Motor koelt niet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor koelt niet

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Apr 2021, 08:31

Ik heb een probleem; gisteren, voor het eerst sinds december, de motor weer eens gestart. Hij start gelijk, maar geen koelwater uit de uitlaat.
Aanzuigbuis gecontroleerd op verstoppingen; daar geen probleem gevonden.
Geen verstoppingen in de wierpot.
Wierpot gevuld met water, maar dit water blijft erin staan. Dit wordt niet aangezogen.
Een andere impeller erin gezet. De oude had wat scheurtjes, maar ook met de "nieuwe" impeller gaat er geen water door de motor.
Ik zie in het impeller huis wel dat er "iets" draait.

Wat kan dit probleem nog meer veroorzaken?

Het is een Volvo Penta TAMD31A
Roadrunnertoao

ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Motor koelt niet

Berichtdoor Kwokko » 18 Apr 2021, 08:51

Roadrunnertoao schreef:Wierpot gevuld met water, maar dit water blijft erin staan. Dit wordt niet aangezogen.

Als je de wierpot vult ,en het water blijft erin staan ,dan zit je kraan onder de wierpot dicht.
Zit er ook een "schepje" onder de boot?
Deze kan ook dicht zitten met alg ,en krijg je ook geen water.
Kwokko

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Apr 2021, 09:34

Alle kranen staan open.
Ik heb vanaf de wierpot een slang in de aanvoerbuis gestoken en daar loopt het water goed door, dus dan ga ik er vanuit dat de aanvoerbuis niet verstopt zit. (anders zou het water wel weer terug komen toch?)
Roadrunnertoao

info:

Berichtdoor Kwokko » 18 Apr 2021, 10:06

Roadrunnertoao schreef:Alle kranen staan open.
Ik heb vanaf de wierpot een slang in de aanvoerbuis gestoken en daar loopt het water goed door, dus dan ga ik er vanuit dat de aanvoerbuis niet verstopt zit. (anders zou het water wel weer terug komen toch?)

Deze en je eerste posting spreken elkaar tegen.
Nu komt het water niet terug ,in de eerste posting blijft het water erin staan.
1 van beiden klopt niet.

Vraag.
Hoe kan jij zien dat er in de impellorhuis iets draait?
Bij mij zit er een dichte deksel voor ,dus ik kan de impellor niet zien draaien.
En jij bent er 100% van overtuigd dat de impellor draait.

Zit de impellor er goed in?
Wordt deze op het asje meegenomen door de aandrijving.
Kwokko

Berichtdoor aadbloem » 18 Apr 2021, 10:12

Test ook eens met wierpot deksel open, aanvoerkraan dicht en vervolgens de wierpot tot de rand vullen en motor starten. Door het open deksel is er geen weerstand en zou de impeller de wierpot snel leeg moeten zuigen. Als dat niet het geval is monteer dan de oude impeller, geen deksel op de pomp en kijk eens voorzichtig of de impeller te blokkeren is. Misschien blokkeert de impeller op de as? Let op dat je het pomphuis niet beschadigd. Misschien is de motor met de hand te tornen en kan je de impeller proberen tegen te houden. Als dat ook niet de oorzaak is dan heb je misschien een verstopping achter de pomp. Misschien afgebroken impeller deeltjes in het systeem?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Apr 2021, 10:17

Even anders verwoord; In de wierpot komt de aanvoerbuis uit; hier heb ik een slang ingestoken en water door laten lopen; dit loopt gewoon door.
Onder het filter zit de aanzuiging naar de motor toe. Als ik water in de wierpot zet blijft dit staan en wordt dit niet aangezogen.

Ik zie bij het impellerhuis ergens achter de impeller iets wat rond gaat draaien als ik de motor aanzet; dus het asje lijkt te draaien, maar 100% zeker dat de impeller ook draait heb ik niet.
Roadrunnertoao

info:

Berichtdoor Roadrunnertoao » 18 Apr 2021, 10:24

Test ook eens met wierpot deksel open, aanvoerkraan dicht en vervolgens de wierpot tot de rand vullen en motor starten.

Ook al gedaan, maar dan blijft het water staan.

Ik kan de impeller niet draaien als deze eenmaal op het asje zit.
Ik neem aan dat ik de motor niet kan laten draaien zonder dat het deksel van de impeller erop zit?

Van de oude impeller was er niets afgebroken, wel scheurtjes.

Hoe lang kan ik de motor laten draaien zonder koeling? Lijkt me niet helemaal goed voor de motor?
Roadrunnertoao

info:

Berichtdoor heuvels » 18 Apr 2021, 10:56

Heel even is genoeg om te zien wat je impeller doet. Kan geen kwaad.
Hoe lang? Als je een warmtewisselaar hebt minuten lang.
Misschien is die trouwens wel dicht gekoekt????
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor eagle » 18 Apr 2021, 11:49

Let op!
Bij VP tamd41A zit het wierfilter Na de impellerpomp; Bij een filter Zonder deksel komt er dus bij draaiende motor water Uit!

De impeller zit op de as middels splaines, de kans dat hij niet meedraait met de as is nul.

De aandrijving van de as komt via een zg meenemer-schijf van rubber (maar met een stalen insert..). Die gaan op termijn stuk. Pomp verwijderen, en de schijf uit zijn huis (van het aandrijftandwiel voor de inspuitpomp) wippen; in het gat in het midden dient een stalen schotje te zitten, voor de sleuf in de pomp-as.

Laatste mogelijkheid: Het water-injektiepunt in de uitlaatbocht na de turbo is dicht geroest. Dan blijft het water in het wierfilter bij open deksel vol staan..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kwokko » 18 Apr 2021, 11:56

Roadrunnertoao schreef:Ook al gedaan, maar dan blijft het water staan.

In feite klopt dat wel,want dan trek je heel vacuum,omdat de aanvoer dicht staat.
Ik kan de impeller niet draaien als deze eenmaal op het asje zit.

Dat is goed.
Ik neem aan dat ik de motor niet kan laten draaien zonder dat het deksel van de impeller erop zit?

Zit er een startknop op de motor zelf?
Zo ja, dan zou je door een beetje te starten kunnen zien of de impellor meedraait.

Van de oude impeller was er niets afgebroken, wel scheurtjes.

Dan hoeft er niets in je systeem te zitten.
Hoe lang kan ik de motor laten draaien zonder koeling? Lijkt me niet helemaal goed voor de motor?

Inderdaad niet goed.Geen optie,het moet gewoon werken
En ik zou,als ik jou was,er maar een serieus iemand bij halen uit de buurt,want we hebben hier wel over een turbocharged VP TAMD31A van circa 130 pk.
Ik zou daar niet mee gaan amateurieren. Kan een dure grap worden.
Volgens Yachtboatparts stamt de motor uit de periode 1986 -1991.
https://boatdiesel.com/Engines/Volvo/TA ... /index.cfm

Update:
Ik zie dat Eagle al heeft gereageerd.
Volg die zijn raad maar,die man heeft er verstand van .
Kwokko

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard