Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 10 Apr 2021, 19:01

pascall schreef:Dat water wat onder de dop zit staat los van het buitenwater, dat hier geen koelvloeistof in zit is vreemd!
1) het kan bevriezen.
2) de koeleigenschappen zijn niet optimaal.
3) in water zitten geen beschermende toevoegingen om de metalen onderdelen van de motor te beschermen.

Mvg,

Pascal.


Ik ken heel wat schepen waarin watergekoelde motoren in staan zoals de Mercedes OM6** series maar ook de grotere DAF series. Die worden vaak alleen gekoeld zonder koelvloeistof.
In mijn geval zit er ook geen radiateur in waarin koelvloeistof zou zitten. In de winter laat je het systeem leeglopen (wierpotten dicht) en giet je er vervolgens antivries in. Zo overleeft het een winterseizoen.

Kom anders een keertje kijken buurman :D
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 10 Apr 2021, 19:10

Bijna alle scheepsmotoren zijn water gekoeld, maar meestal bij dieselmotoren bestaat dit uit twee systemen.
Een buitenwater systeem met wierbak filters met buitenwaterpomp, doorgaans een impeller pomp.
Dit water koelt de interne koelvloeistof die ook weer zijn eigen pomp heeft, dit proces vind plaats in de warmtewisselaar waar de bewuste dop op zit.
Het is dus echt raadzaam om het water te vervangen voor koelvloeistof.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 10 Apr 2021, 19:18

pascall schreef:Bijna alle scheepsmotoren zijn water gekoeld, maar meestal bij dieselmotoren bestaat dit uit twee systemen.
Een buitenwater systeem met wierbak filters met buitenwaterpomp, doorgaans een impeller pomp.
Dit water koelt de interne koelvloeistof die ook weer zijn eigen pomp heeft, dit proces vind plaats in de warmtewisselaar waar de bewuste dop op zit.
Het is dus echt raadzaam om het water te vervangen voor koelvloeistof.

Mvg,

Pascal.


Er zijn 2 (eigenlijk 3) verschillende systemen, een Directe koeling en een Indirecte koeling[ koelsysteem.
Zie ook [https://www.dedieseldokter.nl/c-4226635/koelsysteem/] In mijn boot ligt al sinds 1992 een DAF motor met directe koeling. Het is wel aan te bevelen om de motor goed te onderhouden waar nodig. De moderne motoren kun je ook beter niet installeren met een directe koeling. Die oude motoren kunnen gewoon wat meer hebben denk ik (vroeger was alles beter hahaha)

Zojuist via Winparts een dop gevonden die overeenkomt met die van mij.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 10 Apr 2021, 19:20

Afbeelding

Met plaatje.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor pascall » 10 Apr 2021, 19:23

Oke, duidelijk.

Dan is het zeker belangrijk dat die dop goed sluit anders pompje je zelf naar de kelder!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor bas » 10 Apr 2021, 21:29

En wat voor koelwatertemperatuur draai je dan?

Directe koeling kan wel idd. maar eigenlijk is het gewoon kl*te om eerlijk te zijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Oeverloos » 10 Apr 2021, 22:37

De vuldop op het expansievat van een gescheiden koelsysteem heeft meestal een overdrukklep.
De juiste overdruk waarde zou op de dop moeten staan.
B.v. 0,28 kg/cm2.
Er zit ook een rubber in dat oud kan zijn.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 11 Apr 2021, 10:02

bas schreef:En wat voor koelwatertemperatuur draai je dan?

Directe koeling kan wel idd. maar eigenlijk is het gewoon kl*te om eerlijk te zijn.


Wat is er kl*te aan dan? Er varen zoveel schepen met een vergelijkbaar systeem die zouden dan allemaal problemen hebben?
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor funnyric » 11 Apr 2021, 10:04

Nog even ter info (was ik vergeten). Mijn systeem is ook voorzien van een (natte uitlaat) waterlock dus het koelwater gaat er via de uitlaat uit. Alles op/aan de motor van dit systeem is roestvrijstaal.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor bas » 11 Apr 2021, 11:59

Wat is er kl*te aan dan?

Je draait of een koelwatertemperaruur die lager is dan je motor lekker vind of je draait de goeie koelwatertemperatuur maar dan krijg je weer ketelsteenvorming. Eigenlijk is het dus nooit goed. Nog los van de andere voordelen die koelvloeistof bied. Dat er bootjes mee rondvaren is een centenkwestie, het is gewoon de goedkoopste manier van een motor plaatsen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten