warmtewissellaar

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

warmtewissellaar

Berichtdoor nanja » 29 Jan 2021, 15:44

Ik heb een vraag ik heb een warmtewissellaar waar een keerkoppeling op aangesloten was deze keerkoppeling is vervangen voor een Hurth keerkoppeling deze hoeft niet aangesloten te worden op ,de warmtewisselaar, maar het olie systeem loopt nog wel via de warmtewisselaar zie foto https://ibb.co/C0zc7Bh mijn vraag is mag ik de warmetwisselaar verwijderen , ik heb een gesloten koeling , dit scheelt ruimte in mijn krappe machine ruimte , alvast bedankt voor het antwoord
Vriendelijke groet J J wu
nanja

ligplaats: HND
info: SLOEP met een peugot D119

Re: warmtewissellaar

Berichtdoor aadbloem » 29 Jan 2021, 16:27

Het plaatje blijft helemaal wit. Wordt je warmte wisselaar nergens anders voor gebruikt?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor bas » 29 Jan 2021, 18:37

Nee, zoals het nu zit zoals op de foto is het ook de koeling voor de smeerolie van je motor, die kun je er niet straffeloos tussenuit halen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor JanSr » 29 Jan 2021, 19:32

Dit soort dubbele koelers is tamelijk gewild. Iedereen met een hydraulische keerkoppeling heeft hem graag.
Die koelers zijn er uiteraard ook in enkele uitvoering. Denkbaar is dus: koeler verpatsen vervangen door een enkele.
Scheelt een heel klein beetje ruimt.
JanSr

ligplaats: KWVL
info:

Berichtdoor JanSr » 29 Jan 2021, 19:34

Trouwens: Een hydraulische keerkoppeling vervangen lijkt behoorlijk stroomafwaarts. Daar zal wel een goede reden voor zijn...
JanSr

ligplaats: KWVL
info:

Berichtdoor nanja » 30 Jan 2021, 11:44

Beste Aardbloem / Bas / Jan sr, nog bedankt voor het advies, ik heb deze motor zonder keerkoppeling gekocht en mijn oude hurth koppeling overgezet, ik heb nog een vraag , kan ik ook de warmtewisselaar tot aan boven de motor plaatsen dit zal ook een hoop ruimte schelen , ik ben benieuwd of dit ook mogelijk is.
Groet Nanja
nanja

Berichtdoor aadbloem » 30 Jan 2021, 15:24

Naar boven kan een zeker risico opleveren, koelwater kan dan misschien ongewenst teruglopen wanneer de motor stil staat?
Wat zijn de andere twee afgedopte slangen links aan de bovenkant? De waterinjectie?
Ik zou het advies van JanSr uitwerken: een kleinere (enkele) koeler monteren en die dubbele verkopen.
Bij mij zit een dergelijke koeler (standaard) dwars achter de motor, net boven de keerkoppeling.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor nanja » 30 Jan 2021, 16:23

beste Aadbloem bedankt voor het advies, de twee afgedopte uitgangen op de warmtewisselaar waren voor de keerkoppeling, ik zal kijken of ik een kleiner warmtewiseelaar kan vinden , groet Nanja
nanja

Berichtdoor nanja » 30 Jan 2021, 16:29

Beste Aardbloem ik ik heb mij vergist ik dacht de twee afgedopte uitgangen op de warmtewisselaar bedoeld werden "sorry" de twee afgedopte uitgangen linksboven weet ik ook niet waar voor deze dienen misschien dat iemand dit mij kan vertellen , Groet Nanja
nanja

Berichtdoor heuvels » 30 Jan 2021, 17:34

Warmtewisselaar niet hoger plaatsen dan onderkant expansievat. Liever iets lager.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard