6,65 Schouw inboard motor advies.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 19 Mei 2021, 15:13

Het is een Yanmar 2QM geworden. 2 cilinder 20pk. (indirect gekoeld)
Dat is nu geregeld. De rest een inlas schroefaskoker. 25mm schroefas. En ik hoop een homokinetische koppeling met stuwdruklager. Dit alles zijn de grote uitgaven hoop ik. De rest (ook een sport) probeer ik zo links en rechts bij elkaar te scharrelen. Met een beetje natte vingerwerk een schroef berekend. Niet alle gegevens heb ik. Zoals eindgewicht/diepgang. Kwam op een 14x12 uit. Een gebruikte gevonden voor een paar toentjes,dus we kunnen het gaan testen op het eind.
Als ik zover ben en aan de slag ga zal ik een projecttopic bij gaan houden.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Lexvdpoel » 20 Mei 2021, 10:45

Ben benieuwd, houd ons op de hoogte :)
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Peteroverweel » 08 Jun 2021, 15:29

Vooral bij langere tochten wil je het zo stil mogelijk hebben.
Vergelijk het met een raceuitlaat onder je auto of motor.. Leuk als je door een tunnel moet, maar daarna vooral vervelend op langere termijn.
Koop het meest recente motortje dat je budget toelaat. Varen is leuker dan sleutelen naar mijn mening.
Peteroverweel
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 08 Jun 2021, 13:09
ligplaats: Purmerend
info: Kempala 950 sport met DTN62 peugeot motor

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Wolf1 » 09 Jun 2021, 16:37

D.J. schreef:Het is een Yanmar 2QM geworden. 2 cilinder 20pk. (indirect gekoeld)
Dat is nu geregeld. De rest een inlas schroefaskoker. 25mm schroefas. En ik hoop een homokinetische koppeling met stuwdruklager. Dit alles zijn de grote uitgaven hoop ik. De rest (ook een sport) probeer ik zo links en rechts bij elkaar te scharrelen. Met een beetje natte vingerwerk een schroef berekend. Niet alle gegevens heb ik. Zoals eindgewicht/diepgang. Kwam op een 14x12 uit. Een gebruikte gevonden voor een paar toentjes,dus we kunnen het gaan testen op het eind.
Als ik zover ben en aan de slag ga zal ik een projecttopic bij gaan houden.

Zou over die homokineet nog maar eens nadenken, en als je dan toch aan het denken bent doe dat dan ook nog even over je uitlaat en je koelsysteem ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 11 Jun 2021, 15:10

De koppeling blijft een dingetje indd. Het staat mij ook tegen dat het een hele harde verbinding is tussen keerkoppeling en schroefas. Maar aan de andere kant lees je ook dat er veel mensen wel over te spreken zijn. Wat me het meest aansprak was dat het uitlijnen van de motor minder kritisch is,en het stuwdruklager was ook mooi meegenomen. Dat laatste is natuurlijk ook best anders te realiseren. Ik laat het eerst in het midden wat het gaat worden. Eerst ook maar de schroefas en koker "monteren" en zien hoe dat allemaal uit gaat komen met de hoeken.
Wat betreft koeling en uitlaat? Nah dat staat wel redelijk vast. Gewoon zoals het moet en nodig is.

Afbeelding

Afbeelding
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 18 Jun 2021, 17:19

Om het draadje dan maar compleet te maken.
De hoek van schroefas naar motor/keerkoppeling is/blijkt dus minder groot als gedacht. 5 tot 6 graden. Prima uit te lijnen op de motor.
Opstelling zoals ik in gedachten heb.
Schroefaskoker 1.50m (incl volvoseal adapter en seal). Lagerafstand 1.20m. Schroefas 2.50m. Stuwdruklager op basis van een 506-605 deelbaar lagerblok. Koppeling as naar motor een Centaflef M-127.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Oeverloos » 18 Jun 2021, 18:04

Nou, dat ziet er solide uit.
Denk je om de maximale uitlijn hoek van de Centa van 2 graden?

https://www.bakker-ijlst.nl/index.php?r ... ct_id=6198

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 18 Jun 2021, 21:36

Aah,ja ik had moeten typen uitlijnen "met" de motor ipv "op" de motor. Dat was indd beter geweest.
Klopt helemaal,ik weet dat de koppeling een beetje marge heeft,maar doel is natuurlijk exact.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten