Het is geen exacte wetenschap dus alle tooltjes en schroevenboeren zullen met een ietwat verschillend antwoord komen, maar het moet wel enigszins bij elkaar liggen.
Maar als ik nu de huidige gegevens invoer dan kom je op een schroef van 14 inch uit, dat wijkt wel heel veel af.
Als ik de andere 2.74 reductie invoer kom ik wel op wel op een 17 inch schroef uit met een 10 inch spoed voor een rompsnelheid van 15 km/uur ( mijn tooltje zit altijd wat aan de hoge kant voor de rompsnelheid). Voor 12 km/uur zou je nog lichter kunnen gaan met 17x8. Dit gaat allemaal nog wel uit van 90pk @ 5000 tpm. Of dit ook nog klopt als je 12 km/uur wilt halen bij 2300 toeren durf ik hier vandaan ook niet te zeggen, dan heb je ook wat grafiekjes van je motor nodig. Voor een gemiddeld jachtje zul je rond de 30 pk nodig hebben voor die snelheid maar hier komen wel de nodige variabelen om de hoek kijken. Hier schieten de online rekenmethodes vaak te kort, dan kun je het beste een schroevenboer benaderen en die beste man/vrouw zoveel mogelijk info aanleveren met ook tekeningen/foto's onderwaterschip e.d. Hoe meer info je voor hun verzameld hoe beter zij kunnen rekenen.
Maar vooralsnog de andere koppeling er weer achter en de schroef lichter zetten.
Wat ik alleen nog steeds niet helemaal snap is dat die motor niet is gaan roken

Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.