Olie gekristalliseerd onder kleppendeksel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie gekristalliseerd onder kleppendeksel

Berichtdoor S Nauta » 29 Dec 2020, 17:26

Ik lees zo af toe met plezier mee op dit forum en loop nu zelf tegen een probleem aan waar ik graag advies over zou krijgen.

Ik zal mij eerst even kort voorstellen:
Ik ben Sytse en sinds enige jaren in het bezit van een zeilbootje welke ik compleet gerefit heb.
Onlangs ben ik ook in het bezit gekomen van een stalen motorkruiser van 10.5 meter.
Op deze kruiser heb ik als kind vele vakanties meegemaakt, en hij is de laatste jaren door mijn vader geheel verbouwd.
De achterkajuit is een open kuip geworden en het schip dat naar achter toe veel smaller werd is breder gemaakt.
De stuurhut is iets langer en breder gemaakt en alles is van buiten en binnen ontroest geschilderd, al deels opnieuw opgebouwd en voorzien van een nieuwe Solé Mini 74.
Helaas is mijn vader enige tijd geleden overleden en heeft het werk aan de boot niet af kunnen ronden. Dat zal ik nu gaan doen.
Motortechniek, electra, lassen en houtbewerking zijn mij niet vreemd, maar nu loop ik ergens tegenaan wat ik niet eerder gezien heb, noch iets over kan vinden.

De motor heeft 2 jaar in de boot gelegen, deels aangesloten. Bij werkzaamheden gisteren viel op dat onder het kleppendeksel aanslag zat, met name onder de olie vuldop.
Het betreft een nieuwe (weliswaar nogal stoffig inmiddels) motor, die niet met olie gevuld is en ook nog nooit gelopen heeft. Het lijkt mij alsof, mogelijk door vocht, de olie gekristalliseerd is of iets dergelijks. Er zit namelijk wel iets van olie op. Lijkt mij ook logisch fabriek af, ter conservering.
Het is vrij hard. Ik heb al een deel voorzichtig met een goede stofzuiger erbij weg gepeuterd.

Heeft een van jullie wellicht een idee wat de oorzaak is, hoe ik het het beste verwijder, wat mogelijk gevaren voor de nieuwe motor zijn en hoe ik dit voorkom tot in april de motor daadwerkelijk voor het eerst zal gaan lopen?

Ik heb een foto van de situatie:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
S Nauta

ligplaats: Drachten
info: Stalen motorkruiser 1050, 20ft kajuitzeilboot met hefkiel

Re: Olie gekristalliseerd onder kleppendeksel

Berichtdoor Navigo » 30 Dec 2020, 12:23

HH,

Geen idee wat het is.
Natuurlijke plantaardige olieen/ vetten kunnen krystaliseren.

Als je het iets verwarmt, verandert het dan van structuur?
Lost het op in diesel?

Zit het ook in je carter?

Ja het kan schade toebrengen, smeeroliekanaaltjes kunnen verstopt raken. Zo te zien zit het goed om de klepveren, dus smering van klepstelen wordt al moeizaam.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 31 Dec 2020, 12:00

Ligt het alleen op de plek van de vuldop, verderop zie ik namelijk geen vervuiling....
Zo ja, dan is de kans groot dat het via de dop naar binnen is gekomen...
Het ligt nota bene op de kleptuimelaar...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor kajoe » 31 Dec 2020, 12:33

doe eens een belletje naar bakker ijlst ?? je weet maar nooit . ,deze bouwt ook sole,s in zoals de mijne .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Dec 2020, 13:41

Wat er in ligt is geen olie, wat het wel is kan ik zo niet zien, maar wat moet je er mee ?
Als hij van mij was, stofzuiger er op en schoon zuigen, olie er er in en draaien.
Als de inbouw is voltooid, verversen, eventueel afgetapte olie laten analyseren !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 01 Jan 2021, 08:54

Zat die oliedop er al die tijd wel goed op?
Lijkt op gekristaliseerde bijenhoning...

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor S Nauta » 04 Jan 2021, 10:03

Iedereen bedankt voor de reacties zover.

Inmiddels aan de gang gegaan met stofzuiger, borsteltje en een kleine schroevendraaier en al een heel eind gekomen.
Sommige stukken waren inmiddels hard, sommige nog semi-stroperig. Verhitten met hetelucht-fohn hielp wel.

Ik vermoed dat inderdaad de dop er niet altijd goed op heeft gezeten en mogelijk vocht heeft aangetrokken wat is aan reageren ofzo.

Ik zal voor de zekerheid de tuimelaar-as nog demonteren om echt goed schoon te kunnen maken.
Gebruikers-avatar
S Nauta

Berichtdoor broekie » 04 Jan 2021, 11:06

Ik kwam zoiets degelijks weleens tegen in de koelkanalen van buitenboordmotoren.
Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dat hetzelfde was.
Een smurrie van water/vettigheid gecorrodeerd of gekristalleseerd.

Wegnemen en klaar lijkt mij.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Popeye » 04 Jan 2021, 14:47

Wordt er niet proefgedraaid in de fabriek met een nieuwe motor? Wanneer er vanaf fabriek niks in zit kan er volgens mij ook niks in een dichte motor komen. Mijn nieuwe Vetusje heeft ook drie jaar gestaan voordat hij ingebouwd werd, maar ik heb niet eerst onder het kleppendeksel gekeken voordat ik hem de eerste keer liet pruttelen! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor S Nauta » 14 Apr 2021, 09:04

Toch nog even een update:
Nogmaals bedankt allen voor het meedenken. Het is zéér waarschijnlijk opgelost zo. Toch een soort conserveringsolie geweest, want het overige goedje wat niet gekristalliseerd was, was wel erg aan de dikke kant.
Uiteindelijk met warmte, een chirurgenmesje, zachte borsteltjes en een goede stofzuiger alles netjes gekregen. De tuimelaaras en stoterstangen eruit gehaald tijdens het schoonmaken en ook die netjes schoon gemaakt.

Daarna hebben we alles keurig gevuld met olie en koelvloeistof. Toch een vraag even daarover: onder de intercooler kwam het er gelijk weer lekker hard uitstromen. Blijkt dat daar een vaste slangpilaar onder zit. Mij is niet helemaal duidelijk waar deze voor is, want hij staat ook niet in de standaard handleiding/tekeningen van de motor. Ik kan 2 mogelijkheden verzinnen:
1. Met een slang en afsluiter makkelijk om netjes de koelvloeistof af te tappen.
2. Een extra expansievat erop aansluiten aangezien er op de motor ook een aansluiting voor een boiler zit. Lijkt mij alleen dat je dan een vaatje zou aansluiten op de dop van de intercooler.

Enig idee wat het idee er achter kan zijn? Tot die tijd houd ik het maar even dicht met een slang en afsluiter.

Hier trouwens nog een foto van hoe het er nu weer uitziet onder het kleppendeksel:
Het weekend van de 24ste wordt de motor gestart voor het eerst.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
S Nauta

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard