ik ook iedere 1000 km een liter olie bijvullen. Hoorde d'r een beetje bij :-).
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Olieverbruik, maar verder geen klachten....

Berichtdoor bas » 05 Mei 2021, 18:30

Bij m'n eerste auto ooit, een VW Scirocco, bouwjaar 1976, kocht ik in 1983, moest ik ook iedere 1000 km een liter olie bijvullen. Hoorde d'r een beetje bij :-).

Dat hebben ze nog steeds niet onder controle bij VW :lol:

Maar zonder gekheid....1 liter/10uur is wel fors. Wel eens een compressietestje gedaan? of klepseals vervangen o.i.d.?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Rene » 05 Mei 2021, 18:31

1 liter per 10 uur is wel veel, aangezien je verteld dat de motor 2260 uur heeft gelopen, lijkt het me sterk dat de boel versleten is.
Mijn vermoeden is dat de zuiger- en schraapveren vast zitten, en daar de olie langs kan.
Oplossing kan zijn:
1: ATF olie toevoegen aan de motorolie, ongeveer 1 liter, en een uur of 2 gaan varen, daarna olie aftappen, filters vervangen en opvullen met nieuwe olie.
2: Verstuivers eruit draaien, remolie op de zuigers gieten, dit een nacht laten staan met de verstuivers er los in, volgende dag de motor zonder verstuivers tornen, verstuivers weer monteren, olie, en filters vervangen en varen.

Bovenstaande geeft geen garantie dat het dan is verholpen, maar is altijd het proberen waard.

René
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Mei 2021, 18:48

De 1e zou een optie zijn, maar ik heb net nieuwe olie/oliefilter zitten. Beetje zonde. Ook omdat ik verder geen klachten heb. als alleen dat olieverbruik.
DE 2e optie is niets voor mij om te doen. Daar waag ik me niet aan. Dus zou ik dat weer moeten laten doen. Maar kom ik weer bij bovenstaande ... verder geen klachten, alleen olieverbruik. Met de nadruk op "verbruik".
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

info:

Berichtdoor Rene » 05 Mei 2021, 19:05

Tja, dat is jou keuze, maar wat kost een paar liter olie, en een filter nu?

René
Zij wilde de wereld zien, hij installeerde google earth.
Gebruikers-avatar
Rene

ligplaats: Giethoorn.
info:

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Mei 2021, 19:18

1:10 is niet normaal. Afgezien van kosten, wat heeft dit wel niet voor effect op het milieu? Ik heb gemiddeld 250 motoruren per jaar, maar bijvullen hoeft nooit. Die motor is of aan revisie, of aan vervangen toe.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Mei 2021, 19:37

Voor € 10 koop je 4 inlaad klep seals
Een oude gloeistift ombouwen zodat er een lucht slang op kan worden aangesloten, motor in de goede stand tornen en de inlaat klepveer verwijderen en seal vervangen.
Karweitje van niks, geef ook geen garantie maar het zal zeker niet slechter worden en kan je zelf.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kwokko » 05 Mei 2021, 21:14

Gewoon een vaatje met 60 liter olie kopen.
Is stukken goedkoper dan die 4 liter blikken.
Voor dat het op is ,ben je heel veel varen uren verder. :mrgreen: :mrgreen:
Kwokko

Berichtdoor kajoe » 06 Mei 2021, 10:00

gooit hij het er niet uit via de carterondluchting of loopt er een slang daar van naar het lucht filter dan kan het daar eruit gedonderd worden .
wij haden bij bolnessen een carter tank onder de motor de motor gooide alle te veel smeerolie dat in het carter zat daar in ook omdat er nog een aparte cilinder/kleppen smering op zat eens kregen we een motordrijver aan boord en die dacht hee smeerolie peil te laag bij draaiende motoren dus olie er bij tja een uurtje later hee weer te weinig dus weer een zootje olie er bij naar later bleek had hij dit al de hele reis gedaan dus ging het olie tank alarm af bleek dat hij tijdens de reis al een dikke 150 liter in de motor ge gooit had . maar een week of wat later vergat hij de wat wij noemden de melkbussen die boven de motoren hingen met smeerolie voor de klepsmering was vergeten te vullen met als resultaat dat de zuigerveren van de spoelzuigers er ut liepen en wij als een stoom machine verder voeren de raad van de bolnes was niet stopzetten en rustig naar rotterdam komen om te repareren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Mei 2021, 07:18

Dat laatste bericht van kajoe snap ik niet zo. Maar ik ben ook verder niet zo heel technisch. Ik merk wel op dit forum dat er een aantal zeer technische en kundige mensen zitten, ik voel me dan ook een beetje een noob ertussen.

Ik heb geen olie onder de motor dus het wordt er niet uitgegooid.

Dat met die klepseals waar wolf het over had, kan je zelf zegt hij, nou ik niet hoor.

Wat ik uit de antwoorden begrijp is dat het echt niet goed is, maar ik blijf maar gewoon doorvaren. Om nu al te gaan reviseren terwijl de motor nog prima loopt is ook zoiets.

Wie weet loop ik nog eens tegen een nog niet zo lang (aantoonbaar) gereviseerde peugeot dtn 62.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard