Ik zal mij eerst even kort voorstellen:
Ik ben Sytse en sinds enige jaren in het bezit van een zeilbootje welke ik compleet gerefit heb.
Onlangs ben ik ook in het bezit gekomen van een stalen motorkruiser van 10.5 meter.
Op deze kruiser heb ik als kind vele vakanties meegemaakt, en hij is de laatste jaren door mijn vader geheel verbouwd.
De achterkajuit is een open kuip geworden en het schip dat naar achter toe veel smaller werd is breder gemaakt.
De stuurhut is iets langer en breder gemaakt en alles is van buiten en binnen ontroest geschilderd, al deels opnieuw opgebouwd en voorzien van een nieuwe Solé Mini 74.
Helaas is mijn vader enige tijd geleden overleden en heeft het werk aan de boot niet af kunnen ronden. Dat zal ik nu gaan doen.
Motortechniek, electra, lassen en houtbewerking zijn mij niet vreemd, maar nu loop ik ergens tegenaan wat ik niet eerder gezien heb, noch iets over kan vinden.
De motor heeft 2 jaar in de boot gelegen, deels aangesloten. Bij werkzaamheden gisteren viel op dat onder het kleppendeksel aanslag zat, met name onder de olie vuldop.
Het betreft een nieuwe (weliswaar nogal stoffig inmiddels) motor, die niet met olie gevuld is en ook nog nooit gelopen heeft. Het lijkt mij alsof, mogelijk door vocht, de olie gekristalliseerd is of iets dergelijks. Er zit namelijk wel iets van olie op. Lijkt mij ook logisch fabriek af, ter conservering.
Het is vrij hard. Ik heb al een deel voorzichtig met een goede stofzuiger erbij weg gepeuterd.
Heeft een van jullie wellicht een idee wat de oorzaak is, hoe ik het het beste verwijder, wat mogelijk gevaren voor de nieuwe motor zijn en hoe ik dit voorkom tot in april de motor daadwerkelijk voor het eerst zal gaan lopen?
Ik heb een foto van de situatie: