6,65 Schouw inboard motor advies.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 20 Apr 2021, 08:57

Goeiedag..
U leest het eerste bericht van dit verse forumlid.
Derk Jan,uit het mooie Groningen.
Ik heb een vraag. En zoek niet meteen een volledig passend antwoord.
Ik heb een stalen Schouw aangekocht. 6,65 lang,2,16 meter breed.
Is helemaal kaal,zit geen voorbereiding voor out of inboard motor aan of in.
Nu vraagt zoiets natuurlijk om een inboard. En dat is ook het plan.
Nu ben ik natuurlijk al wat aan het rondkijken op het internet. En heb hier ook al het een en ander gelezen over motoren,schroefassen,schroef etc.
En dat het echt een samenspel is van alles.
De vraag. Schouw (platbodem) van 6,65 meter. In welke range moet ik het motorvermogen zoeken om er gewoon rustig mee te kunnen varen.
Grachtje,kanaaltje,meertje. En zoek het in de richting van een ouderwets dieseltje.
Waarom vraag ik dit. Ik ben dus al druk aan het rondkijken naar van alles en nog wat. Ga echt nog niet meteen tot aankoop van motor en dergelijke over.
Maar ik kom wel zo nu en dan mogelijk geschikte onderdelen tegen. Die wil ik dan graag even bewaren in favorieten. Anders heb ik straks wat gezien,maar kan het later nooit meer terugvinden. (ervaring!)
Om wildgroei in al dat bewaren te voorkomen vraag ik jullie een beetje advies in welke range vermogen ik moet zoeken voor een inboard motor. Wat minimaal? En meer als ? is echt niet nodig.
Ik weet het,het is allemaal wat vaag,maar geloof mij,ik doe altijd grondig mijn voorbereidingen. En wees gerust,ik ga jullie nog veel en veel meer vragen tzt.
En ik ga jullie zeker op de hoogte houden van het project. Vaak komt daar waardevol advies uit voor.
M.v.g. Derk Jan..
Laatst gewijzigd door D.J. op 20 Apr 2021, 10:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Kwokko » 20 Apr 2021, 09:52

Ik stuur je wel even een PB.
Kwokko
 

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor FKZ » 20 Apr 2021, 15:28

gewicht geschat op rond de 1500 kg vaar klaar.

je kan rustig tuffen met alles tussen de 12 en 40 pk.

Ik weet niet of je meer richting open sloep wilt mbt intimmeren en gebruik of naar klein kajuit bootje?

Als je dag tochten gaat maken is elektrisch ook erg mooi. Pod motor er onder (soort van combi inboard en outboard) dan zou ik zo rond de 4 kw kijken

Wat is een ouderwets dieseltje? een langzaamloper of bedoel je geen E aandrijving. Om een of andere rede zijn motoren in het 2/3 cylinder tot 30 pk regio behoorlijk prijzig ook 2de hands. een 4 cylinder kost meestal hetzelfde.

dus tja. Ik zou zeggen zoek een zo jong mogelijk gebruikte diesel en doe je onderzoek naar de bekende merken en types. Ze vragen rustig 2500 euro voor een 30 jaar oude vetus 2 cylinder diesel. Wees dus kritisch met kijken en zoek model nummers en op. Vaak staat op de KK wel een datum maar op de motor niet (pas bij nieuwere types)

de leeftijd een beetje inschatten kan voor vetus met behulp van deze site type nummers en bouw jaren staan er bij. https://www.abcstore.co.uk/Vetus-Diesel-Engine-Spares__c-p-0-0-137.aspx

succes met je project
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Amersfow » 20 Apr 2021, 15:44

Ik had in een 8x2 meter bootje ooit een Hatz luchtgekoelde diesel. 1 cil, iets van 10 pk. Past er wel mooi bij. Of een 2 cil Lister die je met de hand kan starten, lekker simpel. Volgens mij zou 10 pk wel voldoende moeten zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 20 Apr 2021, 16:29

Hartelijk dank..
Nou elektrisch gaat het niet worden. En als ik de keuze heb tussen een wat moderne diesel of een oude 1 pitter? Dan het laatste.
Misschien niet het meest handig,gezien geluid en wat al niet meer. Maar als ik zoiets zie en hoor is dat wel iets waar ik vrolijk van kan worden. Het is voor mij niet meteen het hoofddoel om er een (met alle respect,wil niemand tegen het hoofd stoten) fluisterstil Amsterdams grachten sloepje van te maken. Het mag best karakter hebben.
Het blijft gewoon een open boot overigens. Het is voor mij ook de fun om te bouwen,en zal niet voor meer als een dagtochtje gebruikt worden.
Ik zal een linkje delen van wat ik tegen kwam op marktplaats. Het is echt wel heel ver terug in de tijd,en practisch is het al helemaal niet. Misschien is het raar voor anderen,maar dit is toch prachtig?
https://link.marktplaats.nl/m1689707215
Laatst gewijzigd door D.J. op 20 Apr 2021, 16:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Mopolcamper » 20 Apr 2021, 16:42

Nou nee. Je vergaat van de herrie bij die luchtgekoelde motor. Ik zou het zoeken in een watergekoeld dieseltje van 10 tot 15 pk, bij voorkeur 2 of 3 cilinders.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 20 Apr 2021, 16:48

Is dat zo erg met geluid? Dat kan hoor.. Blij dat u dat zo even aangeeft. Maar dan is de vraag,kan je daar wat aan doen misschien?
En ik bedoelde ook niet meteen dat het mijn nummer 1 keuze zou zijn,meer dat ik zoiets als dat best kan waarderen. En eventueel minpunten voor lief zou kunnen nemen tot op zekere hoogte.
Maar goed,dan dwalen we een beetje af van de vraag. Range 10 tot 20pk is het wel. Dan heb ik in ieder geval een richtpunt.
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor Mopolcamper » 20 Apr 2021, 18:07

Het eerste uur zal je het mooi vinden. Maar als je langere tochten gaat maken zeg 3 tot 4 uur, is het zeer vermoeiend. Isoleren gaat slecht omdat de luchtkoeling niet kan worden afgesloten. Overigens, je zou ook zeer goed kunnen motoriseren met een buitenboordmotor 4-takt van 10-15 pk, evt. in een bun. Veel goedkoper en ook veel simpeler.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor bas » 20 Apr 2021, 18:36

Qua vermogen heb je aan een pk of 8 wel voldoende, dus als je voor inboard gaat zit je wat dat betreft altijd wel goed.
als ik zoiets zie en hoor is dat wel iets waar ik vrolijk van kan worden.

Ik ook, pracht geluid bij sommige motoren. Maar wel bij een ander weet ik inmiddels. Je wordt er idd echt dol van en na de eerste tocht wil er ook niemand meer mee.

Voor de rest is het maar net hoeveel tijd, geld en energie je erin wilt steken. Goedkoopste en makkelijkste optie is by far een bunnetje met een bbm.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 6,65 Schouw inboard motor advies.

Berichtdoor D.J. » 20 Apr 2021, 18:43

Dat met isoleren bedacht ik mij later ook. Bij een luchtkoeling bedoel ik dan. Een bb in bun is ook niet uitgesloten hoor. Maar als uitdaging is het dan wel weer minder. Het is voor mij ook een hobby hoor. Ik moet gewoon ergens mee bezig zijn. En als dat 2000 Euro kost,en heb er 3000 euro lol en plezier aan dan is het voor mij al winst. Ik zoek het niet meteen in een latere verkoopwaarde met winstoogmerk.
Hartelijk dank heren tot zover. Ik neem het allemaal mee..
D.J.
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 20 Apr 2021, 06:37
ligplaats: Groningen
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten