HH,
Even een vraagje van mijn kant.
Er wordt de laatste tijd steeds meer gesproken over het koppel wat de motor kan opbrengen.
Nu begrijp ik dit niet helemaal; Een scheepsmotor heeft;
- het max vermogen wat die kan opbrengen, het aantal pk's(of welke eenheid je ook kiest).
- het max toerental van de motor en uiteindelijk het gereduceerde toerental door middel van de keerkoppeling.
Het maximale koppel wordt volgens bereikt bij 1 specifiek toerental? Of zie ik dit verkeerd?
Dit geldt bijvoorbeeld zo ook bijvoorbeeld bij een voertuig voor op de weg. Alleen hier kun in de buurt blijven van dit specifieke toerental (meerdere malen) door de schakelbak die er achter hangt.
De schroef wordt toch berekend naar max vermogen en max toerental?
Als je hem zou berekenen op max koppel dan haal je toch niet max toerental? De motor wordt dan toch te zwaar belast?
Tenzij je natuurlijk weer een verstelbare schroef hebt denk ik zo, dan zou je wel op het specifieke toerental waarbij het max koppel wordt geleverd kunnen blijven draaien.
Tenzij je misschien je stuwdruk lager of flexibele schroefasverbinding wilt berekenen.
Dus waarom is het koppel voor een scheepsaandrijving nu zo belangrijk dat het de laatste tijd steeds genoemd wordt?
Navigo