koppel motoren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koppel motoren

Berichtdoor Navigo » 20 Dec 2020, 18:20

HH,

Even een vraagje van mijn kant.

Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over het koppel wat de motor kan opbrengen.

Nu begrijp ik dit niet helemaal; Een scheepsmotor heeft;

- het max vermogen wat die kan opbrengen, het aantal pk's(of welke eenheid je ook kiest).
- het max toerental van de motor en uiteindelijk het gereduceerde toerental door middel van de keerkoppeling.

Het maximale koppel wordt volgens bereikt bij 1 specifiek toerental? Of zie ik dit verkeerd?

Dit geldt bijvoorbeeld zo ook bijvoorbeeld bij een voertuig voor op de weg. Alleen hier kun in de buurt blijven van dit specifieke toerental (meerdere malen) door de schakelbak die er achter hangt.

De schroef wordt toch berekend naar max vermogen en max toerental?
Als je hem zou berekenen op max koppel dan haal je toch niet max toerental? De motor wordt dan toch te zwaar belast?

Tenzij je natuurlijk weer een verstelbare schroef hebt denk ik zo, dan zou je wel op het specifieke toerental waarbij het max koppel wordt geleverd kunnen blijven draaien.
Tenzij je misschien je stuwdruk lager of flexibele schroefasverbinding wilt berekenen.

Dus waarom is het koppel voor een scheepsaandrijving nu zo belangrijk dat het de laatste tijd steeds genoemd wordt?

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Re: koppel motoren

Berichtdoor Yep » 20 Dec 2020, 18:37

Koppel en vermogen zijn begrippen.
Voor bootje komen daarna zaken als de schroef en reductiekast.

Tip: Ik zou eerst de kernbegrippen koppel en vermogen en de relatie tussen die 2 van het internet plukken en pas daarna dieper ingaan op de toepassing in een schip.
Bv hier: https://squadra-tuning.nl/techniek/koppel-en-vermogen.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor Navigo » 20 Dec 2020, 20:27

HH,

Ik denk dat ik het koppel en vermogen verhaal aardig voor ogen heb.

Dat het koppel van invloed is op de keuze van een flexibele koppeling en/ of keerkoppeling daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Maar dat het geleverde koppel van belang is bij keuze van een motor? Die begrijp ik dus niet.
IK zie geen schroef berekening die vraagt om het koppel en bij welk toerental die ligt.

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 20 Dec 2020, 23:54

Simpel gesteld is: Koppel x toeren = Vermogen.

Als Motorvermogen, motortoeren en keerkoppelingreductie bekend zijn, ligt daarmee indirekt het koppel al vast.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor FKZ » 21 Dec 2020, 09:20

Makkelijk gezegd pks verkopen makkelijker dan koppel. Een voorbeeld 3 motoren 2 van 40 kw. Waarbij motor 1 dit levert bij 1500 toeren en motor 2 bij 4500 toeren. Motor drie heeft 80 kw Motor 1 heeft een koppel van 254nm. Motor twee een koppel van 95nm. Motor 3 heeft een koppel van 127 nm.

Je schroef duwt simpel gezegd een waterkolom naar achter dmv een rond draaiende beweging. Dit kost een bepaalde kracht. En deze kracht is voor een schroef boot combinatie altijd hetzelfde bij een schroef toerental a,b,c,d enz

Een motor kan een bepaald koppel leveren bij een gegeven toerental vraag je meer dan smoort de motor en kan zelfs uit gaan. Vraag je minder dan verlies je iets efficiëntie.

Terug naar de schroef hoe groter de diameter hoe kleiner het verlies dus hoe groter de efficiëntie van de schroef. Om een grote hoeveelheid water te verplaatsen hebben we veel pk nodig bij weinig toeren. Dat betekend een hoog koppel.

Dit koppel kan je maken door motor 1 te gebruiken met een reductie van 1:2 word je schroefas toerental 750 rpm en je max koppel 508 nm. Zou je dat met motor 2 willen doen dan heb je een reductie van 1:5.3 nodig. Dit geeft hetzelfde koppel op de schroefas. Motor drie kan ondanks de meer kw met een reductie van 1:2 de schroef niet rond krijgen ondanks dat deze meer "pk" heeft.
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor bas » 21 Dec 2020, 10:22

Dit koppel kan je maken door motor 1 te gebruiken met een reductie van 1:2 word je schroefas toerental 750 rpm en je max koppel 508 nm. Zou je dat met motor 2 willen doen dan heb je een reductie van 1:5.3 nodig. Dit geeft hetzelfde koppel op de schroefas. Motor drie kan ondanks de meer kw met een reductie van 1:2 de schroef niet rond krijgen ondanks dat deze meer "pk" heeft.

Dat laatste verhaal snap ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Nog even los van de inbouwmogelijkheden is een schroefdiameter bij een X toerental een vrij vast gegeven. Dus het vergelijk om achter motor 3 dezelfde reductie te hangen als achter motor 1 gaat niet op, dan zou je 1 en dezelfde schroef 4 x zoveel toeren moeten laten draaien.
Volgens mij moet het rekensommetje zoiets zijn, even uitgaande van een schroeftoerental van 750 rpm:

Motor 1 : 40kW/254Nm @ 1500rpm , reductie 1:2 = 750 rpm schroef & 2 x 254 = 508Nm koppel
Motor 2 : 40kW/ 95Nm @ 4500rpm , reductie 1:6 = 750 rpm schroef & 6 x 95 = 390Nm koppel
Motor 3 : 80kW/127Nm @ 6000rpm , reductie 1:8 = 750 rpm schroef & 8 x 127 = 1016Nm koppel

Of bovenstaande er toe doet is vers 2, wat dat betreft sluit ik me aan bij Navigo. Wat is er in 2020 anders qua ontwerpen dan voorheen dat dit ineens een relevant getal wordt?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Dec 2020, 10:40

Maar, knoop je ze alle 3 aan elkaar onder een hoek van 120 graden, en bouw je een reductie van 1 : 8 in bootje 3, gaat hij er met alles vandoor !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2020, 13:53

Benodigd vermogen is: Vaarsnelheid x sleepkracht bij die snelheid.

Schroefdimensies worden bepaald door vermogen en de beschikbare ruimte in het schroefraam; De grootste wordt gekozen.
Deze bepaalt dan het schroeftoerental, en daarmee de reductie, bij een gegeven motor. Daarbij ligt dan meteen het koppel vast.

Schroeven vragen hun koppel alleen in de buurt van hun max toerental; op alle lagere toerentallen slechts een schijntje daarvan.

Daarom is de kreet: "Veel koppel onderin.." onzin!

Gr, Eagle

be
nodigd
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 21 Dec 2020, 18:44

eagle schreef:
Daarom is de kreet: "Veel koppel onderin.." onzin!

Gr, Eagle

Precies, hier schermt men nog al eens mee met een elektrische aandrijving, zou als voordeel hebben groot koppel als verkoop argument vanaf zeer lage toeren, beetje jammer is dat de schroef er niets mee kan, die bepaalt het af genomen vermogen.
Op vier wielen werkt dat toch dan net weer heel anders.

be
nodigd
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2020, 18:49

Enzoist..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats: