problemen peugeot indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

problemen peugeot indenor

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 08:50

mijn peugeot indenor heeft altijd goed gelopen. Toen ik hem dit voorjaar startte zat er een dieselklop in. Een onregelmatig zwaar metaal geluid. Ik heb toen de olie van de keerkoppeling vervangen omdat het niveau wat te laag stond. Probleem leek opgelost, heb een dagje goed gevaren. Afgelopen weekend weer willen varen maar het volgende probleem dient zich aan. Als ik hem start (zonder problemen) loopt hij prima. Tijdens het warmdraaien kan ik hem prima in zijn voor- of achteruit zetten. Geen vreemde geluiden. Op het moment dat ik hem wat meer toeren geef zodat de dynamo aan slaat begint het probleem. De motor begint slecht te lopen en hij heeft moeite om de schroefas te laten draaien. Moet dan een dotje gas geven om dit te laten gebeuren. Schroefas zit niet vast. Je kunt hem zonder problemen met de hand ronddraaien in zijn vrij. Bij het schakelen hoor je dan ook echt de tandwielen ratelen. Motor heeft voldoende olie. Iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen?
rolffkrook

ligplaats: Aalsmeer
info: motorkruiser

Re: problemen peugeot indenor

Berichtdoor FKZ » 22 Mrt 2021, 09:01

demperplaat naar de grootjes. of iets in de schroef wat het draaien met de hand makkelijk maakt maar bij meer toeren heel zwaar is voor de motor. Kan ook en doek zijn om de as die die weerstand geeft als je sneller draait. Je kijkt naar de motor maar je hebt het over een ratelende Keerkoppeling en tandwielen. Wat voor Keerkoppeling zit er achter een mechanische of een hydraulische.
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor jade » 22 Mrt 2021, 09:08

Zo heel moeilijk om er wat over te zeggen, ken je geen monteur die je er bij kan halen.
Klinkt toch als een serieus probleem wat je hoogstwaarschijnlijk ook niet zelf kan repareren.
Hoop dat niet iedereen weer begint over, het is een oude motor, kan beter in de oudijzerbak enz...
(Heb zelf ook een oude motor, en ben er best blij mee)
Hoop dat je het probleem kan oplossen zodat je weer kan varen.
Het wordt wel steeds moeilijker om een goede monteur te vinden voor het oude spul.
jade

ligplaats: Giethoorn
info:

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 09:36

FKZ schreef:demperplaat naar de grootjes. of iets in de schroef wat het draaien met de hand makkelijk maakt maar bij meer toeren heel zwaar is voor de motor. Kan ook en doek zijn om de as die die weerstand geeft als je sneller draait. Je kijkt naar de motor maar je hebt het over een ratelende Keerkoppeling en tandwielen. Wat voor Keerkoppeling zit er achter een mechanische of een hydraulische.

zit een Hurtz mechanische keerkoppeling achter. Heb hem opengemaakt en het lijkt er allemaal netjes uit te zien. Zou een kapotte demperplaat of iets om de schroefas het draaien voor de motor zo moelijk kunnen maken dat hij zo slecht gaat draaien? Het vreemde is lijkt mij dat hij goed draait voordat hij wat zwaarder moet werken als de dynamo aan gaat
rolffkrook

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 09:38

jade schreef:Zo heel moeilijk om er wat over te zeggen, ken je geen monteur die je er bij kan halen.
Klinkt toch als een serieus probleem wat je hoogstwaarschijnlijk ook niet zelf kan repareren.
Hoop dat niet iedereen weer begint over, het is een oude motor, kan beter in de oudijzerbak enz...
(Heb zelf ook een oude motor, en ben er best blij mee)
Hoop dat je het probleem kan oplossen zodat je weer kan varen.
Het wordt wel steeds moeilijker om een goede monteur te vinden voor het oude spul.

heb nog niet echt rond gebeld voor een monteur. Wel hier en daar wat gevraagd maar dan krijg je inderdaad antwoorden over een oude motor, vervangen etc. Vroeger was er bij ons op de haven zo'n "mannetje" die werkelijk van alles wist over motoren. Ik ken ze helaas niet meer....
rolffkrook

Berichtdoor stefan » 22 Mrt 2021, 09:56

Is het probleem er ook als de motor meer toeren maakt in zijn vrij of alleen als de keerkoppeling in zijn werk staat?
Dit omdat je aangeeft dat hij slechter gaat lopen als je wat gas geeft zodat de dynamo bij komt. (wat ook opvallend is, meestal komt die toch vanzelf bij als toerental normaal is, of is het ook een oude dynamo ?)
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 10:11

stefan schreef:Is het probleem er ook als de motor meer toeren maakt in zijn vrij of alleen als de keerkoppeling in zijn werk staat?
Dit omdat je aangeeft dat hij slechter gaat lopen als je wat gas geeft zodat de dynamo bij komt. (wat ook opvallend is, meestal komt die toch vanzelf bij als toerental normaal is, of is het ook een oude dynamo ?)

hij geeft de problemen ook als hij in zijn vrij staat. Maar het slechte draaien begint dus echt als hij blijkbaar wat meer zijn best moet doen als de dynamo aanslaat. Bij meer toeren dus. Geeft dan pas ook de problemen bij het schakelen.
Het vreemde is natuurlijk ook dat na de eerste problemen, na het vervangen/bijvullen van de keerkoppeling olie, ik nog een dagje zonder problemen heb gevaren.
rolffkrook

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 10:12

stefan schreef:Is het probleem er ook als de motor meer toeren maakt in zijn vrij of alleen als de keerkoppeling in zijn werk staat?

het is overigens geen nieuwe dynamo, maar niet de "origeinele". Ik schat hem op zo'n 15 jaar oud
rolffkrook

Berichtdoor stefan » 22 Mrt 2021, 10:17

als hij in zijn vrij slechter gaat lopen als er 1,5 pk meer gevraagd wordt door de dynamo denk ik in eerste instantie aan een brandstofprobleem.
Zijn de filters schoon en is de opvoerpomp ok?
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor rolffkrook » 22 Mrt 2021, 10:28

stefan schreef:als hij in zijn vrij slechter gaat lopen als er 1,5 pk meer gevraagd wordt door de dynamo denk ik in eerste instantie aan een brandstofprobleem.
Zijn de filters schoon en is de opvoerpomp ok?

ja, dat geloof ik wel. Zal voor de zekerheid alles vanavond nog even nalopen en eventueel vervangen. Ik kan het me echter niet voorstellen dat dat eventueel zoveel problemen aan de motor kan geven. Maar ja, ik weet het natuurlijk niet vandaar mijn vraag hier in dit forum :D
rolffkrook

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard