Schroefas spie speling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefas spie speling

Berichtdoor Biertje1985 » 03 Mei 2021, 11:40

Beste, Forumleden

Ik kwam erachter dat op onze valk (in casco staat) de schroef kon bewegen terwijl de schroefas stil staal, enkele mm.
Nu de schroef gedemonteerd en de spiebaan in de as is uitgeslagen. Het trekken van de schroefas is een lastig verhaal ivm dat deze o.a 40mm dik en ongeveer +-2.5 meter lang is
en voorzien van een draaglager/stuwlager. Misschien zijn er simpele oplossingen voor ipv een nieuwe schroefas? Wie kan mij adviseren.

Groet,

Jelle
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor jade » 03 Mei 2021, 15:21

Bredere spie plaatsen die past in de spiebaan van de as, en dan de spiebaan in het schroef laten aanpassen naar de grotere spie.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor bas » 03 Mei 2021, 19:15

Vrees toch dat je de schroefas moet trekken.
Neem aan dat het een as en schroef is met een conus, beide naar een machinefabriek en op laten zuiveren en een nieuwe spiebaan laten steken in as en schroef.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor aadbloem » 04 Mei 2021, 12:05

bas schreef:Vrees toch dat je de schroefas moet trekken.
Neem aan dat het een as en schroef is met een conus, beide naar een machinefabriek en op laten zuiveren en een nieuwe spiebaan laten steken in as en schroef.

Ben het met Bas eens. Stuwdruklager de as losnemen, misschien roer losnemen en de as achteruit uitvoeren. Ook met een 40mm as lukt dat.
Welk merk stuwdruklager heb je? Zo'n blauwe?
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor Biertje1985 » 06 Mei 2021, 12:42

Geen idee wat voor stuwdruklager het is, wat zou standaard zijn voor een valk kruiser? Het is een as met een conus inderdaad.
In ieder geval moet ik even onderzoeken hoe die as eruit gaat. Nogal wat werk, eigenlijk is het niet echt een optie.

Ik ben er nog niet helemaal uit, sommige zetten de spie ook met Belzona 1111 vast, doen ze in de industrie nog weleens bij aandrijvingen en pompen om lange downtime te voorkomen. schijnt erg lang mee te gaan.
Ik vertrouw er niet helemaal op.

Ter plaatse machineren is ook nog een optie, er zijn bedrijven die ter plaatse de spiebaan kunnen oplassen afdraaien en steken.

Ik moet ook overwegen wat kostenefficient is in zo,een groot project als dit. (het hele schip opknappen) het zit met dit casco behoorlijk tegen, ik heb een hoop extra laswerk aan
de opbouw.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Mei 2021, 13:50

Probeer jooren in dordrecht eens... ze kunnen de boot daar ook lichten geloof ik.

Ik heb altijd begrepen dat de schroef op de conus vast gehouden word en de spie extra is.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor kajoe » 06 Mei 2021, 14:49

nou een conus alleen is echt te weinig een spie zit er meestal wel in tenzij een ander systeem .
anders zou met de minste speling de schroef niet meer mee doen . maar alles kan anders je weet maar nooit .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor FKZ » 06 Mei 2021, 15:21

Als de spiebaan stuk is zal je toch een nieuwe moeten steken (groter). De boot staat op de kant, dus je hoeft er niet voor te kranen. Een hobby oplossing is de spie vast lassen en dan je schroef monteren. Als er nu al speling is zou ik eerst chekken of je schroef wel op de conus van je as past. En of er genoeg draad is op de moer om je schroef op de conus te drukken. Dus niet dat je schroef eigenlijk nog los zit op de als als de moer al helemaal vast zit. Daar lijkt het wel wat op als ik je verhaal lees. Beste is alles er uit en pas laten maken. Dat is vele malen sneller en goedkoper in een werkplaats dan ergens buiten in een constructie werken met onsite machining.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor bas » 06 Mei 2021, 20:49

Ik heb altijd begrepen dat de schroef op de conus vast gehouden word en de spie extra is.


Klopt, een goeie conus passing zit muurvast en zou eigenlijk niet eens een spie nodig hebben. Sommige keerkoppelingen werken bijvoorbeeld ook met conussen en ook bijvoorbeeld de boorkop in een kolomboor zit met een conus vast.
Zou ook krom zijn om een 40mm as te hebben om vervolgens alle krachten via een spietje van een paar mm over te moeten brengen.
Wat de reden ook mogen zijn maar deze schroef heeft los om de as heen lopen klapperen en deze conuspassing is naar zijn grootje en zal opgezuiverd moeten worden, alle andere oplossingen zijn echt lapmiddeltjes. Lassen aan een as is een garantie dat je met een kromme as eindigd.
Moet het echt via de makkelijkste en goedkoopste weg: Vijl de randjes rond de spiebaan op de as weg, smeer slijppasta op de conus van de as en in de schroef en ga met de schroef net zolang rondjes draaien over de as totdat de conussen weer zo pas als mogelijk zijn. Alles goed ontvetten en dan met loctite schroef, as en spie monteren en je billen samen knijpen dat het jouw tijd wel zal duren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroefas spie speling

Berichtdoor Biertje1985 » 10 Mei 2021, 20:11

Ja, ik ga toch liever voor een betere oplossing, vandaag geprobeerd de schroefas naar binnen te trekken.
de MK bleek 20cm te kort, en het roer is er 123 ook niet uit. de as blijkt een dikke 3 meter lang te zijn.
Al met al zit het vreselijk tegen met dat ding.

Ik wou hier een foto posten van het hele verhaal, helaas is die bewogen.

Voor nu weet ik het even niet met die schroefas, en moet ik tot een plan gaan komen.

Optie 1, Gat zagen in brandstoftankt (slecht idee, want hoe dictlassen?)
Optie 2, Roer verwijderen, uithouder doorslijpen en laten zakken, daarna de boel weer lassen.
Optie 3, Schroefaskoker losslijpen en naar achter schuiven, daarna weer inlassen
Optie 4, Lapmiddel toepassen.

Ik ben er nog niet helemaal uit.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten