Boiler aansluiten op OM615

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Boiler aansluiten op OM615

Berichtdoor jdzoet » 30 Nov 2020, 12:48

Ben geheel nieuw op dit forum en hoop op de juiste plek en manier mijn vraag kwijt te kunnen. Zo niet dam graag advies hoe wel.
Vraag:
heb een Mercedes OM-615 in mijn zeilboot liggen. Teven is er een Isotemp boiler geplaatst en alleen electrisch aangesloten.
Is het verstandig mijn motor koelsysteem te verbinden met de boiler? Zo nee, waarom beter niet?
Alvast heel veel dank!

Jaap
jdzoet

ligplaats: Grou
info:

Re: Boiler aansluiten op OM615

Berichtdoor Yep » 30 Nov 2020, 12:53

Als de boiler een aparte in- en uitgang heeft voor een motor- of CV aansluiting, dan is dit een goed idee.
Bij aansluiten op de motor wel een kogelkraan plaatsen in heen en/of retour.
Je kunt dan altijd besluiten om niet te verwarmen met de motor (bijvoorbeeld een kort stukje varen, dan koelt de nog koude koelvloeistof de boiler).
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 13:03

Yep schreef:Je kunt dan altijd besluiten om niet te verwarmen met de motor (bijvoorbeeld een kort stukje varen, dan koelt de nog koude koelvloeistof de boiler).

Is dat echt zo? De koelvloeistof gaat toch pas echt stromen als de thermostaat open gaat of heb ik dat mis??
Het is overigens geen slecht idee die kogelkraan, ik heb ook een tijdje natuurlijk convectie-effect gehad, de boiler verwarmde de motor wanneer de motor koud was en de boiler op walstroom of de boiler hield de motor ook lekker warm na een dag varen en de motor afkoelde :o
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Yep » 30 Nov 2020, 13:11

Ik heb een digitale temperatuurmeter op de boiler en na het starten loopt deze flink terug.
Ik denk dat er altijd wat koelvloeistof rondgepompt wordt, ondanks de thermostaat.

En klopt, omgekeerd werkt het natuurlijk ook.
Maar dat laat de elektrarekening wel oplopen :-)
Laatst gewijzigd door Yep op 30 Nov 2020, 13:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor jdzoet » 30 Nov 2020, 13:22

Fijn bedankt voor de info.
Bedenk me dat er geen expansievat aan het motorkoelsysteem hangt, is dat echt nodig?

Jaap
jdzoet

info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 13:39

jdzoet schreef:Fijn bedankt voor de info.
Bedenk me dat er geen expansievat aan het motorkoelsysteem hangt, is dat echt nodig?
Jaap

De motor heeft vaak zelf een klein expansievaatje (daar waar de koelvloeistof vuldop zit).
Dat bleek bij mij te klein, daar moest een dop op zonder veer en ik heb hoger een 5 liter expansievaatje geplaatst dat wanneer alles warm is toch wel ruim tot helft is gevuld.
Uiteraard is een en ander afhankelijk van de totale inhoud van de koelvloeistof. Ik heb het koelvloeistofsysteem ook drukvrij gehouden. Het nieuwe expansievaatje ontlucht via een gaatje in de dop.
Geen 3 bar meer op mijn slangen en slangklemmen.
aadbloem

info:

Berichtdoor jdzoet » 30 Nov 2020, 16:54

Vrees dat in mijn situatie er geen ruimte boven de motor is voor expansievat.[img].%20%20/Users/jaapzoet/Desktop/Mercedes%20motor.jpg.pdf[/img]
Zou het in mijn geval ook lukken zonder expansievat?

Jaap
jdzoet

info:

Berichtdoor Wolf1 » 30 Nov 2020, 17:29

We maken het geloof ik weer erg moeilijk, een OM heeft gewoon kachel aansluitingen, deze kun je gewoon voor de boiler gebruiken, en heb nog nooit een auto met een expansie vat in de verwarming gezien ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2020, 21:27

Wolf1 schreef:We maken het geloof ik weer erg moeilijk, een OM heeft gewoon kachel aansluitingen, deze kun je gewoon voor de boiler gebruiken, en heb nog nooit een auto met een expansie vat in de verwarming gezien ? ?
Gr. Wolf1

Koelvloeistof zet uit bij verwarming. Elke motor, auto of boot, heeft een expansieruimte of -vaatje om dat uitzetten op te vangen. Het is zelfs zo dat VETUS lange tijd het expansievaatje van de Renault Laguna mee leverde met de Boilers. Met een boiler voeg je een aanzienlijk aantal liters koelvloeistof toe aan je systeem. Dat vaatje bleek bij mij te klein, het liep steeds over. Het is een kwestie van proberen. Begin zonder expansievaatje en als de drukveer in de vuldop steeds wegens overdruk opent en er loopt koelvloeistof in je bilge dan heb je een expansievaatje nodig. Het expansievaatje: https://bootplus.nl/boilersets/3502-219 ... vetus.html (onderdeel van de aansluitset).
aadbloem

info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2020, 10:38

Uitzettingscoëfficiënt van water is 0,02% per graad, de waterinhoud van de spiraal is nog geen 3Ltr doe er nog eens 3 Ltr bij voor de toe en afvoerslang, krijgen we bij 60 graden temp. verhoging 0,12 Ltr uitzetting.
Het soort koelsysteem is vaak bepalend voor de hoeveelheid op te vangen vloeistof, een OM met interkoeling kan volstaan met 3 Ltr.
Komen er pijpen onder het schip of kimkoelers dan wordt het volume veel groter en zal de standaard opvang onvoldoende zijn.
Het plaatsen van een tankje kan nooit een probleem zijn kan overal zitten als het maar boven de motor is, onder het gangboord, stuurkast maakt niet uit als het niveau maar waarneembaar is.
Wel moet de bestaande drukdop vervangen worden voor een platte zonder kleppen !
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard