Radiateurdop lekt DAF 475

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 31 Okt 2021, 21:28

jammer dat je geen foto kan plaatsen.
ik denk dat ik dit systeem hem. vlakkoeling, gesloten systeem, koeling via een beun (rechthoekig vat) die in het vlak gelast zit, soms met droge uitlaat, soms met extra buitenwater koeling alleen voor de uitlaat..
de koeling zit in het motor ruimte gelast aan de zij kanten en is gevuld met koelvloeistof
dit is voor de koeling van de motor.
het buitenwater gaat via een pomp naar de warmte wisselaar en dan naar de uitlaat naar buiten.
boven in de warmte wisselaar zit koelvloeistof. die ik ver onder de dop had gevuld.
de hele zomer was het flesje dat verbonden is met het tuitje onder de dop droog
met varen, dus warme motor.
nu heb ik vorige week mijn boot die in de haven ligt
van plek naar andere plek gevaren, er zat 1 boot tussen, dus de motor is dan nog hartstikke koud
en kan het koelvloeistof nog niet uit gezet wezen .
als je de dop er af draaide kwam er veel koelvloeistof omhoog.
de kleur in het flesje was ook veel lichter dan de koelvloeistof die ik er in had gedaan vorig jaar
het koelvloeistof kon tot min 26 nu hebben we het koelvloeistof in het flesje getest.
de koelvloeistof kon nu nog tot min 20.
er werd gezegd dat de warmte wisselaar misschien lek is, dit is ook mijn conclusie.
want als de tussen want tussen water en koelvloeistof lek is, komt er water bij de koelvloeistof,
dan word de kleur lichter, en kan minder vorst hebben, en raakt de warmtewisselaar voller, en loopt over.
de man van de werf zij hij kon hem afpersen als de meter beweegt dan is die lek.
maar als het klopt wat ik zeg, dan hoeft die niet af gepest te worden, dit is dan onnodig geld uit geven
ps foto krijg ik der niet in ,maar het is de zelfde foto als blz1 zoon warmtewisselaar heb ik der in
hoop dat het duidelijk is
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 01 Nov 2021, 02:24

annfra schreef:jammer dat je geen foto kan plaatsen.

Onzin.
Iedereen kan het,jij let niet op.
Nogmaals: https://imgur.com/upload

de koeling zit in het motor ruimte gelast aan de zij kanten en is gevuld met koelvloeistof
dit is voor de koeling van de motor.
het buitenwater gaat via een pomp naar de warmte wisselaar en dan naar de uitlaat naar buiten.
boven in de warmte wisselaar zit koelvloeistof. die ik ver onder de dop had gevuld.

Als jij een vlak- of beunkoeling hebt, wat doe je dan met een heat exchanger(warmtewisselaar) ?
Je bent die dan helemaal niet nodig.
Buitenwater voor het koelen van de uitlaat ,kan rechtstreeks zonder koelvloeistof gebeuren.
nu heb ik vorige week mijn boot die in de haven ligt
van plek naar andere plek gevaren, er zat 1 boot tussen, dus de motor is dan nog hartstikke koud
en kan het koelvloeistof nog niet uit gezet wezen .
als je de dop er af draaide kwam er veel koelvloeistof omhoog.
de kleur in het flesje was ook veel lichter dan de koelvloeistof die ik er in had gedaan vorig jaar
het koelvloeistof kon tot min 26 nu hebben we het koelvloeistof in het flesje getest.
de koelvloeistof kon nu nog tot min 20.

Koelvloeistof gaat in kwaliteit achteruit, op de den duur is de bescherming nul komma nul.
er werd gezegd dat de warmte wisselaar misschien lek is, dit is ook mijn conclusie.
want als de tussen want tussen water en koelvloeistof lek is, komt er water bij de koelvloeistof,
dan word de kleur lichter, en kan minder vorst hebben, en raakt de warmtewisselaar voller, en loopt over.
de man van de werf zij hij kon hem afpersen als de meter beweegt dan is die lek.
maar als het klopt wat ik zeg, dan hoeft die niet afgeperst te worden, dit is dan onnodig geld uit geven

Via afpersen kun je gewaar worden of het koelsysteem lek is.
Meten is weten.Afpersen dus.
Wat voor systeem jij hebt,kan ik niet uit je vraag constateren.
Als je een buizenstelsel hebt,of een beunkoeler ,heb je geen warmtewisselaar nodig,want dat is een gesloten systeem.
Het koelvloeistof wordt dan gekoeld doordat het buitenwater door de beun danwel bij de buizen langsloopt.
Heb je een warmtewisselaar,dan wordt via een impellerpomp water opgepompt,dat door een aantal buisjes van de warmtewisselaar gaat.
Het opgepompte buitenwater verlaat via een bocht, die aangesloten is op de uitlaat.
In het andere gedeelte zit dan je koelvloeistof.
Je schrijft dat je een droge uitlaat hebt, dan heb je ook geen warmtewisselaar.
Kwokko
 

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 02:41

ik heb een natte uitlaat
zou wel makkelijk wezen dat iemand mij uit legt hoe ik hier foto,s plaats heb het geprobeerd maar lukt niet
want anders heeft het verder geen zin, want niemand snapt hoe het bij mij zit
mijn boot is van een duitser geweest en alles zat er zo in
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 02:45

ik heb dit
Heb je een warmtewisselaar,dan wordt via een impellerpomp water opgepompt,dat door een aantal buisjes van de warmtewisselaar gaat.
Het opgepompte buitenwater verlaat via een bocht, die aangesloten is op de uitlaat.
In het andere gedeelte zit dan je koelvloeistof.
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 02:50

annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 02:52

hehe eindelijk foto,s voor en na reviceren
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 03:05

annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 03:10

de laatste link staat alles op
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor annfra » 01 Nov 2021, 03:13

https://imgur.com/a/WEBgRQR tekst bij foto,s gezet
annfra
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 18 Jan 2020, 21:15
ligplaats: Wolvega
info: daf 575

Re: Radiateurdop lekt DAF 475

Berichtdoor Kwokko » 01 Nov 2021, 09:45

Een mooi kleurtje staat leuk ,maar zegt totaal niks over hoe het er aan de binnenkant uitziet.
Even afpersen laten ,weet je ook of de boel intern lek is of niet.

Als dat blok ijzer enkel de uitlaat koelt ,heb je sowieso een "natte" uitlaat,want het opgepompte koelwater MOET ergens heen,dat is zonneklaar.
Waarom er dan ook nog koelvloeistof, -enkel voor het koelen van de uitlaat- bijkomt ,gaan mijn pet te boven.
Geloof het trouwens ook niet.
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten