zomaar een stukje geschiedenis

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:42

Bericht door quichot » zo 10 nov 2013, 15:13

Voor mijn inschrijving bij de FONV moest ik het bouwjaar van mijn motor, de DAF DD 575 opgeven. Nu had ik wel het motornummer, maar het identificatieplaatje op het kleppendeksel was onleesbaar geworden. Ik dacht altijd dat hij uit de jaren 70 was.
Het archief van het DAF-museum schoot te hulp: motornummer A31290 stamt uit 1964, en was geïnstalleerd in een bakwagen type A 1600 DD, met wielbasis 425 cm.
Daarvan vond ik dit plaatje:
Afbeelding
Het aardige is: van een trucker die ik in de jaren 80 kende, kreeg ik het originele 'oude' DAF-logo, boven de radiateur
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:43

Bericht door Jan Huibers » zo 10 nov 2013, 19:10

:smt023 Vindt ik leuk!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor ad gevers » 07 Dec 2013, 22:43

Bericht door ad gevers » ma 11 nov 2013, 00:32

In een ver verleden reed ik voor mijn zaak op precies dezelfde Daf bakwagen voor de distributie
van dranken. Mooi wit stuur, roodlederen bekleding over de motorkap in de cabine.
Geen stuurbekachtiging, en een constantbak, dus op toeren schakelen en met tussengas terugschakelen
maar dat had ik in militaire dienst al geleerd op een Dikke Daf.
Vrachtautorijden was toen nog echt werken
maar ik denk met plezier aan onze oude DAF.
Hij heeft trouw tot op hoge leeftijd gerookt (ik ook)
maar weigerde nooit dienst.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor sogna mi » 07 Dec 2013, 22:44

Bericht door sogna mi » ma 11 nov 2013, 11:58

inderdaad erg leuk zo een stukje nostalgie, bijna 50 jaar dus die daf. best kwaliteit dus achteraf.
tegenwoordig gaat het in hoofdzaak om prestatie en emissie en niet meer om duurzaamheid helaas
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:45

Bericht door quichot » ma 11 nov 2013, 15:51


sogna mi schreef:
inderdaad erg leuk zo een stukje nostalgie, bijna 50 jaar dus die daf.



En dan zeggen sommigen nóg: 'mooi oud scheepje, jammer alleen dat de motor modern is! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2013, 22:45

Bericht door pascall » ma 11 nov 2013, 17:17

Prachtig!!!
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: zomaar een stukje geschiedenis

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:45

Bericht door vuuren1 » ma 11 nov 2013, 22:22

De motor is idd relatief modern in een oud scheepje.
Het is immers geen langzaamloper.

Een Daf is idd zowat als onverslijtbaar gebleken.
Niet als de motor uit een vrachtwagen na een lang leven in een boot is geplaatst maar wel als de motor is gereviseerd.
Dan verslijten watersporters die DAF niet meer.
Dat de DAF kan roken is bekend en vooral afhankelijk van de (vaak te lage) belasting van deze motoren.

Onderdelen worden inmiddels wel steeds duurder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten